تاکید جهانگیری بر لزوم برنامه‌ریزی برای جلوگیری از پیشروی ویلاسازی‌ها در دماوند

معاون اول رئیس جمهور گفت: تبدیل غیرمجاز اراضی کشاورزی به ویلاها یا ساختمان‌های تهدیدی در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه و استان‌های شمالی و البرز است که باید برای آنها برنامه‌ریزی شود.

353453

به گزارش تارود، اسحاق جهانگیری در مراسم بازدید از پروژه‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی حوزه روستایی شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه اظهار کرد: توسعه روستایی از اولویت‌های مهم دولت بوده که در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شوراهای روستایی به عنوان مدیران اجرایی روستاها باید تلاششان بیش از گذشته شود و در نظر داشته باشند که امسال توسعه روستایی محور اصلی کار دولت خواهد بود.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت توسعه روستاها در نخستین اقدام در دولت جدید در نهاد ریاست‌جمهوری، معاونت توسعه روستایی ایجاد شد تا پیگیر ایجاد اشتغال، رشد تولید، کار و … در روستاها باشد.

جهانگیری تصریح کرد: دماوند و فیروزکوه قطب‌های اصلی تولید در کشور محسوب می‌شوند و با توجه به شرایط خاصی که دارند و نزدیکی آنها به تهران، انتظار می‌رود بیش از گذشته در حوزه اقتصادی فعال شوند.

وی عنوان کرد: دولت انتظار دارد که شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه به رشد اقتصادی کشور کمک کرده و در مسیر ایجاد اشتغال گام‌های بهتری بردارند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد:‌ بقای کشاورزی به دو عامل آب و خاک بستگی دارد که باید به این دو مؤلفه اساسی در کار توجه بیشتری شود.

جهانگیری بیان کرد: ارتقای تولید کشور در حوزه کشاورزی اهمیت بسزایی دارد و اگر خواستار ضریب امنیت غذایی بالا هستیم و می‌خواهیم بهترین وضع را در خودکفایی کشاورزی داشته باشیم، باید به بهره‌برداران این بخش و روستائیان بیشتر توجه کنیم.

وی یادآور شد: اشتغال مردم روستایی و پایداری آنها در روستاها با عنایت ویژه به بخش کشاورزی ممکن می‌شود و دولت قصد دارد به این حوزه توجه اساسی کند.

معاون اول رئیس جمهور متذکر شد: برنامه‌های جامع حمایت از فعالیت‌های بخش کشاورزی تدوین شده است و در این حوزه باید به دو عامل اصلی آب و خاک بیشتر توجه داشت.

جهانگیری عنوان داشت: همه مردم و مسئولان در حوزه منابع آبی باید نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند، چراکه کشور در شرایط ویژه و محدودیت‌های آبی و نیز خشکسالی قرار دارد.

وی بیان داشت: حدود 90 درصد آب مصرفی کشور مربوط به حوزه کشاورزی است و امروز مدیریت مصرف منابع آب به عنوان یک مسئله جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور توضیح داد: در همه بخش‌ها به ویژه کشاورزی باید به کاهش مصرف آب توجه کرد و اگر تنها 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب در حوزه کشاورزی صورت گیرد، حجم عظیمی از منابع ارزشمند کشور ذخیره خواهد شد.

جهانگیری تأکید کرد: کشاورزان باید از شبکه‌های مدرن آبیاری و سامانه‌های نوین موجود در این بخش استفاده کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز در این حوزه برنامه جامعی را در دست اجرا دارد.

وی تبیین کرد: تمام مزارع و باغ‌های کشور باید به سامانه‌های نوین آبیاری کشاورزی مجهز شوند و وزارت جهاد کشاورزی نیز در این حوزه 85 درصد از هزینه‌های اجرای طرح را به صورت کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خاک نیز امر مهم دیگری در حوزه کشاورزی است که باید به آن توجه شود، چراکه بقای کشاورزی به نوعی به خاک حاصلخیز بستگی دارد.

جهانگیری تشریح کرد: میزان خاک حاصلخیز در کشور بسیار محدود است و باید در این بخش توجه اساسی به ارتقای بهره‌وری در واحد سطح داشت.

وی در پایان تبدیل غیرمجاز اراضی کشاورزی به ویلاها یا ساختمان‌های دیگر را از تهدیدهای اساسی پیش‌روی این بخش دانست و گفت: شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه و استان‌های شمالی و البرز در این بخش تهدیدهای زیادی می‌شوند که باید برای آنها برنامه‌ریزی شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا