اگر تیم هسته‌ای به اقدامات خود مطمئن است فکت شیت را منتشر کند/ دانستن همچنان حق مردم است!

image47920یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت تا زمانی که به قدرت نرسیده بود مطالبی در خصوص اینکه دانستن حق مردم است را مطرح می کرد، اما در حال حاضر که به قدرت رسیده است، این شعار را فراموش کرده است.

به گزارش تارود، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص تأیید متن آمریکایی توافق در لوزان توسط روسیه و همچنین عدم انتشار فکت شیت ایرانی از سوی تیم مذاکره کننده اظهار داشت: این مذاکرات که همچنان ادامه دارد، ممکن است به توافق یا عدم توافق ختم شود که اگر به توافق برسد قطعاً آینده سیاسی کشور برای حداقل 50 سال تحت تأثیر این توافق خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در صورت عدم توافق هم، تأثیرات و تبعات گسترده عدم توافق بر روی شرایط کشور و آینده سیاسی کشور قابل مشاهده خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: هنگامی که در خصوص آینده کشور برای چندین دهه تصمیم گیری و حتی بحث می‌شود، حق طبیعی مردم است که از جزئیات این اتفاقات مطلع باشند.

ایزدی همچنین یادآور شد: اینکه در برخی موارد همه جزئیات را در اختیار مردم قرار ندهند برای مردم قابل فهم است؛ اما اینکه هیچ موضوعی حتی در حد انتظار مردم را به آنها ارائه ندهیم و مردم نتوانند به اطلاعات قابل استفاده ای درباره آینده سیاسی کشور دست پیدا کنند، این از نظر سیاسی و اخلاقی کار پسندیده ای نیست.

وی افزود: اگر تیم هسته‌ای به نوع مذاکرات، نتیجه آن و دیگر مواردی که انجام داده‌اند مطمئن هستند، باید متن توافق مذاکره یا توافق را منتشر کنند؛ اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که طرف مقابل این کار را انجام داده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان یادآور شد: در روز مذاکرات، آمریکا یک متن 4 صفحه ای را منتشر کردند که روی آن اسم فکت شیت قید نشده است؛ بلکه آمریکایی ها اعلام کرده‌اند که این همان اصل مذاکرات و چهارچوبی است که 5+1 و ایران روی آن به توافق رسیده‌اند؛ در واقع در ابتدای این متن نوشته شده است که کشورهای ایران و 5+1 تصمیم گرفته اند که یک سری کارها را انجام بدهند.

ایزدی در ادامه گفت: اگر طرف ایرانی ادعا می کند که این یک متن غلط است که از سوی آمریکا منتشر شده، نیاز است که متن صحیح از چهارچوب‌هایی که توافق شده است، از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی منتشر شده و در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی با اشاره به این موضوع که نتیجه مذاکرات آینده مردم را رقم می‌زند، خاطرنشان کرد: نیاز نیست همه جزئیات را در اختیار مردم قرار دهند، بلکه نیاز اصلی این است که متنی که در آن تیم مذاکره کننده و طرف غربی بر روی چهارچوب هایی به نتیجه و توافق رسیده است، منتشر شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن بیان این موضوع که اینکه تیم مذاکره کننده متن را در اختیار مردم قرار ندهد و مردم را نامحرم تلقی کند، خلاف دموکراسی است اذعان کرد: در حقیقت مردم حتی نمی توانند از آینده سیاسی کشور خود مطلع باشند؛ دولت تا زمانی که به قدرت نرسیده بود مطالبی در خصوص اینکه دانستن حق مردم است را مطرح می کرد، اما در حال حاضر که به قدرت رسیده است، این شعار را فراموش کرده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در ادامه افزود: باید این سوال را از تیم هسته‌ای پرسید که چرا از کارشناسان هسته ای در طول مذاکرات کمکی نگرفته و تنها بعد از دستیابی به یک توافق یا چهارچوب، تعدادی از کارشناسان را برای توجیه دعوت می‌کنند.

ایزدی با تأکید بر این موضوع که استفاده از کارشناسان هسته‌ای در طول مذاکرات یک ضرورت است یادآور شد:متأسفانه تیم هسته‌ای از کارشناسانی استفاده می‌کنند که روند کار تیم هسته ای را تأیید می‌کنند؛ این در حالی است که کار کارشناس این است که نکات منفی تصمیم مد نظر یک مدیر را بررسی و بیان می کند و نظر مدیر را کارشناسی می کند.

وی با اشاره به اظهارات طرف غربی درباره نتیجه و شرایط توافق با ایران، خاطرنشان کرد: توافق هسته ای با 5+1 و آمریکا قطعاً بهایی دارد که این بها را باید هر دو طرف بپردازند؛ در قبال برخی از شروط که طرف غربی برای ایران گذاشته شده است هم بهای طرف غربی لغو همه تحریم ها است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اذعان داشت: اگر طرف غربی بپذیرد که همه تحریم ها را به صورت یک جا لغو کند؛ ما می توانیم به توافق دست پیدا کنیم و در غیر این صورت توافقی حاصل نخواهد شد.

ایزدی در پایان تصریح کرد: اگر طرف غربی اظهارات خود را ادامه دهند و بر مبنای همین اظهارات عمل کنند که تحریم ها را یک جا لغو نخواهند کرد، قطعاً یا به توافقی با غرب دست پیدا نخوهیم کرد و یا اینکه در این توافق خطوط قرمز ایران نقض خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا