اندر حکایت تخریب ویلاهای غیر قانونی در شهرستان دماوند؛ امور اراضی: غیرمجازها محکوم اند/ شهردار آبسرد: نوشدارو بعد از مرگ سهراب است

امروز در کنار آبسرد و مشاء، توجه به موضوع کیلان و ساخت و ساز در باغات و مناطق این شهر و باقی نقاط و شهرداری‌های شهرستان دماوند و مهمتر از همه موضوع 6 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان دماوند و تغییر کاربری‌های بزرگ ارگانی مانند دهکده خوشبختی، ارتفاعات سرخه‌پلنگان، محمودیه،برنهشت  و… که از بین بردن ارتفاعات و فضاهای بکر مورد رضایت رهبری هم نمی‌باشد و ایشان طی استعلامی از دفترشان مراجعه به مراجع قانونی را امر فرمودند، یک ضرورت است تا روزی شهردار آبسرد، کیلان و دیگر مسئولین شهرستان، بعد از یک دوره درآمدهای کاذب و ناپایدار و ایجاد انتظار بیهوده برای مالکین ویلاها، مجبور نشوند تا پاسخگوی ناراحتی آنان از سرمایه‌گذاری غیرقانونی خویش که درآمد کاذبی برای شهرداری حاصل می‌کند، نباشند.

به گزارش تارود چند سالی می‌شود که خرید ویلا و داشتن باغچه‌های شخصی در خارج از پایتخت به یکی از علایق اصلی پایتخت‌نشینان تبدیل شده است. همزمان با این تمایل، بازار ویلاسازی و فروش ویلا که پیش از این در مناطق شمالی کشور، گرم‌تر از سایر نواحی بود، در حومه تهران هم رونق گرفت تا آن دسته از افرادی که از توانایی مالی مناسبی برخوردار هستند بخشی از سرمایه‌های خود را به خرید ویلا در خارج از شهر اختصاص دهند.

*سرمایه‌گذاری اندک برای ساخت ویلای مشترک

افزایش آلودگی هوا در پایتخت همراه با سایر آسیب‌های پایتخت‌نشینی همچون ترافیک، آلودگی صوتی و دغدغه‌های زندگی در بزرگترین کلان‌شهر کشور، طی سال‌های اخیر تمایل به خرید ویلا در خارج از شهر را از گروه‌های مرفه به طبقات متوسط رو به بالا نیز سرایت داده است. امروز حتی گروه‌ها با سطح درآمد متوسط در پایتخت با سرمایه‌گذاری چند خانواده‌ای و ساخت یک ساختمان چند طبقه و چند واحدی در زمین 500 متری، تغییر کاربری را در سطح یک زمین زراعی رقم می‌زنند.

در این میان، سود قابل توجهی که ویلاسازان اطراف پایتخت از ساخت‌وساز، فروش و دلالی این ویلاها به دست می‌آورند انگیزه قوی‌تری را برای افراد محلی ایجاد کرده تا با تبدیل زمین‌های کشاورزی و بایر خود به ویلا، بتوانند درآمد قابل توجهی را از این طریق به دست آورند. این در حالی است که هر چند سال‌های گذشته، مرفهین پایتخت ترجیح می‌دادند در شهرهای شمالی کشور ویلا بخرند، اما افزایش آسیب‌های زیست محیطی در شهر تهران و تمایل به امکان استفاده از ویلا در روزهای بیشتری از سال، توجه اغلب متقاضیان خرید ویلا را به مناطق خوش آب و هوای اطراف شهر معطوف کرده است.

در این میان، سود قابل توجهی که ویلاسازان اطراف پایتخت از ساخت‌وساز، فروش و دلالی این ویلاها به دست می‌آورند انگیزه قوی‌تری را برای افراد محلی ایجاد کرده تا با تبدیل زمین‌های کشاورزی و بایر خود به ویلا، بتوانند درآمد قابل توجهی را از این طریق به دست آورند. این در حالی است که هر چند سال‌های گذشته، مرفهین پایتخت ترجیح می‌دادند در شهرهای شمالی کشور ویلا بخرند، اما افزایش آسیب‌های زیست محیطی در شهر تهران و تمایل به امکان استفاده از ویلا در روزهای بیشتری از سال، توجه اغلب متقاضیان خرید ویلا را به مناطق خوش آب و هوای اطراف شهر معطوف کرده است.

*پرطرفدارترین منطقه ویلایی تهران
در میان مناطق ویلاسازی شده اطراف پایتخت، منطقه «آبسرد» دماوند یکی از پرمتقاضی‌ترین و مطلوب‌ترین نواحی ویلایی برای پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود. آبسرد با فاصله 77 کیلومتری با تهران، در حومه شهر دماوند قرار دارد و یکی از مناطقی است که طی سال‌های اخیر، رشد ویلاسازی در آن، به وضوح قابل مشاهده است. ویلاسازی در آبسرد اغلب در سه فاز 1،2 و 3 و منطقه الهیه آن انجام می‌شود که اغلب ویلاها در این منطقه فاقد سند رسمی هستند و روی زمین‌های کشاورزی احداث شده اند.

*ویلاهای آبسرد ارزان و ساخت و ساز از رونق افتاد

در پاییز ۹۳ طی جلسه‌ای در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، موضوع رخدادهای شهری آبسرد همتای مسائل کلان شهرهایی همچون مشهد، بررسی و بر اساس آن مصوباتی مقرر گردید.

در این جلسه نظر به اهمیت حفظ باغات اراضی کشاورزی در مناطق مجاور شهرهای بزرگ و ضرورت پاسخگویی شورای عالی به تکلیف مقرر توسط مقام معظم رهبری، گزارش تفصیلی و کارشناسی از حجم وسعت ساخت و سازها ارائه گردید و قرار شد موضوع ساخت و سازها بررسی و همچنین بررسی‌های برای قرار دادن آبسرد به صورت شهر پایلوت  شهر ییلاقی و گردشگری قرار گیرد که در خبری با عنوان «نوشداروی وزارت‌خانه‌ای برای مرگ تدریجی آبسرد» در این پایگاه خبری نیز منتشر گردید(خبر را از اینجا بخوانید).

در حالی‌که رشد قیمت ویلا در نتیجه افزایش استقبال خریداران ویلا در این منطقه، طی چند سال اخیر موجب شده قیمت این ویلاها افزایش چشم‌گیری داشته باشد، با ورود شورای عالی شهرسازی و معماری به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه قیمت‌ها افت شدیدی مواجه شد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در آمارگیری متوسط در این باره نوشته بود: این در حالی است که طی ماه‌های گذشته حداقل قیمت یک ویلای معمولی، فاقد سند و با حداقل امکانات، در حد 500 مترمربع، به‌طور متوسط 250 میلیون تومان بود، اما هم اکنون تعداد زیادی از فایل‌های ویلایی این منطقه، بین 100 تا 150 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری شده‌اند؛ ضمن این‌که رکود سنگینی بر خرید زمین و ویلا حاکم است.

هر چند دلالان و ویلاسازان آبسردی در توضیح دلایل کاهش نه چندان محسوس قیمت ویلا در این منطقه اظهارات ضد و نقیضی عنوان می‌کنند اما خبر رسیدگی دولت به ساخت‌وسازهای بدون سند و فاقد مجوز در آبسرد، موجب افزایش حجم فایل‌های فروش ویلا و همچنین تعدیل قیمت‌ها از سوی فروشندگان شده است.

*توجیه دلالان درباره ویلاهای بدون سند
با این حال، دلالان ویلا در این منطقه که نگرانند فایل‌های موجود در بنگاه‌های مسکن آبسرد، با اعلام خبر ورود دولت به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در این منطقه روی دستشان بماند و بازار کسب و کار آنها را از رونق بیندازد، این روزها سعی می‌کنند خریداران را متقاعد کنند که ویلاهای وکالتی – فاقد سند رسمی – بیشتر از ویلاهای سنددار مورد پذیرش‌ هستند.

یکی از این دلالان در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» گفت: در میان مردم بومی آبسرد، ویلاهای وکالتی از ویلاهای سند دار بیشتر مورد پذیرش است، با این حال برخی ویلاها هم وجود دارند که مبایعه نامه‌ای و فاقد بنچاق هستند که خرید و فروش آنها هم، تاکنون برای خریدار و فروشنده مشکلی ایجاد نکرده است. وی با رد امکان تخریب ساخت‌وسازهای بدون مجوز، قیمت هر مترمربع زمین در آبسرد را از 50 هزار تومان تا 1 میلیون تومان، متغیر اعلام و این فاصله قیمتی را ناشی از قرار گرفتن این زمین‌ها در مناطق نامرغوب یا مرغوب و برخورداری یا عدم برخورداری از امکانات و انشعابات عنوان کرد.
با این حال، یکی دیگر از دلالان ویلا در آبسرد، درخصوص کاهش محسوس قیمت‌ها ظرف دو هفته اخیر در آگهی‌های فروش ویلا گفت: با توجه به کم رونق شدن خرید و فروش ویلا در این منطقه، بسیاری از دلالان با منتشر کردن مشخصات یک فایل صوری با قیمت بسیار پایین، سعی در جذب مشتری و کشاندن آنها به آبسرد دارند.

وی ادامه داد: پس از آنکه متقاضی برای دیدن ویلا به آبسرد مراجعه کرد دلالان با بیان اینکه آن ویلا به فروش رفته است موردهای دیگر با قیمت‌های بالاتری را به او پیشنهاد می‌کنند.

* محکومیت ویلاداران غیرمجاز؛ تخریب تمام ساخت و سازهای غیرمجاز آبسرد و مشاء

در 16 فروردین امسال رئیس سازمان امور اراضی کشور، قباد افشار در بازدید از منطقه مشاء و آبسرد شهرستان دماوند خبر از یک موضوع جنجالی داد و گفت: ۱۰ هزار پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان دماوند وجود دارد که پس از حکم مراجع قضایی باید تخریب شود که در منطقه مشاء ۳ هزار مورد و در منطقه آبسرد نیز ۷ هزار ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی انجام شده است.
وی تصریح کرده بود: پرونده ساخت و سازهای منطقه مشاء شهرستان دماوند در شورای عالی شهرسازی هم غیرمجاز ارزیابی شده و از آنجا که خارج از محدوده شهری است و طبق قانون در محدوده اراضی کشاورزی قرار دارد، تمام ساخت و ساز‌ها پس از صدور حکم مراجع قضایی تخریب خواهد شد و تمام ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه آبسرد شهرستان دماوند باید تخریب شود و به کاربری کشاورزی بازگردد.

*اعتراض صاحبان ویلاهای تخریب‌شده به شهرداری؛ پایان دوران درآمدهای کاذب

شهرداري آبسرد طی مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: از سه ماه آخر سال 1393 طي دستوري از طرف پرويز قنبري شهردار آبسرد هرگونه ساخت و ساز در حريم اين شهر غيرقانوني و ممنوع شد و در صورت مشاهده شهرداري راساً نسبت به تخريب اقدام خواهد نمود و این در حالی است که «طرح ممنوعیت ساخت و ساز در آبسرد دماوند» از مهرماه سال 93 توسط دبیر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری اعلام شده بود.

شهردار آبسرد با اشاره به شروع تخریب‌های اخیر در مصاحبه‌ای اظهار داشت: اقدام جهاد كشاورزي مصداق كامل نوشدار پس از مرگ سهراب است و ويراني در هيچ جاي جهان و هيچ نقطه تاريخ موفقيت به همراه نداشته است.

absard (1)

پرویز قنبری افزود: تمامي مراجعان و متقاضيان ساخت در حريم شهر خوش آب و هوا و خوش منظر شهر آبسرد انتظار اتمام اين ممنوعيت را با آغاز سال جديد مي كشيدند، اما در حال حاضر كه يك ماه از سال 1394 مي گذرد صدور هرگونه مجوز ساخت در حريم آبسرد همچنان متوقف مي‌باشد.

وی ادامه داد: هرگونه تغيير كاربري صرفاً در حريم شهر آبسرد و مطابق ضوابط مطروحه در طرح جامع و تفصيلي در قطعات دو هزار متر به بالا مي‌باشد.

قنبری افزود: اما متاسفانه شاهد هستيم كه اداره جهاد كشاورزي شهرستان دماوند اقدام به تخريب ساختمان‌هاي متعددي در محدوده مديريتي اين شهرداري نموده است و اين در حالي است كه صاحبين املاك حق و حقوق تضييع شده خود را از مديران شهري مطالبه مي‌نمايند.

شهردار آبسرد گفت: به همين منظور براي جلوگيري از خسران بيشتر و ممانعت از هرگونه ضرر و زيان مالي به مالكين، هرگونه ساخت و ساز را در حريم آبسرد متوقف شد.

*انگیزه‌ای برای کشاورزی در آبسرد باقی نمانده‌است

اين مسئول بيان داشت: زندگي و آينده ساكنين شريف آبسرد به تعيين تكليف طرح ساماندهي حريم اين شهر بستگي دارد؛ چرا كه با عدم مديريت صحيح و نظارت بر منابع آبي و عدم هرگونه آموزش به بهره‌برداران اصلي آب در منطقه، در گذشته‌اي نه چندان دور، نه تنها آبي براي كشاورزي باقي نمانده، بلكه به دليل عدم نظارت و حمايت مسئولين مربوطه از قشر كشاورز انگيزه‌اي نيز براي كشاورزي در بين بوميان ساكن ديده نمي شود.

قنبري خاطرنشان کرد: جديت اداره محترم كشاورزي به تخريب بناهاي ساخته شده مصداق كامل نوشدارو پس از مرگ سهراب است و اي كاش آن زمان كه كشاورزان زحمت كش شبانه، حاصل زحمات يكساله خود را به گندك‌ها مي‌سپاردند و با سيلي صورت خود را سرخ نگاه مي‌داشتند جديتي از خود نشان مي داد.

وي تصریح کرد: وظيفه مديران شهري آبسرد دفاع از حق و حقوق مردم اين شهر است و اين روزها كنترل خشم و اعتراضات گروه‌هاي مختلف مردم را نيز بر عهده داريم، چرا كه هر روز بر تعداد متضررين افزوده مي شود.

شهردار آبسرد در ادامه خاطر نشان ساخت: با تعيين كاربري مناسب براي اراضي مي‌توان به توسعه پايدار دست يافت و مي‌توان مناظر و چشم انداز هاي طبيعي بيشتري را ايجاد و حفظ نمود و به همين منظور است كه تمامي مالكين قبل از هرگونه اقدام براي ساخت با كاشت چند صد اصله نهال در ملك خود زمين‌هاي باير را به باغاتي خوش منظر تبديل مي‌نمايند.

*افت شدید درآمدهای شهرداری آبسرد

اين مسئول با اشاره به افت درآمد شهرداري اظهار داشت: سال 1394 براي شهر آبسرد، با توجه به پرو‍‍ژه‌هايي كه تعريف شده است و مراحل مطالعاتي و عقد قرارداد با پيمانكار را نيز پشت سر گذاشته، بسيار حياتي و حساس مي‌باشد و آينده ساكنين اين شهر را تحت شعاع خود قرار داده‌است.

وي افزود: با يك بررسي ساده هم اين موضوع مشهود است كه چگونه زندگي مردمان اين شهر و حتي شهرها و روستاهاي اطراف با موضوع ساخت و سازها در حريم آبسرد گره خورده و به همين دليل نمي‌شود بدون ارائه هيچ راهكاري صرفاً به توقف و تخريب اقدام كرد.

قنبري با اشاره به اينكه درآمد شهرداري با افت شديدي روبرو گشته است، بيان داشت: با توجه به وضعيت پيش آمده كه كاملاً نشان از يك اقدام غير كارشناسانه دارد، لازم به ذكر است كه نتيجه منفي اين اقدامات از خانواده شهرداري آغاز شده است و متاسفانه در مجموعه شهرداري هم مجبور به تعديل نيرو هستيم چون در پرداخت حقوق و مزاياي پرسنل با مشكل جدي رو برو مي باشيم و تاثيرات اين موضوع بر بنيان خانواده ها نتايج اسفباري را در پيش خواهد داشت .

وي تاکید کرد: بهتر است براي جلوگيري از خسارت‌هايي كه بعضاً غير قابل جبران مي‌باشد منطقه ويژه‌اي جهت پاسخگويي به متقاضيان سكونت در حريم اين شهر مشخص گردد تا با استفاده از درآمدهاي حاصله از آن بتوانيم پروژه هاي درآمدزاي شهر آبسرد را به اتمام برسانيم و آينده پايداري را براي اين شهر رقم بزنيم.

قنبري در پايان افزود: آنچه كه مسلم است اين است كه اين روند صرفا با مهندسي موضوع و تصويب طرحي براي ساماندهي حريم به دور از تاثيرات سياسي قابليت حل شدن دارد و ما اميدواريم اين وضعيت هرچه زودتر اصلاح شود؛ چرا كه ويراني در هيچ جاي جهان و هيچ نقطه تاريخ موفقيت به همراه نداشته است و ماهيچ گاه راضي به نارضايتي و ضررهاي مالي همشهريان وهموطنان عزيز نيستيم.

*شهرداران و دیگر مسئولان عبرت بگیرند؛ قطعا آیندگان برای ما کف نخواهند زد

به گزارش تارود از یک طرف عدم حمایت از کشاورزان و از طرف دیگر موروثی شدن زمین‌های دماوند و تفکیک‌های انجام شده موضوعی است که کشاورزی در منطقه دماوند را با چالش روبرو کرده‌است و زمین‌های زراعی که امنیت غذایی استان تهران را رقم می‌زد، امروز به ساختمان‌های سنگی بدل شده‌است.

تصور اینکه چند درخت تزیینی در یک زمین ویلایی و آباد کردن زمین بایر تضمینی در جهت آبادانی یک شهر است، خیالی خام و بیهوده است؛ چرا که امروز آبسرد و مشاء مملوء از چاه‌های آب غیرمجازی است که به سبب برداشت بی رویه و ایجاد غیر اصولی چاه عموما توسط افاغنه، باعث از بین رفتن تعادل آبی منابع در سطح شهرستان شده‌است که سال گذشته از مردادماه این موضوع بسیار مشهود بود؛ تا آنجا که کشاورزان اصلی آبی برای آبادانی باغ‌هایشان نداشتند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در شهرستان دماوند آباد کردن هر باغ جدید با منابع آب زیرزمینی کار چندان دشواری نیست و معیار عملکرد در افزایش منابع طبیعی، استفاده از حجم همان منابع آبی گذشته است؛ در غیر این‌صورت افزایش سطح باغات با افزایش حجم آب مصرفی مضر می‌باشد و این دقیقا همان انتقادی است که به شهرک آویشن دماوند که بر روی شریان کمربند آبی دماوند قرار دارد نیز وارد است.

بهرحال باید ساخت و ساز غیر مجاز در زمین‌های زراعی متوقف گردد و هر کس هم زمینی را خریداری می‌کند، نباید لزوما به فکر ویلاسازی در آن زمین باشد، زیرا این موضوع به چهره بکر از دست رفته دماوند نیز آسیب جدی وارد کرده و آیندگان مسلما برای ما کف نخواهند زد.

این مسلم است که هر فرد ولو از پایتخت می‌تواند صاحب زمینی در آبسرد یا هرجای دماوند یا هر جای ایران باشد، اما برای زراعت و کاربرد اصلی و نه ویلاسازی. آیا این معقول است که شهروندی از دماوند در تهران خانه‌ای بخرد و در آنجا مرغ پرورش دهد؛ مسلما جواب منفی است و هر جایی مناسب کاری می‌باشد.

امروز در کنار آبسرد و مشاء، توجه به موضوع کیلان و ساخت و ساز در باغات و مناطق این شهر و باقی نقاط و شهرداری‌های شهرستان دماوند و مهمتر از همه موضوع 6 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان دماوند و تغییر کاربری‌های بزرگ ارگانی مانند دهکده خوشبختی، ارتفاعات سرخه‌پلنگان، محمودیه و… که از بین بردن ارتفاعات و فضاهای بکر مورد رضایت رهبری هم نمی‌باشد و ایشان طی استعلامی از دفترشان مراجعه به مراجع قانونی را امر فرمودند،  یک ضرورت است تا روزی شهردار کیلان و دیگر مسئولین شهرستان، بعد از یک دوره درآمدهای کاذب و ناپایدار و ایجاد انتظار بیهوده برای مالکین ویلاها، مجبور نشوند تا پاسخگوی ناراحتی آنان از سرمایه‌گذاری غیرقانونی خویش که درآمد کاذبی برای شهرداری حاصل می‌کند، نباشند.

امروز اهالی روستاهایی در شهرستان دماوند وجود دارد که حتی چاه‌های آب شرب آن‌ها نیز آبی برای استفاده ندارد و این منصفانه نیست که تصور کنیم هر کس توانست با حفر چاه، چند درخت را در باغ ویلای خویش پرورش دهد، شهرمان را آباد کرده است.

*اخبار مرتبط

چگونه باغ های کیلان ویلا شدند به روایت تصاویر

محمودیه دماوند؛ نا-آبادی که موانع و پست برق آن جمع شد

طنز تلخ ویلاسازی‌های دماوند و شمال؛ باور کنید روبروی پیست آبعلی یک ویلا ساخته‌اند شش طبقه، نوک کوه

‎‌‌توقیف ساخت مجتمع غیرمجاز آقای خاص در دماوند

واگذاری ۶۴۳ قطعه زمین در شهرک نـارنجســتـان (موقوفات سرخه پلنگان) دماوند توسط مستاجر اوقاف!

تخریب تمام ساخت و سازهای غیرمجاز آبسرد و مشاء

ماجرای ارزان شدن ویلادراطراف دماوندچیست؟

تصاویر بزرگترین تخلف ارضی قانونی در دماوند!

محمودیه دماوند؛ اراضی ممنوعه برای ورود مردم عادی

شهرک آویشن دماوند، تخریبی با مشارکت مسئولین

دهکده خوشبختی مشاء در مسیر بدبختی دامداران؛ هجوم کوه‌خوران این‌بار به ارتفاعات دماوند

وعده شهرداری آبسرد: باغ سرهنگ تغییر کاربری نمی یابد

بازگشت ۳۰۰ هکتار اراضی دماوند به بیت‌المال

آغاز طرح پیشگیری از تغییر کاربری اراضی به صورت پایلوت در دماوند/قانون حفظ اراضی برای همه اجرا شود

شهرک لوکس آویشن؛باغشهر مرفهین یا پروژه ای گردشگری؟

تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در مرا و هومند آبسرد

تخریب دیوار احداثی در بستر و حریم رودخانه تاررود

تخریب ویلاهای غیرمجاز در بستر رودخانه آه در آبعلی+تصاویر

انتهای پیام/

1 دیدگاه

  1. کاش به جای تخریب ،این ویلاها مصادره شود وبه روستاییان فقیرداده شود ویا درزمان تخریب اقلا مصالح ودروپنجره ها وغیره…راجهت ساختن خانه برای فقرا جمع آوری شود وبا بولدوزر له نشوند.آهن وشیشه خیلی گرونه.خانه های روستایی بافت قدیمی جالبی دارند اما با یک زلزله خراب می شوند.پس بهتر نیست این ویلاها را نگه داری کرد اما مصادره شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا