یکسری از ابهامات در نشست وین برطرف شد/ با مونیز یک کلمه درباره بازرسی‌ از تأسیسات صحبت نکردم/ تولید سالانه ۲۰ تن آب سنگین

image236440رئیس سازمان انرژی اتمی مذاکره را یک فن خواند و گفت: طرف‌های مذاکره کننده از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا شرایط خود را در مذاکره قوی‌تر کنند. ابزار رسانه و افکار عمومی از جمله ابزارهایی است که از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه مذاکرات در حال حاضر وارد جزییات شده، گفت:‌ما در لوزان به مفاهیم مشترکی درباره مباحث اصلی رسیده بودیم.

وی عنوان کرد: در دو سه روز اخیر در وین روی بحث تحریم بیشتر تمرکز داشتند. مسائل فنی تا حدودی روشن است مسائل حقوقی تا حدودی روشن است، بحث تحریم باید مشخص شود. آمریکایی‌ها با انتشار فکت شیت تشویش فکری ایجاد کردند.

صالحی افزود: یکسری از ابهاماتی که ایجاد شده بود در نشست اخیر در وین برطرف شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی مذاکره را یک فن خواند و گفت: طرف‌های مذاکره کننده از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا شرایط خود را در مذاکره قوی‌تر کنند. ابزار رسانه و افکار عمومی از جمله ابزارهایی است که از آن استفاده می‌کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: ما نمی‌توانیم خیلی از موارد مذاکراتی را علنی کنیم چون مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: امروز متوجه شدم قبل از گزاره برگی که آمریکایی‌ها منتشر کردند، رسانه‌های ما چیزی شبیه فکت شیت را منتشر کرده بودند.

صالحی گفت: وقتی آمریکایی‌ها فکت شیت خود را ارائه کردند درست و نادرست را با هم قاطی کردند و هر کسی آن را با تعبیری توجیه می‌کند. انتظار داشتم که آمریکایی‌ها موارد نادرست را آنقدر در فکت شیت خودشان نمی‌آوردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فکت شیت ایرانی نیز گفت: ما درباره بخش فنی فکت شیت را آماده و به آقای ظریف ارائه کردیم و در وزارت خارجه نیز مباحث سیاسی را به آن اضافه کردند. آقای ظریف تمام جزییات را گفتند و خودش معادل 10 فکت شیت است و چیزی نبود که مطرح نشده باشد.

وی ادامه داد: حتما دلیل موجهی داشته که مسئولان کشور فکر کردند انتشار فکت شیت ایرانی ضرورتی ندارد. ما در شرایط حساسی هستیم و هر کس می‌تواند سوء استفاده کند. رژیم صهیونیستی و دیگرانی هستند که می‌خواهند به روند مذاکرات خدشه‌ای وارد کنند.

معاون رئیس جمهور افزود: الان مذاکرات شروع شده و وارد جزییات شدیم و ضرورتی به انتشار فکت شیت نیست.

وی درباره حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای نیز گفت: یکی از خطوط قرمز حفظ دستاوردها است. براساس مذاکراتی که انجام شد رآکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند. فردو به عنوان تضمین غنی سازی باقی ‌می‌ماند و نطنز هم به عنوان یک مرکز غنی سازی با پنج هزار و 60 ماشین باقی می‌ماند. آنها تلاش زیادی را صورت دادند که در زمینه تحقیق و توسعه ما را متوقف کنند ولی نتوانستند.

صالحی همچنین در ادامه اظهاراتش گفت: ما در طراحی و بازطراحی رکتور اراک گام‌های بلندی را برداشتیم ماتولید کننده سالانه 20 تن آب سنگین هستیم. تعداد کشورهایی که آب سنگین تولید می‌کنند بسیار کم است و این در حالی است که ایران این کالای استراتژیک را تولید می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما غنی سازی را انجام می‌دهیم و در مذاکرات پذیرفته شد که آب سنگین و همچنین اورانیوم غنی شده اضافه بر نیازمان را بفروشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد: ایران وارد کلوب هسته‌ای جهانی شده است.

صالحی همچنین درباره سایت نطنز گفت: الان کل ظرفیت نطنز 48 هزار ماشین IR1 هست که برای داشتن 190 هزار سو نیاز به دو تا سه نطنز داریم.

وی درباره استفاده از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته‌تر افزود: ما قطعات ماشین‌های سانتریفیوژ را سال 1369 از پاکستان وارد کردیم و 69 تا 76 طول کشید که 2 تا از این ماشین‌ها را مونتاژ کنیم. از 76 تا 85 طول کشید تا آبشار 164 تایی داشته باشیم.

*قرارداد با روس‌ها قابل تمدید است

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سوخت نیروگاه بوشهر نیز خاطرنشان کرد: قراردادی با روس‌ها داریم که 10 سال سوخت بوشهر را تأمین کنند که 2 سال آن گذشته و این قرارداد قابل تمدید است.

صالحی درباره غنی سازی گفت: ما یک آبشار ده تایی از IR6 داریم که کار می‌کرد و پس از آنکه با مشکل روبرو شد مجبور شدیم متوقف کنیم. الان روی آن کار می‌شود.

*2 بار مذاکره با آمریکایی‌ها در عمان

وی درباره مذاکره با آمریکایی‌ها گفت: این پیشنهاد را بنده خدمت مقام معظم رهبری عنوان کردم. ایشان گفتند قابل اطمینان نیستند و ما با پیش شرطهایی که ایشان عنوان کردند راجع به موضوع هسته‌ای و در عمان 2 بار گفت‌وگو کردیم که منجر به این شد که نامه‌ای را سلطان عمان برای احمدی‌نژاد فرستاد که آمریکایی‌ها اعلام کردند اصل غنی سازی را به رسمیت می‌شناسند. قرار بود بعد از آن جلسه سوم برگزار شود و چارچوب اصلی ادامه مذاکرات هم مشخص شد که با دولت یازدهم همزمان شد که دولت یازدهم هم به خوبی این موضوع را پیگیری می‌کند.

*با مونیز اصلا راجع به مسائل بازرسی یک کلمه صحبت نکردم

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره دسترسی‌ها و بازرسی‌ها از تأسیاست هسته‌ای و اظهارات اخیر مونیز وزیر انرژی آمریکا گفت: این موارد با آقای مونیز مطرح نشد از قبل این موارد مطرح شده بود. من با آقای مونیز اصلا راجع به مسائل بازرسی یک کلمه صحبت نکردیم. راجع به نطنز، فردو، اراک، ذخایر و تحقیق و توسعه صحبت کردیم.

صالحی درباره پروتکل الحاقی گفت: 120 کشور این پروتکل را امضا کرده‌اند از جمله ایران. در صورتی که پروتکل الحاقی در مجلس امضاء شود در آن صورت این امکان وجود دارد که طرف مقابل یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی، با موافقت ایران، سایت‌های غیرهسته ای را بازدید و بازرسی کند.

وی با بیان اینکه آژانس باید دلیل و توجیه درخواست خود را ارائه کند، خاطرنشان کرد: دل بخواهی نیست که هر زمان خواستند از هر سایت غیرهسته‌ای بازدید و بازرسی کنند. آنها باید برای درخواست خود سند بیاورند. بر فرض که سند و دلیل بیاورند، ایران مختار است که اجازه ندهد، یا به آنها می‌گوید از فاصله دور از اطراف سایت نمونه برداری کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما براساس پروتکل الحاقی می‌توانیم بازرسی مدیریت شده به آژانس بدهیم، عنوان کرد: البته این بازدید در صورتی است که مورد پذیرش ایران باشد.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح مدالیته در دوران دبیری علی لاریجانی و پاسخ‌های ایران به سؤالات آژانس، افزود: در دوران آقای جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی پرونده ما با آژانس بسته شد، ولی بحث مطالعات ادعایی را مطرح کردند که ایران کلاهک هسته‌ای تولید می‌کند و انفجارهای قوی در ایران رخ داده است. هر انفجاری که با مواد هسته‌ای نیست. می‌توانذ انفجار قوی در هر کشوری صورت گیرد که از نوع مواد هسته‌ای نیست. آنها پس از طرح مطالعات ادعایی 2 بار از سایت پارچین بازدید کردند.

*مشکلی با بازدید از پارچین نداریم/ مشکل حاکمیتی است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برای بار سوم بحث بازدید از پارچین را مطرح می‌کنند. ما مشکل بازدید نداریم. مشکل حاکمیتی است. نمی‌شود که هر وقت دلشان خواست بخواهند بازدید کنند. ما به آژانس گفتیم 2 بار بازدید کردید و هر بار گفتید آخرین بار است، چه ضمانتی است که بار سوم بازدید کردید باز هم خواستار بازدید نشوید؟

صالحی درباره تحقی و توسعه گفت: مرکز تحقیق و توسعه ما در نطنز بالای زمین است و مرکز متوسطی است که به نام S8 نامگذاری شده است که ماشین‌های IR4، IR6 و IR8 و همچنین IR2M در اینجا هست. از بعد از توافق ما روی IR4,IR5, IR6 , IR8 کار می‌کنیم.

وی درباره ساخت سانتریفیوژهای جدید عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند سانتریفیوژ فقط برای غنی سازی استفاده می‌شود ولی یک ماشین آبمیوه گیری هم یک نوع سانتریفیوژ است . در داروسازی و سرم سازی از سانتریفیوژ استفاده می‌شود. سانتریفیوژ ماشینی است که بچرخد و جداسازی انجام دهد.

معاون رئیس جمهور گفت: ما روی سانتریفیوژ می‌توانیم کار کنیم، روی غنی سازی اورانیوم نمی‌توانیم در مدت 10 سال کار کنیم. ما روی سانتریفیوژهای 80 دور در دقیقه برای وزارت بهداشت کار می‌کنیم که بتوانند پروتئین‌ها را جدا کنند.

صالحی درباره فردو نیز عنوان کرد: در خصوص فردو یکی از مواردی که در نظر گرفتیم تولید ایزوتوپ‌های پایدار است و 1+5 پذیرفته که با کمک هر یک از آنها که علاقه‌مند هستند و روس‌ها آمادگی خود را نیز در این زمینه اعلام کرده‌اند، ایزوتوپ‌ پایدار تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فردو نیز گفت: در سال 88 تصمیم گرفته شد جایی برای تضیمن استمرار اصل غنی سازی ایجاد شود. حداکثر ماشین‌هایی که از نوع IR1 در آنجا بگیرد 3 هزار ماشین است. ما برای 190 هزار سو نیاز به 190 هزار ماشین سانتریفیوژ IR1 داریم. الان 17 کیلو اورانیوم در 4 زنجیره‌ فردو تولید می‌شود. فردو به عنوان مرکز تولید صنعتی غنی سازی نیست، بلکه به عنوان ضامن اصل فعالیت غنی سازی است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: ایران با مقاومت و مذاکره کنندگان ما با تدبیرشان توانستند اصل صنعت هسته‌ای ما را حفظ کنند.

وی درباره از سرگیری غنی سازی در فردو در صورت نقض عهد آمریکایی‌ها گفت: ماشین‌ها در فردو می‌چرخد و در صورت بدعهدی طرف مقابل، ما فقط اورانیوم تزریق می‌کنیم.

صالحی درباره راکتور آب سنگین اراک نیز ادامه داد: راکتور آب سنگین اراک، آب سنگین می‌ماند. چنانچه دولت اراده کند راکتور تحقیقاتی آب سنگین بسازد ما مشکلی نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بازطراحی راکتور آب سنگین اراک گفت: در صورت بدعهدی آنها ما مشکلی برای راه‌اندازی راکتور اراک نداریم. ما می‌خواهیم در همکاری با آنها از مشاوره‌های آنها استفاده کنیم و کمک کنند ساخت راکتور تسریع شود.

وی گفت: قراردادها باید به گونه‌ای تنظیم شود که الزام آور باشد.

صالحی ادامه داد: اگر تجهیزات اراک تأمین و کار به درستی جلو برود 6 سال یا کمتر طول می کشد که راکتور اراک عملیاتی شود. اگر راه قبلی را ادامه می‌دادیم اینکه بگویم چقدر طول می‌کشید که عملیاتی شود، نمی‌توانم پاسخ بدهم.

معاون رئیس جمهور درباره راکتور اراک گفت: این نیروگاه تحقیقاتی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همجنین به بازدید اخیر تعدادی از دانشمندان از تأسیسات اصفهان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: در بحث رادیودارو وضعیت خوبی داریم و بعد از سه تا چهار سال یکی از کشورهای فعال در صدو رادیو دارو خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا