پیام توقیف کشتی آمریکایی در خلیج فارس چیست؟

توقیف کشتی این پیغام را دارد که این ایران است که کنترل تنگه استراتژیکی و شاهراه عبور نفت جهان را در اختیار داشته و علیرغم مسامحه کنونی قدرت پس گرفتن حق خود را نیز به راحتی در اختیار دارد.

ه گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، “یک کشتی تجاری آمریکایی توقیف و به بندر شهید باهنر منتقل شد”؛ اتفاقی که از سوی منابع داخلی و همچنین رسانه‌های بین‌المللی تایید شد و علت وقوعش نیز شکایت حقوقی و مشکلاتی است که این کشتی با اداره بنادر ایران داشته است.

کشتی باری “مرسک تایگریس” (MV Maersk Tigris) با پرچم جزایر مارشال (که تحت حاکمیت آمریکاست) توسط نیروهای نظامی ایران متوقف و پس از آنکه دستور تغییر مسیر به سمت بنادر ایران را نپذیرفته، با شلیک گلوله اخطار، مجبور به تغییر مسیر ‌و راهی آب‌های ایران شد.

در این زمینه خبرگزاری رویترز به نقل از پنتاگون گزارش داده که کشتی توقیف شده با نام MV Maersk Tigrisاز ناو آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز درخواست کمک کرده بود. یکی از مسئولان کشتی توقیف شده اعلام کرده بیست‌و‌چهار دریانورد از کشورهای شرق اروپا و آسیا در این کشتی بوده اند.

در همین راستا، یک منبع آگاه با اشاره به اینکه کشتی مذکور تجاری بوده و و با اداره بنادر ایران اختلافی داشته، اظهار داشت: اداره بنادر ایران در همین راستا به دادگاه مراجعه می‌کند که دادگاه حکم توقیف این کشتی را می‌دهد و اداره بنادر درخواست می‌کند، ‌این کشتی توقیف شود که این امر محقق می‌شود. این کشتی با پرچم جزایر مارشال که تحت حاکمیت آمریکاست، قصد تردد داشته که توقیف می‌شود. ‌بیشتر خدمه این کشتی ‌اروپایی هستند و احتمال اینکه برخی از افراد آن آمریکایی باشند نیز هست.

شبکه خبری پرس تی.وی نیز ضمن تأیید خبر فوق اعلام کرد، مسئولان وزارت خارجه ایران اعلام کردند، کشتی مرسک تایگریس به علت تخلفات مالی توقیف شده است.

فارغ از هیاهوی رسانه ای و اصل ماجرا، در توقیف این کشتی توسط نیروهای ایرانی شکی نیست و این نشان می دهد که علیرغم ادعاهای آمریکایی ها، دوره ابرقدرتی آنان به سر رسیده و دیگر قدرت برتر منطقه یعنی ایران،و  قرار نیست با طرف آمریکایی با نرمش برخورد نماید و این ایران است که تصمیم گیرنده نهایی در مسائل حساس خواهد بود.

این اقدام را می توان یک زورآزمایی طرف ایرانی که با مظلوم واقع شدن در عرصه جهانی بخشی از دارایی های خود را با بلوکه شدن از طرف غرب و به ویژه شیطان بزرگ عملا غیرقابل استفاده می یابد نیز در نظر گرفت، چرا که به طرف ظالم غربی این پیغام را می دهد که این ایران است که کنترل تنگه استراتژیکی و شاهراه عبور نفت جهان را در اختیار داشته و علیرغم مسامحه ی کنونی قدرت پس گرفتن حق خود را نیز به راحتی در اختیار دارد.

البته رسانه های بیگانه سعی در مخدوش کردن و تشکیک در اصل خبر پرداختند و حاضر نشدند قدرت ایران را در این عملیات بزرگنمایی کنند، هرچند که تشکیک در اصل خبر در این رسانه ها نشان از همان قدرت ایران در برابر آمریکاست.

رادیو فردا در این رابطه منبع اصلی خود را طبق معمول ثابت اعلام نکرد و نوشت: خبرگزاری ها روز سه شنبه، گزارش دادند که نیروی دریایی ایران به سوی یک کشتی باری که با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس در حرکت بود تیر اخطار شلیک کرده و آن را توقیف کردند”

در نحوه ارجاع به منبع خبر رادیو فردا همواره سعی دارد به طور مستقیم اشاره ای به نام خبرگزاری ننموده و از واژه هایی همچون خبرگزاری های منطقه یا خبرگزاری ها استفاده نماید، چرا که به نظر مدیران این رادیوی امنیتی در صورت مرجع دهی دقیق به مخاطب، پس از مدتی اشاره به منبع خبری یکی از توقعات وی شده و دیگر اخبار بی سند رادیو سیا را دنبال نخواهند کرد، لذا در همه جا هرچند منبع خبر مشخص باشد از ترفند استفاده از منابع گنگ و نامشخص استفاده می شود.

البته در اینجا نیز مانند اغلب موارد منبع خبری رادیو فردا شبکه العربیه وابسته به رژیم دیکتاتور سعودی است، و دلیل دیگر نام نبردن از منبع خبری را می توان همین امر دانست، چرا که اولا این شبکه با سابقه مخدوش خود مورد وثوق قرار نمی گیرد و ثانیا ارجاع های مکرر رادیو فردا به اخبار این شبکه دست های در هم گره خورده ی سران پشت پرده این دو بنگاه خبری را برملا می نماید.

این رادیو در تیتر جهت دار خود سعی در القای این شبهه در اذهان دارد که ایران بدون دلیل به سوی کشتی های “خارجی” شلیک نموده و آنها را “توقیف” می نماید، بدون آنکه در متن خبراشاره ی مستقیم به وابسته بودن این کشتی به ایالات متحده صورت گرفته باشد، همچنین در ادامه شیطنت های رسانه ای این بنگاه وابسته به دولت ایالات متحده اشاره ای به مالکیت ایران بر بخش قابل کشتیرانی تنگه ی هرمز نشده و مخاطبان اندک این رایو که به نظر مدیران رادیو فردا از اطلاعات حداقلی برخوردار نیستند از این واقعیت که این توقیف در آبهای جمهوری اسلامی صورت گرفته است بی خبر خواهند ماند و احتمالا اذهانشان برای اخبار کذب و ریاکارانه بعدی این رادیو بر اساس ذهنیت ایجاد شده در این خبر آماده خوهد بود.

در ادامه این رادیو که یک نهاد دولتی ایالات متحده محسوب می شود به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی پنتاگون، سرهنگ استیو وارن می نویسد:این کشتی باری یک پیام اضطراری فرستاد و مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس، یک ناوشکن آمریکایی و یک جنگنده را برای رصد اوضاع به منطقه فرستاد، این اعتراف رسمی آمریکایی ها به درخواست کمک یک کشتی آمریکایی، در حالیکه علیرغم تلاش طرف آمریکایی به خاتمه ماجرا با دخالت در موضوع، نهایتا کشتی متخلف مذکور توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران توقیف می شود، نشان از اقتدار این نیرو در عملکردهای لازم دارد.

شبکه سلطلنتی انگلیسی بی.بی.سی نیز در این رابطه نوشت: ایران یک کشتی تجاری به نام ‘مرسک تیگریس’ را در تنگه هرمز توقیف و آن را به سوی بنادر خود در خلیج فارس هدایت کرده است؛ حرکتی که به گفته ایران به دلیل شکایت خصوصی از شرکت مالک کشتی انجام شد اما وزارت دفاع آمریکا آن را ظاهرا تحریک آمیز’ خوانده است.

شبکه آلمانی دویچه وله نیز به تشکیک درباره اصل خبر می پردازد و می نویسد: پنتاگون می‌گوید نیروهای ایران یک کشتی تجاری را در تنگه هرمز به تغییر مسیر و ورود به آب‌های ایران واداشته‌اند. به گفته پرس تی وی، این کشتی حریم آبی ایران را نقض کرده، اما خبرگزاری فارس از “اختلافات حقوقی” خبر داده است.

شبکه سعودی العربیه نیز نوشت که ایران یک کشتی باری آمریکایی با 34 خدمه را توقیف کرد.

این شبکه سعودی همچنین مدعی شد که نیروی دریایی ایران پس از توقیف کشتی آمریکایی، آن را به سمت بندر عباس هدایت کرده است و این در حالی است که شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی» به نقل از یک مسئول ایالات متحده گزارش داد که هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه کشتی آمریکایی توسط ایران توقیف و به بندر عباس منتقل شده باشد، وجود ندارد.

وی در ادامه به این شبکه آمریکایی گفته که یک کشتی توسط ایرانی‌ها متوقف شده است، اما اینکه آن را به سمت بندر ایرانی منتقل کرده باشند، مشخص نیست.

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» صحت خبر توقیف یک کشتی توسط ایران را تائید کرد، اما گفته که این کشتی با پرچم جزایر مارشال بوده است.

ساعاتی پس از آنکه گزارش شد که یک کشتی با پرچم جزایر مارشال پس از ورود به آب‌های سرزمینی ایران توقیف شده، شبکه سی‌ان‌ان مدعی شد که روز جمعه نیز یک کشتی آمریکایی به محاصره گشت دریایی سپاه پاسداران درآمده است.

این واقعه در تنگه هرمز رخ داده و در جریان آن چهار قایق گشتی ایرانی، کشتی «مائرسک کنسینگتون» را که با پرچم آمریکا در حال حرکت بوده، محاصره و رهگیری کرده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این خصوص به سی‌ان‌ان گفته است: “ایرانی‌ها کنسینگتون را محاصره کرده و برای مدتی پیش از آنکه کنار رفته و دور شوند، کشتی را دنبال کردند”.

حال باید منتظر ماند و واکنش مقامات کاخ سفید را دید و دید که آیا باز هم گزینه های روی میز دیگری میخواهند ایران نشان دهد یا خیر؟!

سیدمصطفی میرزاباقری برزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا