اعتماد عراق به آمریکایی‌ها عامل اصلی تصرف الرمادی بود

ghanadسید جعفر قنادباشی با تاکید بر اینکه اعتماد عراق به آمریکایی ها عامل اصلی تصرف الرامادی بود، گفت: عراق نباید به وعده های دروغ آمریکایی ها دل خوش کند.

به گزارش تارود سید جعفر قنادباشی کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه ای در گفت و گو با تهران نیوز؛ به عواملی که منجبر به سقوط الرمادی و استان الانبار عراق شد اشاره کرد و گفت: چند عامل سبب سقوط الرمادی شد، یکی مربوط به مناسباتی که میان ارتش، دولت نیروهای مردمی و عشایر است.

وی در ادامه عنوان کرد: عامل بعدی تاکتیک ها و راهبردهای نظامی بود که منجر به سقوط الرمادی شد.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه اظهار کرد: مناسبات میان ارتش، دولت و نیروهای مردمی مقرراتی که بتواند این نیروها را با همدیگر به کار بگیرد و با شرایط آنها را وارد صحنه کند متاسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است.

قنادباشی افزود: در مقاطعی نیروهای مردمی و عشایر، ارتش و دولت با هم هماهنگ می شوند و در مواردی هم جداگانه عمل می کنند و طبیعی است که جنگ در این شرایط با مشکلاتی روبرو می شود.

وی همچنین تصریح کرد: عراق اکنون به این نتیجه رسیده اند که ناگزیرند همه نیروها را به تناسب توانمندی ها و کارآمدی هایی که دارند همه را با همدیگر با یک سازماندهی و ضوابط مشخص بکار بگیرند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان اینکه نباید اختلافات سیاسی و سوء ظن هایی که دیگران به آن دامن می زنند سبب تفرقه و عدم سازماندهی مناسب شود، گفت: یک فرمانده میدان و کسی که فرمان حمله را می دهد باید از بخش های مختلف نیروها و توانایی های آنها مطلع باشد و آنها را به تناسب به کار گیری کند.

قنادباشی در ادامه به تاکتیک های جنگی در عراق اشاره کرد و افزود: داعش در عراق بصورت جنگ های نامتقارن و چریکی عمل می کند، ارتش و نیروهای مردمی، آموزشی که دیده اند برای جنگ های منظم و کلاسیک است و هنوز ارتش در عراق آموزش جنگ شهری را ندیده است.

وی با تاکید بر اینکه جنگ شهری بسیار سخت و پیچیده است، عنوان کرد: داعش برای ضربه زدن خوب می تواند عمل کند اما نمی تواند مواضعش را حفظ کند، در مقابل ارتش می خواهد مواضع را حفظ کند. بنابراین داعش با نیروهای کمی وارد عمل می شود و ارتش را زمین گیر می کند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: ارتش باید یک تاکتیک متناسب با جنگ را اتخاذ کند که دارای دو ویژگی باشد؛ یکی مناسب برخورد با گروه های چریکی باشد و دیگری اینکه مربوط به جنگ شهری باشد.

قنادباشی تاکید کرد: سومین مسئله که خیلی مهم است اینکه عدم اعتماد به نیروهای ائتلاف است که بعضا عراقی ها به نیروی هوایی آمریکا برای ضربه زدن به داعش اعتماد می کنند. این اعتماد عراقی ها را زمین گیر کرده و یکی از عوامل مهم شکست ها محسوب می شود.

وی اظهار کرد: عراق نباید به آمریکایی ها اعتماد کند، و بگویند که آمریکایی ها به داد ما خواهند رسید. و می گفتند که آمریکایی ها نمی گذارند که الرمادی سقوط کند، و دیدیم که سقوط کرد و آمریکایی ها برای جلوگیری از پیش روی داعش عملیات هایی محدود و ناکارآمد انجام دادند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه با اشاره به اینکه آمریکایی ها کاملا به مناطق درگیری در عراق مسلط هستند، خاطرنشان کرد: و کوچکترین تحولات داعش را در شب و روز زیر نظر دارند و رصد می کنند. اما این اطلاعات را در اختیار ارتش عراق نگذاشتند. و آمریکایی ها می خواهند درگیری ها در عراق آنقدر ادامه پیدا کند که مردم و زیرساخت ها از بین بروند. و هیچ گاه یک حکومت مردم سالار در عراق روی کار نیاید.

قنادباشی با تاکید بر اینکه عراق نباید به وعده های دروغ آمریکایی ها دل خوش کند، گفت: مردم عراق باید آگاه باشند و به گفته های آمریکایی ها مبنی بر حمایت از آنها در مقابل داعش اعتماد نکنند.

وی همچنین به نزدیکی الرمادی به کربلا و بغداد و خطری که این دو را تهدید می کند اشاره کرد و افزود: الرمادی در ۱۰۸ کیلومتری بغداد است و چون مردم الرمادی از شهر فرار کردند، ممکن است در بین این افراد داعشی ها نیز باشند، کما اینکه قبل از این هم داعشی ها همراه با مردمی که فرار کردند بودند و این هم می تواند خطری برای کربلا باشد و هم بغداد.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: سامانه دفاع از کربلا بسیار پیچیده و فعال و محکم تر از بغداد است و این سامانه ممکن است ضربات مهلکی به هسته‌ی مرکزی داعش وارد کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا