بانوان می توانند با حجاب اسلامی کشتی بگیرند

image281716اولین بانوی ایرانی حاضر در اتحادیه جهانی کشتی گفت: باید گفت آنچه من احساس کردم استقبال خوب مسئولان ایران و اهالی فدراسیون کشتی بود برای همه آنها هم جالب بود که یک بانوی ایرانی توانسته در اتحادیه جهانی کشتی کرسی کسب کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود، همین چند روز پیش بود که اتحادیه جهانی کشتی اعلام کرد فرناز پناهی زاده به‌عنوان اولین زن ایرانی به عضویت کمیسیون ورزش و زنان UWW درآمده است. این خبر کوتاه و شنیدنی از سوی سایت فدراسیون کشتی نیز منتشر شد تا بعد از موفقیت‌های بانوان در رقابت‌های ورزشی بین‌المللی این بار شاهد موفقیت بانوان در رسیدن به یک کرسی بین‌المللی هستیم. اتفاقی که تاکنون برای ایران سابقه نداشته که بانویی در بخش کشتی بتواند به این جایگاه برسد. در همین رابطه خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا  گفت و گویی با وی انجام داده است که متن آن به شرح ذیل است:

فرناز پناهی زاده در خصوص علت و نحوه انتخاب خود به عنوان اولین بانوی  ایرانی در اتحادیه جهانی کشتی، اظهار داشت: انتخاب من به عنوان یک خانم ایرانی و بالاتر از آن به عنوان یک بانوی مسلمان بیشتر مد نظر است. همانطور که می دانید کشتی زنان بیش از 2 دهه است که فعالیت دارد اما به واسطه نحوه پوشش، بسیاری از بانوان نمی توانستند در این عرصه فعالیت داشته باشند. اما با شروع کشتی آلیش و ورود آن به اتحادیه جهانی به عنوان یک سبک سنتی در کشتی، فضای حضور بانوان نیز در این رشته ورزشی فراهم شد.

وی در ادامه افزود: بعد از اینکه اتحادیه جهانی کشتی جهش و انقلاب ایجاد شده در بین بانوان ایرانی برای کشتی آلیش که شامل پوشش کامل می شود را مشاهده کرد، تصمیم گرفت تا هدایت این جایگاه را به یک بانوی ایرانی بسپارد. در این مسیر هدف کمیسیون زنان و ورزش نیز توسعه کشتی و ورزش زنان است. از این رو انتخاب من به عنوان یک بانوی ایرانی در اتحادیه جهانی کشتی این بود که بتوانیم برای کشتی زنان به خصوص بانوان مسلمان حرکتی جدید را آغاز کنیم.

پناهی زاده تصریح کرد: با شروع این ورزش در ایران خانم های ایرانی نیز وارد عرصه شدند و آن دسته از بانوانی که به ورزش کشتی علاقه داشتند توانستند وارد این رشته شوند محاسنی هم که این ورزش دارد این است که بانوان ایرانی در خصوص پوشش، شئونات اسلامی و اعتقادات مذهبی دغدغه ای نخواهند داشت.

اولین بانوی ایرانی حاضر در اتحادیه جهانی کشتی یادآور شد: پوشش این ورزش نیز شباهت بسیاری به پوشش ورزش جودو دارد و شامل پوشش های پیراهن، شلوار، مقنعه، ساق دست و حتی ساق پا می شود. از همین رو بانوان مشکلی برای پوشش و اجرای فن بپردازند. البته باید به این نکته توجه داشت که فن های این ورزش با فنون کشتی آزاد و فرنگی تفاوت دارد و در رشته آلیش از طریق کمربندی که به دور کمر بسته می شود فن باید اجرا شود.

پناهی زاده در پاسخ به این سوال که وضعیت این رشته در سطح جهانی چگونه است افزود: مسابقات جهانی این رشته در سال جاری برای اولین برگزار خواهد شد. مسابقات آسیایی کشتی آلیش نیز به طور رسمی برای اولین بار در ایران برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: قطعا کشتی آلیش جذابیت ویژه ای برای بانوان خواهد داشت چراکه زمان مسابقه آن نیز 3 دقیقه است. قطعا پیشرفت بیشتر این رشته بانوان مستعد را جذب خواهد کرد. مسئله مهم نیز این است که خانم های کشورهای مسلمان از این به بعد می توانند ورزش کشتی را به راحتی ادامه دهند.

اولین بانوی ایرانی حاضر در اتحادیه جهانی کشتی در ادامه افزود: اتحادیه جهانی نیز قصد دارد که کشتی های سنتی زیر مجموعه اتحادیه به فعالیت خود ادامه دهد، از همین رو فعالیت کشتی آلیش از حالت انجمن به زیر مجموعه ای در فدراسیون های کشتی تبدیل شده است. مسابقات رسمی آن نیز از امسال آغاز خواهد شد.

پناهی زاده در خصوص اینکه آیا حضورش در اتحادیه جهانی به مجموعه ورزش و فدراسیون کشتی کشور نیز کمک خواهد کرد یا خیر تصریح کرد: امیدوار هستم که اینگونه شود یکی ازدلایلی که قصد داشتند کشتی را از المپیک حذف کنند، عدم فعالیت بانوان در این ورزش بود. در ایران نیز بانوان با این مشکل مواجه بودند که فعالیتی در ورزش کشتی برای آنها وجود نداشت، اما با فعالیت کشتی آلیش بانوان و انتخاب یک خانم ایرانی در اتحادیه جهانی، قطعا فدراسیون کشتی نیز در این زمینه سود خواهد برد.

اولین بانوی ایرانی حاضر در اتحادیه جهانی کشتی در پایان تاکید کرد: آنچه من احساس کردم استقبال خوب مسئولان ایران و اهالی فدراسیون کشتی بود برای همه آنها هم جالب بود که یک بانوی ایرانی توانسته در اتحادیه جهانی کشتی کرسی کسب کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا