ماجرای واگذاری”ایران الکتریک”به همسرکرباسچی و بیکاری ۵۴۰کارگر+ تصاویر

غلامحسین کرباسچی متهم اصلی یکی از بزرگ ترین پرونده های اقتصادی ایران است که شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که با چنین پیشینه اقتصادی به فعالیت سیاسی خود ادامه دهد و اظهارات ساختار شکنانه داشته باشد.

به گزارش تارود به نقل از ره‌به‌ری اخیرا غلامحسین کرباسچی در اظهاراتی به تطهیر سران فتنه پرداخته و از میر حسین موسوی به عنوان “سید مظلوم” یاد کرده است.

در گزارش های قبل پیرامون این مهم سخن گفتیم . قصد داریم در این گزارش اشاره ای به سوابق غلامحسین کرباسچی داشته باشیم.پیش از مطالعه متن تاکید می شود : اسناد اظهارات ذیل در “ره به ری” موجود است و در صورت نیاز ارائه خواهد شد.

کرباسچی متهم اصلی یکی از بزرگ ترین پرونده های اقتصادی ایران است.

شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که با چنین پیشینه اقتصادی به فعالیت سیاسی خود ادامه دهد و اظهارات ساختار شکنانه داشته باشد ! موضوعی که احتمالا از اعتماد به نفس بالای کرباسچی حکایت دارد.

سوالی که اینجا باید مورد تامل قرار گیرد این است که چرا رسانه های اصلاح طلب تا کنون به پرونده فساد اقتصادی شهردار سابق تهران نپرداخته اند ؟

آیا اگر شخص دیگری از یک حزب دیگر چنین تخلفاتی را مرتکب می شد ! رسانه های اصلاحات به وی اجازه اظهار نظر در حوزه سیاست می دادند ؟

پرونده اقتصادی کرباسچی از ۱۵ فروردین ۷۷که خبر دستگیری وی رسانه ای شد ، در جامعه سوالات زیادی را به همراه داشت.

از طرفی غلامحسین کرباسچی با اتهاماتی از قبیل مشارکت در اختلاس به مبلغ چهارده میلیارد و پانصد و سی میلیون ریال؛ ، تصرف غیرمجاز در اموال عمومی؛ ، تضییع اموال شهرداری تهران؛ ، مشارکت در تبانی در معاملات شهرداری؛ ،مشارکت در ارتشا مواجه شده بود و از طرف دیگر رسانه های اصلاح طلب و به جای محکوم کردن آن چنین تیتر می زدند : از نظر دولت کرباسچی هنوز شهردار تهران است.

3428923823098 (3)

جالب انجا بود که کرباسچی در حالی درگیر پرونده اقتصادی بود که از سوی رسانه همشهری که وابسته به وی بود از مدیر خود دفاع کرده و از وی به عنوان مدیر لایق نام می برد.

3428923823098 (4)

طنز تلخ آنجا بود در ان زمان محسن مخملباف با پرونده سیاه در فیلم سازی نیز به دفاع از کرباسچی می پرداخت و روزنامه ی تحت امر کرباسچی از مخملباف به عنوان “هنرمند متعهد” نام می برد.

فرجام دادگاه :

سر انجام وی ۳ سال زندان و ۱۰ سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال محکوم شد و پس از دو سال آزاد شد.

عبدالصمد خرمشاهی از حقوق دان های ایران در خصوص فرجام پرونده کرباسچی چنین می گوید : بع از کرباسچی ، مردم به نقش و تاثیر وکلا در جامعه واقف شدند و فهمیدند وکیل یعنی چه.

آیت‌الله یزدی، رئیس وقت قوه قضائیه، در این خصوص می‌نویسد: « فقط همین یک پرونده بود که بیش از همه بر دوش قوه قضائیه فشار آوردند و از همه ابزارها برای منحرف کردن دستگاه قضاء کشور گفتند و نوشتند و عمل کردند و افکار عمومی را درگیر نمودند.»(ناگفته‌هایی از پرونده غلامحسین کرباسچی / ص۱۰)

ساخت مجسمه هاشمی رفسنجانی در دوران کرباسچی

با بررسی تاریخ و انچه که رسانه های کشور مدعی ان هستند ، کرباسی را می توان از نزدیک ترین یاران هاشمی رفسنجانی دانست.

کرباسچی از اولین و نزدیک ترین نیروها به هاشمی رفسنجانی است که در سال ۷۴ با عنوان کارگزاران سازندگی فعالیت سیاسی خود را به صورت جدی تر ادامه داند.

کرباسچی در سال ۷۴ که شهرداری تهران را بر عهده داشت ، اقدام به ساخت مجسمه ای از حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی کرد. این مجسمه امروز در موزه هاشمی رفسنجانی در رفسنجان نگهداری می شود که در ادامه تصویر آن را مشاهده می کنید:

3428923823098 (1)

ماجرا کارخانه ای که به همسر کرباسچی رسید چیست ؟

از سال ۷۹ تا ۸۳، ۲۸۰ واحد تولیدی گرفتار بحران مالی شده اند. این اتفاق به دلیل واگذاری ۲۵۰ واحد تولیدی بدون درنظر گرفتن صلاحیت های لازم و تنها با سیاسی کاری مسئولان در دوره های سازندگی و اصلاحات به جمعی از مدیران آن دوره ها بوده است،در صورتی که این واگذاری ها می‌بایست با تعیین شرایط خاص واگذاری ها مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی صورت می‌گرفت.

یکی از مهمترین این واگذاری ها به واگذاری کارخانه “رشت الکتریک” به همسر کرباسچی شهردار اسبق تهران مربوط است.

این کارخانه که تولید کننده کلید و پریز برق بوده و ۴ کارخانه در رشت، شهرک صنعتی، جاده سنگر و کنف باف داشته است، پس از واگذاری به بخش خصوصی در سال ۸۲، تعطیل شده است.

کارخانه الکتریک ایران در رشت متعلق به سازمان بازنشستگی کشوری بود که توسط سازمان صنایع ملی ایران به وکالت از آن سازمان در ۷ مهر ماه ۱۳۸۲ به ۴ خانم به نام‌های «ج» فرزند غلامحسین، «ع» فرزند غلامعلی، «ش» فرزند هادی و «ص» فرزند مهدی به مبلغ ۱۸٫۶ میلیارد ریال با اقساط ۵ ساله و با احتساب سود آن ۲۱ میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال فروخته شد.

این ۴ خانم، همسران خانه دار سران و اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی و از وابستگان مسئولان دولتی در دولتهای گذشته بودند که این موضوع برای نخستین بار از سوی دکتر احمدی نژاد در مناظره تاریخی ۱۳ خرداد ۸۸ با میرحسین موسوی افشا شد.

کارخانه رشت الکتریک با ۵۴۰ کارگر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کلید و پریز برق در کشور بود که در راستای اصل ۴۴ به بخش خصوصی و به ۴ نفر از همسران اعضای ارشد حزب کارگزاران و مسئولان دولت های قبل که البته هیچ سررشته ای در بخش صنعت نداشتند، واگذار شد.

دولتمردان اصلاحات؛کارخانه را به معادل ۱۸٫۶ میلیارد ریال با اقساط ۵ ساله به صاحبان جدید فروختند تا گامی باشد درجهت کاهش تصدیگری دولت در اقتصاد،اما همین واگذاری جز تعطیلی این کارخانه حاصلی نداشت.

“عبدالرضا داوری” در یک مناظره تلویزیونی در اسفند ۸۸ ،به موضوع این واگذاری اشاره کرد و گفت: همسر کرباسچی با تعطیل کردن کارخانه رشت الکترونیک،باعث بیکاری ۵۴۰ کارگر این کارخانه شد.

پس از این مناظره، کرباسچی از داوری شکایت کرد و دادگاه حکم تعقیب کیفری داوری را صادر کرد اما پس از مدتی بازپرس پرنده شواهد و مستندات را بررسی و قرار رفع تعقیب داوری را صادر کرد.اما وکیل کرباسچی بار دیگر پرونده را در دادگاه به جریان انداخت که روز گذشته قاضی پرونده منع تعقیب داوری را تایید کرد.

حکم مجدد رفع تعقیب دادگاه برای داوری، به نوعی گویای غیرقانونی بودن واگذاری ها در دوره سازندگی و اصلاحات است، اما مسئولان در شرایط کنونی نیز باید با پیگیری واگذاری ها در شرایط کنونی و سو استفاده شبه دولتی ها از خلاء قانونی اصل ۴۴ ؛نسبت به رفع این خلاء اقدام کرده و از اعمال غیرقانونی در حوزه اقتصادی کشور جلوگیری کنند

دیدگاه کرباسچی در خصوص مدیریت بر کشور

زمانیکه کرباسچی در دهه ۷۰ شهردار تهران بود می‌گفت باید تهران از نظر مدرن بودن تبدیل به شهری بشود که هر کس زیر ۵۰۰ هزارتومان درآمد دارد تهران را ترک کند چون نمی‌تواند هزینه‌های چنین شهری را پرداخت کند. این نوع تفکر ناشی از یک عقل ابزاری است که فقط دغدغه فنی دارد و مسایل فرافنی و فراتکنیکی مثل دغدغه عدالت در آن راهی ندارد. سخن کرباسچی از آن جهت اهمیت دارد که وی یکی از نزدیکان آقای هاشمی است که در حزب کارگزارن نقش اصلی در اجرای منویات آقای هاشمی داشت.
برای درک در آمد ۵۰۰ هزار تومانی آن زمان شاید بد نباشد به فیش های حقوقی آن زمان نگاهی کنیم تا مشخص شود فاصله طبقاتی و سردمداری تکنوکرات ها چه آرمان شهری می ساخت.
برای مثال فیش حقوقی یک دبیر در سالهای پایانی دوران سازندگی می تواند الگوی مناسبی را ارائه دهد. فیش حقوقی یک دبیر آموزش و پرورش پایان دوره سازندگی و به طور دقیق تر ۱-۱-۷۶ با ۱۹ سال سابقه و حتی با وجود مدیریت یک مدرسه بالغ بر ۳۸ هزار تومان است و در این شرایط عضو و رئیس حزب کارگزاران سازندگی مدعی است تهران باید شهری شود که کسی که زیر ۵۰۰ هزار تومان در آمد دارد از شهر برود با یک حساب ساده فرض کنید با این تقاوت تقریبا ۱۲٫۵ برابری در شرایط امروز اگر بنا به خواست سرداران سازندگی بود اکنون باید کسی که ماهیانه زیر ۱۰ میلیون در آمد داشت باید از تهران می رفت.

3428923823098 (5)

گفت و گو با سلطنت طلب ها

کرباسچی که در دوران پیش از انقلاب در دست خطی خطاب به ساواک بر شاه دوست بودن خود تاکید می کند ، پس از فتنه ۸۸ در گفت و گو با رسانه سلطنت طلب “روز انلاین ” و اظهاراتی را پیرامون تغییر آرا در انتخابات ارائه داد.

دروغ گو خواندن ملت توسط کرباسچی

غلامحسین کرباسجی خرداد ۹۳ در نشستی که با عنوان “حماسه‌های ملی خرداد” که در گرگان برگزار شد، ابراز کرد: کرباسچی  به ثبت نام مرحله دوم یارانه ها در کشور اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه ما دارای یک کشور اسلامی هستیم و باید راستگویی را در جامعه رواج دهیم اما متاسفانه جامعه را به سمتی پیش برده‌اند که مردم به خاطر مسائل اقتصادی دروغ بزرگ را به دولت می‌گویند.

وی اضافه کرد: در این ثبت‌نام اعلام شده بود که ۶۰ درصد مردم ایران بی‌خانه هستند و آیا این واقعا واقعیت دارد و این به‌عنوان یک دروغ ملی محسوب می‌شود چرا که ما در حال حاضر ۲۱ میلیون خانوار در کشور داریم که این کشور نیز دارای ۲۰ میلیون واحد مسکونی نیز است.

سابقه دفاع از سران فتنه توسط کرباسچی

کرباسچی در انتخاب سال ۸۸ مشاور کروبی بود و پای صندوق رای به میر حسین موسوی رای داد. موضوعی که با جار و جنجال زیادی همراه شد ، تا انجا که برخی در پاسخ به ادعا تقلب کروبی می گفتند : آخر وقتی مشاور شما به شما رای نداده ! شما چه طور مدعی تقلب شده و رای خود را خلاف قانون می دانید؟

3428923823098 (2)

وی در اسفند ۹۱ در خصوص بی حرمتی های صورت گرفته در عاشورا ۸۸ گفته بود : درخصوص حوادث روز عاشورای تهران به مهر می‌گوید: آقای موسوی و کروبی، هیچ یک از کسی دعوت نکردند که به خیابان‌ها بیایند و کار خلاف قانون انجام دهند.

در تظاهرات روز عاشورا هم که اشاره کردید مگر برای همه دسته‌ها از وزارت کشور مجوز گرفته می‌شود؟ راهپیمایی مذهبی است و همه انجام می‌دهند. حالا اگر مجموعه‌ای از حوادث آن روز اتفاق افتاد، مگر مسئولیت آن بر عهده آقایان موسوی و کروبی است؟ وی افزود: آقایان موسوی و کروبی که نرفتند ساختمان ریاست‌جمهوری را اشغال کنند یا اینکه به پاستور لشکر‌کشی کنند. اگر این کار را کرده بودند، یعنی تن ندادن به آرا و دنبال کردن خواسته‌ها به صورت غیرقانونی.

خطاب کردن موسوی به عنوان سید مظلوم

کرباسچی با حضور در مراسم افطار ریاست جمهوری در سوم تیر ۹۴ با بیان کردن نام یکی از سران فتنه(میر حسین موسوی) به نام “سید مظلوم ” خطاب کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این جلسه و پاسخ به اظهارات مطرح شده توسط کرباسچی و شبهات مطرح شده ..>>> اینجا و اینجا کلیک کنید<<<

3428923823098 (6)

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا