پسرفت در مذاکرات/آمریکا بر سر چه چیزهایی دبه کرد؟

پسرفت در مذاکرات/آمریکا بر سر چه چیزهایی دبه کرد؟ایران هسته‌ای در گزارشی نوشت: امریکا در ۴ موضوع تعداد ماشین‌ها در فردو، زمان‌بندی تحقیق و توسعه، زمان بندی تعلیق تحریم‌ها و مکان‌ها و افرادی که باید آژانس به آنها درسترسی پیدا کند، دیدگاه خود را نسبت به لوزان تغییر داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از افکارنیوز، پایگاه خبری تحلیلی ایران هسته ای نوشت:


دور اخیر مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین با پسرفت های مهمی همراه بوده است.

در حالی که تقریبا هیچ جزئیات قابل اتکایی از مذاکرات منتشر نشده، خبرها حکایت از آن دارد که تیم امریکایی در آخرین دور مذاکرات خواستار دریافت امتیازهای بسیار قابل توجهی از ایران شده که نه فقط با تفاهم لوزان، بلکه حتی با فکت شیت امریکا هم منطبق نیست.

برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که تیم های ایران و ۱+۵ در حال آماده کردن یک متن مدل هستند که دربرگیرنده تمام اجزاء توافق و پیوست های آن، ضمن حفظ اختلافاتی باشد که هنوز بر سر عبارات و کلمات باقی مانده است.

اگرچه تصور می شد دو طرف در مذاکرات لوزان درباره راه حل ها به توافق رسیده اند، اما خبرهای جدید حکایت از آن دارد که تیم امریکایی در برخی موضوعات از تفاهمات لوزان عقب نشینی کرده و خواستار جایگزین شدن راه حل های تفاهم شده با راه حل های جدید شده است.

مطابق گزارش های موجود امریکا در ۴ موضوع دیدگاه خود را تغییر داده است:

۱- تعداد ماشین ها در فردو

۲- زمان بندی تحقیق و توسعه

۳- زمان بندی تعلیق تحریم ها

۴- مکان ها و افرادی که باید آژانس به آنها درسترسی پیدا کند.

ناظران در تهران می گویند از دید ایران، نه تنها موضع جدید امریکا قابل پذیرش نیست بلکه ایران عقیده دارد همان چارچوب تفاهم شده در لوزان هم نیازمند اصلاحات جدی است.

به نظر می رسد منشا تاکیدات اخیر افرادی مانند دکتر علی اکبر ولایتی درباره دبه درآوردن امریکایی ها در مذاکرات همین موارد باشد.

دکتر علی اکبر صالحی و علاء الدین بروجردی هم این موضوع را بدون اشاره به جزئیات تایید کرده اند.

اما هنوز موشعی از سوی تیم مذاکره کننده و بویژه شخص آقای رییس جمهور اتخاذ نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا