تک نرخی شدن نرخ ارز مهمترین گام در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است/ غفلت از رانت های ارزی به بهای کنترل تورم

image199907در شرایطی که درآمدهای نفتی کاهش یافته است ارز حاصل از صادرات می تواند برای کمک به بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز محوریت داشته باشد.

به گزارش تارود به نقل از راه دانا، سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی بانک مرکزی دولت نهم در مورد ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در اجرایی کردن سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در یک سال گذشته تصریح کرد: برای اینکه اقتصاد مقاومتی در کشور پیاده شود توجه به داخل کشور و توجه به امر صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی همچنین افزود: در شرایطی که درآمدهای نفتی کاهش یافته است، ارز حاصل از صادرات می تواند برای کمک به بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز محوریت داشته باشد؛ اگر که سیستم بانکی و دولت توجه خاصی به این موضوع داشته باشد ارز حاصل از صادرات را می تواند جایگزین ارز نفتی کند.

معاون ارزی بانک مرکزی در دولت نهم در ادامه گفت: نکته مهم در این میان جلوگیری از ایجاد رانتی است که در ارز به وجود می آید؛ برای رسیدگی به این موضوع راه حل این است که  شیب نرخ ارز اتاق مبادلات به سمت بالا و به طرف نرخ اتاق آزاد میل کند و  تا آنجا که می شود باید به این موضوع توجه خاصی بشود.

سیدعلی تصریح کرد: اگر یک کالا را با دو نرخ، یعنی یک عده با ارز آزاد و عده ای دیگر با ارز مبادله‌ای بیاورند این اصلا به صلاح نیست و نزدیک شدن نرخ ارز مبادلاتی چه در بودجه چه در فروش ارز بانک مرکزی به نرخ بازار آزاد فاصله رانتی این دو قیمت را از بین خواهد برد به علاوه اینکه می‌تواند مشکلات ریالی خودش را اعم از پرداخت یارانه ها، پرداخت حقوق و مزایا و موارد دیگر مصرف کند.

سید علی در پاسخ به این سؤال که تا به حال اجرایی شدن نکات اقتصاد مقاومتی چه میزان مدنظر بانک مرکزی در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها بوده است یادآور شد: از آنجایی که در اجرای این نکته از یک طرف مجلس باید با بانک مرکزی و دولت همراهی کند و از طرف دیگر یک نگاه مخالف با این دیدگاه وجود دارد و آن دیدگاه کنترل تورم است؛ بر همین مبنا تا به حال به این قضیه کمتر بها داده شده است ولی به نظر بنده چون اجناس در حال حاضر با نرخ آزاد به فروش میرسد ضرورتی ندارد که ارز با دو نرخ مبادله شود.

وی در نهایت تصریح کرد: از نظر بنده مهمترین و اولین گام در اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی هدفگذاری در جهت یکسان سازی نرخ ارز خواهد بود و اولین گام هم این است که فاصله دو نرخ باید کاهش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا