فراموشی مستضعفین با استانی شدن انتخابات مجلس/ طرحی که باعث فروبردن تیغ الیگارشی بر تن جامعه می‌شود

طرح استانی شدن انتخابات مجلس در صورت نهایی و اجرا شدن نتایجی را به دنبال دارد که با اهداف عالیه جامعه اسلامی ایران در تضاد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اخیرا طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب نمایندگان رسیده است که می تواند تبعات ناخوشایندی را برای جامعه اسلامی ایران به همراه داشته باشد.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس در دوم اردیبهشت ماه در مجلس شورای اسلامی با ۱۴۹ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع تصویب شد که به موجب این طرح و در صورت تایید نهایی نمایندگان بایستی در سطح استان رای بیاورند.

بر اساس نظر بسیاری از منتقدین این طرح، استانی شدن انتخابات می تواند فضای اجتماعی کشور را با تغییرات نابهنجاری مواجه سازد که با حوزه اهداف اجتماعی جمهوری اسلامی ایران تناقض های مشهودی دارد.

این طرح تاکید می کند که نمایندگان هر استان در یک انتخابات کلی انتخاب شوند. آنچه که از این موضوع بر می آید این است که این طرح باعث افزایش فاصله میان مردم و نمایندگان خواهد شد.

نمایندگانی که در سطح استانی انتخاب شوند دیگر به مانند گذشته که در سطح یک شهرستان انتخاب می شدند، با مردم ارتباط نزدیک نخواهند داشت و مردم نمی توانند شکایات و مطالبات خود را برای پیگیری آنان برسانند.

استانی شدن انتخابات و فراموشی مستضعفین جامعه

انقلاب اسلامی ایران به تعبیر بنیان گذار کبیر آن حضرت امام خمینی (ره) انقلابی بود که با تلاش مستضعفین به پیروزی رسید. این انقلاب توسط کسانی در جامعه گسترش پیدا کرد و به پیروزی رسید که از قشر ضعیف جامعه بودند اما حرکت انقلابی آن ها نتیجه ای جهانی داشت.

جامعه مستضعف ایران اسلامی در آن دوران به رهبری امام خمینی(ره) توانست پایه های نظام فاسد را در هر بکوبد تا نظامی را در جامعه حاکم کند که مسئولانش توسط آرای تک تک مردم انتخاب می شوند و در حقیقت مردم نقش مستقیم در تعیین سرنوشت کشور خود دارند.

این مسئله در انتخابات های مختلف برگزار شده در تاریخ جمهوری اسلامی نیز به وضوح دیده شد. تمامی اقشار جامعه با آمدن به پای صندوق های رای به کاندیداهای خود که شناخت کافی از آن ها داشتند رای مستقیم دادند و آنان را انتخاب کردند. مسئله انتخابات مجلس در این راستا یکی از مهم ترین و موثر ترین انتخابات های نظام جمهوری اسلامی ایران است زیرا مردم کسانی را انتخاب می کنند که از میان خودشان برخواسته است و شناخت کافی از آن ها دارند.

با این وجود در صورتی که طرح استانی شدن انتخابات مجلس نهایی و اجرا شود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از یکی از مزیت های خود یعنی انتخاب نمایندگان مردم از میان خود مردم محروم می شود. استانی شدن انتخابات شرایطی را به وجود می آورد که دیگر کاندیداهایی از اقشار مستعضف نمی توانند آرای مردم را کسب کنند زیرا رقابت در سطح استان نیازمند سرمایه هایی است که از عهده کاندیداهای این قشر بر نمی آید.

به عبارتی پس از اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات مجلس باید منتظر این بود که دیگر قشر مستضعف جامعه از صحنه تصمیم گیری برای جامعه حذف شوند که این مسئله با اهداف انقلاب اسلامی ایران در تضاد است.

احتمال قدرت گرفتن جریان های فاسد و دارای ثروت

از آنجایی که استانی شدن انتخابات مجلس نیازمند فضای گسترده تبلیغات و تاثیرگذاری بر متنفذین است، بر همین اساس نیز این موضوع به پشتوانه قوی ثروت نیاز دارد که احتمال ورود جریان فساد دارای ثروت را به این حوزه افزایش می دهد.

در این شرایط این جریانات برای افزایش قدرت خود، از یک کاندیدا حمایت خواهند کرد تا در یک بده بستان پس از منتخب شدن بتوانند از قدرت سیاسی و اجتماعی آن فرد بهره برداری کنند. همین زمینه ای برای تقویت الیگارشی در جامعه خواهد شد.

تعطیل شدن چرخش نخبگانی

دیگر ضعف و مشکلی که انتخابات استانی مجلس در خود گنجانده است موضوع تعطیل شدن چرخش های نخبگانی است به این صورت که تنها افرادی خاص بتوانند جزو منتخبین باشند و امکان حضور دیگر اقشار مردم در این میان فراهم نشود.

این طرح باعث به وجود آمدن فضایی خواهد شد که یکی از اهداف تشکیل مجلس که عضویت نمایندگان همه ملت است، محقق نشود و تنها نمایندگان قشر خاصی از جامعه بتوانند در مجلس حضور یابند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا