احتمال افزایش قیمت خودرو در تیرماه

شیپور گرانی دوباره خودرو به صدا در آمدچند هفته‌ای است که شیپور گرانی دوباره خودرو توسط خودروسازان زده شده است و خبرهای درگوشی نیز این موضوع را تایید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از افکارنیوز، این در شرایطی است که حتی در رابطه با برخی از خودروها کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان در بازار نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است. برای نمونه، خودرو پژو ۴۰۵ حدود ۵۰۰ هزار تومان و پژوپارس ۲ میلیون تومان ارزان شده است.

اما نکته این‌جاست که در هفته‌های گذشته صحبت‌های درگوشی مدیران خودروسازی از گران کردن خودرو، آن هم احتمالا از تیرماه امسال حکایت دارد. این در حالی است که در ماه‌های گذشته تحریم خودرو لغو شده، قیمت دلار ثابت مانده و تولید خودرو تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، قطعه‌سازان نیز دیگر مشکلی برای فراهم کردن مواد اولیه برای تولید قطعه ندارند.

به عبارتی، در جایی دیگر که همه شرایط به‌گونه‌ای که اتفاقی نیفتاده خودروسازان قیمت‌ها را بالا ببرند و قیمت‌ها در بازار نیز روندی کاهش دارد، اما ظاهرا ولع خودروسازان برای گران کردن خودرو تمامی ندارد و به هیچ‌وجه به موضوع رکود حاکم بر بازار خودرو توجهی ندارند.

در همین حال، در این شرایط دلایلی تکراری بابت افزایش احتمالی قیمت خودرو می‌آورند و برای مردم بازگو و توجیه می‌کنند که به هیچ‌وجه برای مردم تازگی ندارد. با این وجود، خودروسازان همچنان می‌گویند ما افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو را می‌خواهیم.

محاسبات افکارنیوز نشان می‌دهد که اگر نظر خودروسازان همچون گذشته به نگاه مردم قالب شود، پراید ۲۰ میلیون تومانی در بازار ۲۲ میلیون خواهد شد و در سایر خودروهای تولید داخل نیز بیش از ۳ میلیون افزایش قیمت خواهیم داشت.

حال سوال این‌جاست که نباید در این فضای گنگ و مبهم یک نگرش جدید وجود داشته باشد و تحقیق و تفحصی از صنعت خودرو توسط کارشناسانی که وابستگی به دولت و خودروسازان ندارد، صورت گیرد؟ در واقع این سوال مطرح است که اگر واقعا برای خودروسازان این قیمت‌ها و این شرایط تولید نمی‌صرفد، پس چرا تولید می‌کنند؟ یا اگر هم تولید برای آنها صرفه اقتصادی دارد، پس چرا آه و ناله می‌کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا