افزایش نگرانی‌ها در خصوص آب آشامیدنی یک شهر/ ابتلای بیش از 400 نفر به بیماری/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی: آب استان سالم است

image234412تعداد بیماران مبتلا به بیماری های گوارشی ناشی از باکتری شیگلا طی دو روز گذشته در استان چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است که این بیماری قطعاً دارای منشأ مشترک در این استان است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، طی سه روز اخیر شیوع بیماری عجیبی با علایمی نظیر دل درد، تهوع، اسهال خونی، اسهال آبکی و سردرد و منشأ ناشناخته در استان چهارمحال و بختیاری به بستری شدن تعدادی از شهروندان این استان شد که به دنبال آن موجی از نگرانی در این استان به وجود آمد.

این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که یک روز قبل از مراجعه بیماران به مراکز درمانی، منابع خبری از جمله صدا و سیما از کدر شدن آب شهرستان کوهرنگ در این استان خبر داده و اعلام کردند که به دلیل کدورت بیش از حد مجاز، آب کوهرنگ باید از مدار خارج شده و منابع آبی دیگری به این مدار تزریق شود.

علائم آلودگی آب برخی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری در کنار مراجعه تعداد زیادی از مردم این استان به مراکز درمانی به ویژه اورژانس بیمارستان هاجر شهرکرد نگرانی‌ها در خصوص آب این استان را بیشتر کرد تا جایی که به گفته مسئولین استانی تا ظهر روز دوم اردیبهشت تعداد بیماران بستری شده در یکی از بیمارستان های مرکز شهر به حدود 100 نفر افزایش یافته است.

از طرف دیگر مرتضی هاشم‌زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به مراجعات هم‌زمان مردم به اورژانس با علائم گوارشی چون اسهال طی سه روز گذشته، با تاکید بر اینکه در آب استان هیچ‌گونه آلودگی وجود ندارد، افزود: از آنجایی که آزمایش بر روی آب به صورت آنی آلودگی را مشخص می‌کند آب استان در چهارنقطه مورد آزمایش قرار گرفت و هیچ‌گونه مورد مشکوکی یافت نشد؛ بنابراین آب استان همانند گذشته سالم‌ترین آب کشور است.

این در حالی است که تعدادی از بیماران مبتلا به این بیماری که در بیمارستان بستری شده‌اند اظهار داشتند که پس از نوشیدن آب لوله کشی، علائم بیماری را مشاهده کرده و به بیمارستان مراجعه کرده اند.

یک کارشناس در حوزه آب و فاضلاب در این راستا اظهار کرد: آزمایش آب این استان به صورت هفتگی انجام می‌شود که آخرین آزمایش قبل از شیوع این بیماری در 26 فروردین سال جاری انجام شده است که این آزمایش نشان از سالم بودن آب بوده است.

یکی از مسئولین بیمارستان نیز در حین رسیدگی به بیماران در این خصوص گفت: نحوه شیوع این بیماری و علائم آن که نشانه مشخص آن اسهال خونی است، نشان دهنده آلودگی آبی بوده که منجر به بیماری گوارشی شده است.

این مسئول در ادامه گفت: تا کنون 300 نفر از مراجعین به صورت سرپایی درمان شده‌اند؛ اما بیش از 100 نفر از بیماران به رسیدگی بیشتری احتیاج داشته و در بیمارستان بستری شده‌اند.

وی افزود: در این شرایط مراجعات به بیمارستان‌ها بسیار زیاد شده و بخش عفونی بیمارستان‌ها کاملا پر شده است؛ این در حالی است که مسئولین اجازه عکس‌برداری و یا ورود خبرنگاران به بیمارستان را نمی‌دهند.

افزایش نگرانی‌ها درباره آب آشامیدنی استان میان مردم کاملاً مشهود بوده، به طوری که مردم این استان به طور خودجوش به سمت استفاده از آب‌های معدنی روی آورده و برای مصارف دیگر از آب جوشانده شده استفاده می‌کنند.

افزایش گرایش مردم به سمت مصرف آبهای معدنی باعث شده است که برخی از فروشندگان بازار سیاه آب معدنی در این استان به راه انداخته و مردم را با مشکلات جدید مواجه کرده اند.

از طرف دیگر یکی از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برای اثبات سالم بودن آب در یک برنامه تلویزیونی اقدام به نوشیدن آب از آشپزخانه کرده و فیلم خود را در رسانه‌ها منتشر کرد.

یک کارشناس تغذیه ضمن اذعان به این موضوع که طی چند روز گذشته تعداد بیماران با مشکلات گوارشی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: مشاهده شده که افراد برای درمان اسهال سعی کرده اند با خوددرمانی و مصرف دارو جلوی اسهال را بگیرند که توصیه می شود به صورت جدی از این اقدام پرهیز کنند زیرا در این صورت شرایط بیماری بدتر می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه در 2 مورد مشاهده شد که بیمار با مصرف دارو برای جلوگیری از اسهال به بیهوشی و تشنج رسیده است ولی خوشبختانه با رسیدگی به موقع وضعیت این بیماران بهبود پیدا کرد.

با این حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بارها بر عدم آلودگی آب این استان تأکید کرده و گفته است: همه چیز تحت کنترل است و مردم گول شایعات و تبلیغات راه افتاده در شبکه‌های اجتماعی را نخورند.

آنچه که مشخص است تعداد بیماران مبتلا به بیماری های گوارشی ناشی از باکتری شیگلا طی دو روز گذشته در استان چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است که این بیماری قطعاً دارای منشأ مشترک در این استان است.

این موضوع اهمیت اطلاع‌رسانی شفاف از سوی مسئولین برای آگاهی مردم و مقابله با این بیماری را بیشتر مطرح می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا