دیپلمات های ایرانی درباره بحران یمن با آمریکا مذاکره نمی کنند/ عربستان در باتلاق یمن فرو می رود

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه اظهار داشت: مسئله اصلی در عربستان تغییر مهره ها نیست؛ رژیم سعودی نه به لحاظ قانونی مشروعیت دارد و نه به لحاظ مردمی مقبولیت. با وجود این دو مسئله هر چه اقدام به تغییر مهره ها و چهره ها کنند تغییری در این دو بحران رخ نمی دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در ارزیابی خویش از تغییرات گسترده در پست های وزارتی عربستان اظهار داشت: اعتراضات مردمی روزافزون در عربستان نگرانی های زیادی را در میان خاندان آل سعود برانگیخته است که به ساختار حکومتی کهنه و تاریخ گذشته این رژیم بازمی گردد. این نگرانی همواره در خاندان آل سعود بوده است البته پس از مرگ ملک عبدالله این نگرانی بیشتر شد چون ملک عبدالله به نوعی تلاش کرد خود را تفکیک کند اما ملک سلمان با توجه به بیماری که دارد و کاهش مقبولیت خاندان سعودی، نگران اعتراضاتی است که در داخل عربستان شکل گرفته است که به موج خیزش هایی بازمی گردد که ۴ سال گذشته در منطقه آغاز شد و دیکتاتورهای نزدیک به خاندان آل سعود را هدف قرار داد.

وی افزود: عربستان تلاش می کند با تغییر مهره ها به نوعی چهره بیرونی خود را ترمیم کند. در خاندان سعودی همواره رقابت های جدی و بعضا بی رحمانه ای به شکل گروه های مافیایی وجود داشته است. برخی از کارشناسان آنچه را که در درون آل سعود می گذرد را به گروه مافیایی تشبیه کردند که شامل مافیای قدرت، مافیای نفتی و تسلیحاتی می باشد. مسئله اصلی در عربستان تغییر مهره ها نیست بلکه مسئله اصلی بحران مشروعیت و محبوبیت است. رژیم سعودی نه به لحاظ قانونی مشروعیت دارد و نه به لحاظ مردمی مقبولیت. با وجود این دو مسئله هر چه اقدام به تغییر مهره ها و چهره ها کنند تغییری در این دو بحران رخ نمی دهد. عربستان باید وارد عرصه تحولات عمیق تری شود. تغییر مهره ها در عربستان تغییرات بسیار سطحی است و صرفا حرکاتی برای آراستن چهره کنونی خود است. سیستمی که موروثی است و از ابتدای کار بر اساس وصیت نامه ملک عبدالعزیز در چند دهه پیش شکل گرفته که مشروعیت قانونی ندارد و اسلامی نیست. خاندان آل سعود به رغم فقدان مشروعیت قانونی و مقبولیت مردمی خود را به اسلام متصل می کند که این خشم روحانیون عربستان را در پی داشته است. بخشی از روحانیون اهل سنت در زندان های عربستان به سر می برند و معتقد هستند که آل سعود ادعا می کند خادم حرمین است بلکه یک مافیای قدرت و سلطنتی است که با مافیای نفتی و سلطنتی در منطقه خود را حفظ کرده است.

این کارشناس با اشاره به اینکه ممانعت عربستان از ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم یمن اقدام عجیبی نبود گفت: مردم سوریه با پول های عربستان کشته می شوند. در عراق کشته شدن و سر بریدن مردم با تامین مالی از سوی عربستان صورت می گیرد. حتی در آفریقا اقدامات تروریستی بوکوحرام با بودجه های ویژه عربستان و دست کم کسان که دوستان عربستان هستند شکل می گیرد. پاسخی که عربستان در قبال این اقدام خود دریافت خواهد کرد از داخل عربستان است. جمهوری اسلامی تنها آمادگی خود را برای کمک به مردم یمن اعلام می کند و تلاش می کند آنچه که در یمن رخ می دهد را در جهان منعکس کند. وقتی ظلم به حدی برسد مردم عربستان و یمن سکوت نخواهند کرد. چندین سال است که زندان های عربستان پر از مخالفین است و یمنی ها فریاد خروج عربستان از یمن را سر می دهند. این کشور به دلیل سیاست های عربستان همچنان کشوری عقب مانده است. مقامات یمنی اعلام کردند ساکت نخواهند نشست و پاسخ اقدامات عربستان را خواهند داد. آنچه که جمهوری اسلامی می تواند انجام دهد انعکاس مظلومیت مردم یمن در افکار عمومی جهان است.

1a

جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل خاورمیانه

قنادباشی با اشاره به طرح بحران یمن در مذاکرات هسته ای از سوی آمریکایی ها خاطرنشان کرد: مذاکرات با آمریکا فقط در چارچوب مسائل هسته ای است و درباره موضوعات دیگری از جمله موضع یمن مذاکره نخواهد شد. بنا بر فرمان مقام معظم رهبری و بنا بر راهبرد و تاکتیکی که در پیش گرفته ایم دیپلمات های ایرانی صرفا پیرامون موضوع هسته ای مذاکره می کنند.

وی تصریح کرد: ظاهرا عربستان پایان عملیات “طوفان قاطعیت” و آغاز مرحله جدید تحت عنوان “بازگرداندن امید” در یمن را اعلام کرد که برخی آن را آتش بس تلقی کردند اما در واقع این آتس بس نبوده است و برخی روزنامه های منطقه ای آن را در چارچوب مذاکرات با ایران عنوان نکردند. بلکه چون ممکن بود ایران از خود واکنش نشان دهد آمریکایی ها اطلاع پیدا کردند و از عربستان خواستند بیش از این زمینه واکنش ایران را فراهم نکند که به معنای مذاکره با آمریکا نبوده است. اطلاع آمریکایی ها از احتمال واکنش ایران بودند موجب تشدید فشار آمریکا بر عربستان شد که این خبر توسط یک روزنامه لبنانی اعلام شد.

قنادباشی در پایان گفت: با گذشت زمان عربستان در باتلاق یمن فرو می رود، مردم یمن به رغم صدماتی که از حملات عربستان دیدند خود را برای پاسخ به حملات رژیم سعودی آماده می کنند و نشان هایی که از عربستان دریافت می شود حاکی از شکست واقعی عربستان در یمن است. عربستان حملات هوایی را برای مساعد شدن حملات زمینی در یمن انجام داد که موفقیتی به دنبال نداشت و اکنون نیز به روی کار آوردن یک حکومت جدید سیاسی با مشکل و تردید مواجه است. آنچه که پیش می رود سردرگمی بیشتر عربستان و فرو رفتن در باتلاق یمن است. در یمن زمینه برای یک نظام جدید فراهم می شود به ویژه اینکه سازمان ملل نماینده جدیدی را انتخاب کرده که می تواند گفتگوهای یمنی را که با حملات عربستان متوقف شده بود را احیا کند و گفتگوهای یمنی- یمنی به سمت برپایی نظام مستقل منجر می شود و عربستان نتوانسه در این روند که خواست جدید مردم یمن است اخلال جدی ایجاد کند. اکنون با حملات عربستان انگیزه ها برای برپایی نظام مستقل بدون دخالت عربستان در یمن تقویت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا