کشف یک آب انبار قدیمی در شهر کیلان

jalil chobdariشهردار کیلان از شناسایی و بازسازی یک آب انبار قدیمی در این شهر به عنوان یک اثر ملی خبر داد.

سید جلیل چوبداری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تارود اظهار داشت: این اثر باستانی با نام آب انبار قدیمی این شهر به تازگی شناسایی و کشف شده است که در حال حاضر  در حال پاکسازی و بازسازی است.

وی در ادامه افزود: درب ورودی این آب انبار هنوز پیدا نشده است و پس از کشف کامل این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت خواهد شد.

چوبداری خاطرنشان کرد: این آب انبار قدیمی جز بناهای تاریخی این شهر محسوب می‌شود که بعد از بازسازی مورد بازدید عموم قرار خواهد گرفت.

شهردار کیلان با اشاره به لزوم احیای فضای سبز در سطح این شهر گفت: به این منظور چاه‌های فرسوده بازسازی و احیاء گردیده است.

وی ادامه داد: همچنین  28 کیلومتر لوله‌گذاری در سطح شهر کیلان انجام شده تا باغات این شهر احیاء گردد.

چوبداری از از درخت‌کاری در محدوده‌ی جاده کمربندی حبر داد و افزود: تاکنون حدود 6 هکتار فضای جنگل در جاده کمربندی ایجاد شده است.

گفتنی است کیلان نام شهری از توابع شهرستان دماوند می‌باشد که در در دوازده کیلومتری جنوب شرقی شهر دماوند و ۸۶ کیلومتری شرق تهران در دره‌ای واقع در حاشیه رودخانه جمع‌آبرود شکل گرفته است و قدیمی‌ترین نشانه‌های وجود انسان در استان تهران در این شهر بوده‌است.

مهمترین ساختمان موجود در شهر، ساختمان مسجد جامع می‌باشد که در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است. همچنین در پیرامون کیلان چندین غار و زاغه قدیمی از جمله در مناطق پشته‌بند، و برنهشت و اطراف قلعه‌های «عسگر» و «حصارک» و چندین دژ کهن نیز با نام‌هایی مانند «قلعه مزدک»، «قلعه سپید» و «قلعه دیو» در پیرامون کیلان دیده می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا