دست و پا زدن آمریکا برای نجات “جیسون رضائیان”

image228990«جیسون رضاییان» جاسوس 38 ساله تبعه آمریکا که از سال 2012 به عنوان خبرنگار برای واشنگتن پست در ایران کار می کرد در سال 2014 تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و دستگیر شد. وی در حال حاضر در انتظار دریافت محکومیتش از سوی دستگاه قضایی ایران است؛ این درحالی است که مسئولین جمهوری اسلامی خواستار اشد مجازات برای این جاسوس هستند.

به گزارش تارود به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مسأله جاسوسی در دنیا موضوع بسیار حساسی است که پیگردهای خیلی سخت و همچنین مجازات‌های خیلی شدیدی را در بردارد. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز به خاطر شرایط منحصر به فردی که در دنیای اسلام دارد و پرچمدار اسلام ناب محمدی در سراسر دنیا است، تحت فشار و ستم کشورهای نظام استکباری و استبدادی قرار دارد. در همین راستا دولت هایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و …. عملیات های مختلف امنیتی و اطلاعاتی بر علیه منافع کشور ایران چه در داخل خاک این کشور و چه در خارج از آن شکل می دهند که خوشبختانه به دلیل توانمندی بالای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از این شیطنت ها و اقدامات جاسوسی کشف و متوقف می شوند و عوامل جاسوسی نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و دستگیر می شوند.

یکی از این موارد جاسوسی که اخیرا در کشور ما رخ داد و جاسوس مزبور نیز دستگیر شد، شخصی بود به نام «جیسون رضاییان» تبعه ایرانی-آمریکایی که تحت عنوان خبرنگار واشنگتن پست برای چند سال در ایران فعالیت می کرد. این جاسوس 38 ساله که از سال 2012 برای واشنگتن پست به عنوان خبرنگار در ایران کار می کرد در سال 2014 تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و دستگیر شد.

پس از منتشر شدن این خبر، مقامات آمریکایی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار آزادی این جاسوس شدند. همچنین رسانه های بیگانه نیز در راستای ایجاد فضای فشار علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدام به فرافکنی و دروغ پردازی کردند که با واکنش های مناسب از سوی مسئولین قوه قضائیه و نمایندگان مجلس مواجه شدند و این مسئولین توانستند با خارج شدن از زیر بار فشار، به صورت دقیق به این موضوع رسیدگی کنند.

جاسوسی در تمام دنیا جرم بوده و مجازاتش اعدام است/ لزوم اشد مجازات برای جیسون رضاییان

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص موضوع جاسوس آمریکایی به نام جیسون رضاییان اظهار کرد: جاسوسی در تمام دنیا جرم است و شخص جاسوس نیز برای اینکه به اهدافی که مدنظرش است، برسد، طبیعتا در پوشش های مختلفی وارد می شود.

وی افزود: بنابراین به خاطر ماهیت کار و اینکه این کار باید مخفیانه انجام شود و هرچه مخفیانه تر بودن آن مطلوب تر است، یکی از روش های بسیار مرسوم جاسوسی در قالب مطبوعاتی بودن و خبرنگار بودن است.

سخنگوی کمیسیون قضایی تصریح کرد: وقتی سوابق جاسوسی را که در داخل ایران مورد بررسی قرار می دهیم، متوجه می شویم که موضوع خیلی فراتر از این مباحث است؛ به طور مثال برای اینکه از یک مجموعه ای جاسوسی شود، جاسوس با یکی از افراد آن مجموعه ازدواج کرده و حتی صاحب فرزند شده و نهایتا به وظیفه ای که برعهده خودش می دانسته، عمل کرده است.

این نماینده مجلس در خصوص رواج و علاقه مردم آمریکا به جاسوسی بیان داشت: طی یک تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته، مشخص شده است که درصد بالایی از مردم آمریکا صرف نظر از اینکه جاسوسی مزایای مالی خوبی دارد، به این کار به دلایل مختلفی علاقمندند.

اسفنانی در خصوص مجازات و محکومیت هایی که نسبت به جاسوسی در دنیا صورت می گیرد تصریح کرد: همه کشورها برای موضوع جاسوسی مجازات سنگینی را در نظر گرفته اند و عمدتا حتی مجازات اعدام را در برابر جاسوسی که به نفع بیگانگان باشد و خصوصا در مقاطعی که آسیبی به نظام سیاسی، دفاعی و اقتصادی یک کشور وارد کند، در نظر می گیرند.

وی در خصوص لزوم برخورد قاطع با جاسوسانی نظیر جیسون رضاییان تصریح کرد: ایشان به نوعی تبعه ایرانی محسوب نمی شود و تبعه آمریکایی است (البته فرقی هم نمی کند که تبعه کجا باشد) و در قوانین ایران مجازات هایی را برای این کار پیش بینی کرده اند.

سخنگوی کمیسیون قضایی در پایان تأکید کرد: با توجه به اوضاع و احوال امروز روابط ایران و آمریکا و در نظر گرفتن این موضوع که آمریکا خسارات و جنایات متعددی را در قبال ایران مرتکب شده است، جاسوسی به نفع چنین کشوری باید اشد مجازات را در پی داشته باشد تا درس عبرتی شود برای همه کسانی که در پوشش های خبری وارد کشور شده، اما دست به جاسوسی می زنند.

اسفنانی همچنین گفت: کسانی که چنین مقاصد شومی در سر دارند باید بدانند که فقط مجوز دارند در قالب کسوت هایی که وارد می شوند کار کنند که در غیر اینصورت با مجازات های سنگینی مانند اعدام مواجه خواهند شد.

باید با “جیسون رضائیان” بر اساس آیین دادرسی کیفری در ایران برخورد شود

محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانادرخصوص بازداشت جیسون رضاییان جاسوس آمریکایی اظهار داشت: هنوز بحث این موضوع به نتیجه نرسیده است و باید اتهام او رسیدگی شود و طبق قانون با او برخورد شود.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به پرونده این تبعه ایرانی-آمریکایی بیان داشت: هرکسی در سرزمین ایران مرتکب جرمی شود، چه تابع ایران باشد و چه نباشد، دادگاه های ایران صلاحیت رسیدگی به جرم آن شخص را دارند و همین طور هرکسی هم در خارج از مرزهای ایران علیه منافع ملی ایران مرتکب جرم شود باز هم دادگاه های ایران صالح برای رسیدگی به اتهامات آن فرد هستند و قوانین ایران نسبت به آنها حاکم خواهد شد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اذعان داشت: بنابراین طبق قوانین ایران و براساس آیین دادرسی کیفری در ایران، توسط دادگاه های ایران به اتهامات ایشان رسیدگی می شود و آنچه که ایشان استحقاق داشته باشد نسبت به او صادر می شود.

دهقان در پاسخ به این سؤال که «آیا روند رسیدگی به پرونده این جاسوس طولانی خواهد بود یا خیر» گفت: من هنوز در این خصوص بررسی دقیق نکردم؛ اما بحث های امنیتی، اطلاعاتی و جاسوسی معمولا یک مقدار زمان بر است و در مرحله تحقیقات مقدماتی یک مقدار دقت بیشتری می شود تا کاملا موضوع روشن شود.

وی در مورد امکان دخالت قوانین بین المللی در روند رسیدگی به پرونده رضاییان تصریح کرد: این موضوع ربطی به قوانین بین المللی ندارد؛ هرکسی جاسوسی می کند، نسبت به همان کشوری که جاسوسی می کند باید با او براساس قوانین همان کشور و در صلاحیت همان کشور برخورد شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس همچنین در خصوص احتمال مداخله آمریکا در پرونده این جاسوس گفت: ایشان تبعه هر کشوری که باشد؛ به دلیل اینکه علیه کشور ما و در خاک کشور ما اقدام کرده، مرتکب جرم شده است و لذا قانون ایران و دادگاه ایران حاکم بر ایشان خواهد شد.

باید قوانین جمهوری اسلامی درخصوص جیسون رضاییان اجرا شود

منصور حقیقت پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع جیسون رضاییان پرداخت و اذعان داشت: در خصوص این فرد حتما باید قوانین جمهوری اسلامی اجرا شود.

وی افزود: این گونه موارد نیازمند رسیدگی و بررسی دقیق است و ما باید اجازه دهیم که بررسی ها تکمیل شود و جزئیات آن دقیقا مشخص شود.

هیچ نهاد بین المللی نمی تواند مانع رسیدگی به پرونده جاسوس آمریکا در ایران شود

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص جیسون رضاییان، جاسوس ایرانی-آمریکایی دستگیر شده بیان داشت: طبیعتا هرکسی در داخل کشور جرمی مرتکب شود، توسط مراجع قضایی کشور قابل رسیدگی است.

وی در ادامه افزود: هیچ نهاد بین المللی هم نمی تواند مانع رسیدگی به جرایم واقع شده در داخل کشور باشد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: حتی اینکه وی تبعه ایرانی-آمریکایی بوده است نیز نمی تواند اجازه مداخله کشور دیگری را در این پرونده دهد.

جمهوری اسلامی صلاحیت محاکمه جیسون رضاییان را دارد

ابوالفضل ابوترابی ، دبیر اول کمیسیون حقوقی – قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با ناب نیوز، در رابطه با پرونده جیسون رضاییان، جاسوس آمریکایی در ایران و نحوه دستگیری وی ابراز کرد: آنها یک باند جاسوسی بوده اند که طی عملیاتی توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شدند.

ابوترابی با تاکید بر اینکه این پرونده امنیتی است، افزود: پرونده در مرحله دادسرا است و نمیتوان پیرامون آن اظهارنظر کرد.

وی با بیان اینکه امکان مداخله قوانین بین المللی در رسیدگی به این پرونده وجود دارد، تصریح کرد: جیسون رضاییان تابعیت ایرانی نیز دارد اما هرکسی که علیه منافع جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته باشد، چه در خاک ایران و چه خارج از کشور، به عنوان متهم محسوب شده و جمهوری اسلامی صلاحیت محاکمه وی را دارد.

دبیر اول کمیسیون حقوقی – قضایی مجلس شورای اسلامی در پایان در رابطه با مداخله آمریکا در این پرونده خاطرنشان کرد: آمریکا تا به الان نیز دخالت داشته است اما اطلاع رسانی بیشتر از این امکان پذیر نمی باشد.

با توجه به شواهد موجود در دادگاه و همچنین مدارک علیه این جاسوس آمریکایی که در کسوت خبرنگاری برای آمریکا جاسوسی می کرده است، حکم اعدام برای وی کمترین حکمی است که می توان در نظر گرفت.

در حالیکه آمریکا هرساله با بسیاری از شهروندان ایرانی ساکن در این کشور و یا اساتیدی که به این کشور وارد می شوند به بدترین اشکال ممکن برخورد می‌کند، چگونه انتظار دارد ایران با یک جاسوس آمریکایی در خاک خود مدارا کرده و آن را به کشور خود باز گرداند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا