تمام مشکلات مسکن مهر دماوند؛ از شایعه رفتن پول‌ها و واگذاری دیرهنگام زمین تا جریمه غیرقانونی بانک مسکن دماوند

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند از دریافت جریمه‌های غیرقانونی توسط بانک مسکن از متقاضیان مسکن مهر این شهرستان خبر داد.

علی مشهد‌ی‌ عباسی  در گفت‌وگویی صریح با اصحاب رسانه از جمله پایگاه خبری تحلیلی تارود حرف‌های گفته نشده زیادی را در مورد مسکن مهر و مسائل مربوط به اشتغال در دماوند مطرح کرد که با وجود نقدهایی که به حوزه آمارها و وضعیت مسکن مهر شده بود(خبر را از اینجا بخوانید)، پاسخ‌هایی را نیز مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:

وضع تعاونی‌های زیرپوشش اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان دماوند چگونه است؟

مشهدی‌عباسی: اداره‌های تعاون و کار و امور اجتماعی در ابتدا از هم جدا بود؛ بعد از ادغام این دو اداره در شهرستان دماوند، جای اتحادیه‌ها و اتاق تعاون خالی به نظر می‌رسید؛ در حالی که این اتحادیه‌ها و اتاق تعاون اهمیت خاصی دارند.

رفع همه اختلافات تعاونی‌ها و کمیسیون ماده پنج تأیید صلاحیت‌ها بر عهده اتاق تعاون است و در تلاش هستیم تا اتحادیه تعاونی‌ها را برای هر صنف تشکیل دهیم و اتاق تعاون را در شهرستان دماوند راه‌اندازی کنیم.

در حال حاضر، اتحادیه‌های مسکن، حمل و نقل و باغ در این شهرستان وجود دارد؛ اتحادیه حمل و نقل به صورت خیلی فعال کار می‌کند و مشکلاتی در خصوص سوخت داشتند که اکنون این مشکلات حل شده‌ است.

این تعاونی طرح توجیهی دارد تا زمین بزرگی برای کامیون‌داران در نظر بگیرند و باقی اتحادیه‌ها نیز به زودی شکل خواهند گرفت و تلاش داریم تا اتحادیه زنبورداران را جدا تشکیل دهیم وبا ورود ملکه زنبور به دماوند بتوانیم اقدام مثبتی برای تولیدکنندگان این بخش داشته باشیم.

بر روی تعاونی‌های تولیدی‌مان وقت گذاشتیم تا استاندارد و ایزو بگیرند و اگر بتوانیم وام در اختیارشان قرار دهیم، فعالیت‌ها رشد پیدا می‌کند؛ در حال حاضر، 80 تعاونی کشاورزی مهر در دماوند وجود دارد که هنوز نتوانستیم زمین در اختیار آن‌ها قرار دهیم؛ هر چند این زمین‌ها جانمایی شده، اما به خاطر وجود مسائلی در زمینه کمبود آب هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است.

در بحث تعاونی توسعه عمران فراگیر دماوند، نخستین شهرستانی هستیم که این تعاونی را تأسیس کردیم و در حدود سه ماه است که انتخابات مجمع آن صورت گرفته که افراد خوش‌نامی از جمله اکبر فرزام، علی نوروز قزوینی، ابوذر نادری، طهماسبی‌، عباس امینی و عباس جعفری با صلاحیت در این مجمع انتخاب شده‌اند.

این تعاونی مصوبه مجلس شورای اسلامی است که باید در هر شهرستان تشکیل شود و این اتحادیه می‌تواند در کارهای عمرانی، آبادانی، صنعتی و گردشگری این شهرستان دخالت داشته باشد و قطعاً تعاونی‌هایی که راکد هستند، باید زودتر فعال شوند.

مسکن مهر شهرستان دماوند کش‌وقوس‌های فراوانی داشته، آیا مشکل اصلی آن از تعاونی‌ها بوده است؟

مشهدی‌عباسی: تعاونی مسکن مهر شهرستان دماوند همچون ماجرای سریال اخراجی‌هاست که در ابتدا نسبت به آن کم‌لطفی شد؛ در این زمینه افرادی که از بطن خود اعضا بودند، رأی آوردند و به عنوان هیئت‌مدیره، مدیرعامل و بازرس انتخاب شدند و توانستند در چهار نقطه جغرافیایی شهرستان دماوند از جمله بخش مرکزی دماوند، مهرآباد، آبسرد و آبعلی تعاونی تشکیل دهند.

انبوه‌سازان در طرح مسکن مهر مهرآباد که زیر نظر بنیاد نظارت عالی است، توانستند واحدها را تحویل دهند و مشکلات آنجا بحث فاضلاب، آب، برق و گاز بود و هنوز خدمات‌رسانی لازم در حالی که قریب به 80 درصد واحدها تحویل داده شده، صورت نگرفته و با وجود آمادگی واحدها، امکان سکونت در آن‌ها وجود ندارد.

در دماوند نیز در طرح‌های دوجانبه و سه‌جانبه، تقریباً تمام تعاونی‌ها واحدهای مسکونی را تحویل داده‌اند؛ اما برخی تعاونی‌ها از جمله مهر یک و مهر هفت هنوز در مرحله‌ سفت‌کاری هستند که به زودی آنها نیز به ثمر می‌رسند.

مهم‌ترین مسئله در مسکن مهر، بحث قیمت واحدهاست که قرار بود نزدیک به هفت میلیون تومان برای مصرف‌کننده نهایی شود؛ اما تا امروز فقط هشت میلیون تومان به دولت پرداخت شده تا آب، برق و گاز را تأمین کند و متأسفانه مالیات نیز از متقاضیان اخذ می‌شود؛ در حالی که قرار بر گرفتن مالیات از تعاونی‌ها نبوده ‌است.

البته از امام جمعه دماوند، نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران برای حمایت‌های همه‌جانبه‌ و پیگیری‌های مستمری که در این زمینه داشتند، قدردانی می‌کنیم.

 

چرا بنا به گفته فرماندار دماوند، تعاونی‌ها برای تأمین هزینه‌های آب، برق و گاز اقدام نکرده‌اند تا خدمات موردنیاز ارایه شود؟

مشهدی‌عباسی: همه هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن پیش از ادغام در حدود سه سال پیش پرداخت شده‌ است و تعاونی خاصی وجود ندارد که آن را پرداخت نکرده باشد و تعاونی‌ها تمام هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند.

شنیده‌هایی حاکی است که افرادی در برخی از تعاونی‌ها حضور دارند که بخشی از پول مردم را برداشته‌اند و برده‌اند، در این خصوص توضیحی دارید؟

مشهدی‌عباسی: آورده متقاضیان در حساب شخصی فردی نیست و هیچ پولی از تعاونی‌های دماوند خارج نشده است؛ همه تعاونی‌ها حساب دو امضایی دارند؛ تعاونی‌ها بخشی از کار ساخت تا سفت‌کاری را با استفاده از وام کامل کردند که این وام نیز به صورت وضعیتی که راه و شهرسازی و بنیاد مسکن با نظارت ناظر به ازای کار انجام گرفته، پرداخت کرده است.

بحث آورده اعضا هم کاملاً بررسی شده ‌است؛ تعاونی، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی بر مبنای صورت وضعیتی که ارایه شده در ازای انجام کار، مبالغی را اختصاص می‌دهند و تا این ساعت هیچ تعاونی‌ای وجود ندارد که پولی را از حساب‌ها گرفته و برده باشد؛ همچنین در تعاونی‌ها بازرسی حضور دارد و این بازرس‌ها قدرت اجرایی بالایی دارند و حتی می‌توانند تعاونی را منحل کنند.

گفته می‌شود در تعاونی‌ها از افراد کم‌سواد و بی‌سواد استفاده شده است، در این خصوص توضیحی دارید؟

مشهدی‌عباسی: تحصیلات هیئت‌مدیره و بازرس در تعاونی‌ها بالای لیسانس است و در خصوص تعاونی‌های کارگری نیز کم‌ترین سواد اعضا، دیپلم است و برخی از آنها در رشته‌هایی همچون حقوق، عمران و … تحصیلات دارند.

مسکن مهر در شهرستان دماوند به صورت‌های مختلف ساخته شده ‌است؛ یک تعاونی با پارکینگ، انباری و در ریموت‌دار ساختمان‌ها را بنا کرده و تعاونی دیگری نیز وجود دارد که بر مبنای اساسنامه ساخت واحدها را انجام داده است.

قیمت مصوب برای هر واحد را هیئت‌مدیره مشخص می‌کند و اگر اختلافی بین عضو و تعاونی وجود داشته باشد، باید این را از کارشناس رسمی دادگستری استعلام کنند و مرجع دیگری برای تعیین قیمت‌ها وجود ندارد.

چرا اجرای طرح مسکن مهر دماوند تا این حد طولانی شده و آیا افزایش قیمت حاصل از این طولانی شدن از هفت به 25 میلیون تومان باید به مردم تحمیل می‌شد؟

مشهدی‌عباسی: گذر زمان موجب این افزایش نشده است؛ بلکه اگر پروژه مشابه مسکن مهر در اروپا انجام می‌شد، آن را برجسته می‌کردند که با 25 میلیون تومان مردم را مسکن‌دار کردیم، اما باید بدانیم که خود مردم این کار را انجام دادند.

یکی از مشکلات مسکن مهر دماوند تحویل دیرهنگام زمین از سوی اداره راه و شهرسازی این شهرستان به تعاونی‌ها بوده است و امروز تنها 10 میلیون تومان به دولت بابت پول آب، برق، گاز و مالیات که ابتدا معاف بود، پرداخت می‌شود و با هفت میلیون تومان چگونه می‌شد که این طرح تمام شود.

بانک مسکن شهرستان دماوند از افرادی که برای پرداخت اقساطشان مراجعه می‌کنند، دو تا چهار میلیون تومان جریمه دریافت می‌کند؛ در حالی که بنده چنین قانونی ندیدم و در حقیقت جریمه‌ غیرقانونی می‌گیرد و امروز باید دانست که بابت چه قانونی هر عضو باید جریمه بدهد؟

هر چند پیمانکاران کوتاهی داشتند، اما هر قسمت کارشناس آمده و بخشی از وام را پرداخت کرده و تعاونی فعالی در دماوند داریم که هزینه هنگفت کارشناس داده ‌است و این در نهایت بین اعضا تقسیم می‌شود.

قراردادهای ساخت مسکن مهر چگونه بسته شده‌ است؟

مشهدی‌عباسی: یک قرارداد دو جانبه که مستقیم تعاونی با پیمانکار قرارداد می‌بندد و 10 تعاونی به این صورت در شهرستان وجود دارد و نوعی قرارداد هم سه‌جانبه بوده و کارمندی – کارگری است که بین راه و شهرسازی، بانک و پیمانکار قرارداد منعقد می‌شود و تعاونی نقشی در ساخت و ساز آن ندارد و آورده‌ عضو در این قراردادها در حدود 26 میلیون تومان ‌است که نسبت به تعاونی‌های دوجانبه گران‌تر به حساب می‌آید.

در آبسرد عضوی را سراغ داریم که طی چهار سال، چهار میلیون تومان پرداخت کرده ‌است و بعد از چهار سال یک دفعه مبلغ زیادی از وی خواستند و عضو به دلیل نداشتن توانایی پرداخت مبلغ مجبور به انصراف شده؛ علاوه بر اینکه هزینه‌ای از این همین چهار میلیون تومان نیز مجدد موقع بازگشت کم می‌شود، آیا مشکل طولانی شدن طرح باید بر دوش مشتری باشد؟

مشهدی‌عباسی: آورده عضو تعهدی است که عضو باید به تعاونی داشته باشد و این هم در قانون تعاون و هم در مصوبه کارگروه مسکن شهرستان دماوند است که اگر عضو مبلغ را نتواند تأمین کند و به تعاونی خسارت وارد شود، می‌توان عضو را اخراج کرد؛ آورده عضو را تعاونی با اعلام اینکه بنا در چه مرحله‌ای بوده، به عضو خود اعلام و درخواست پول می‌کند که عمده دریافتی آن نیز در بحث نازک‌کاری است.

بحث اخراج عضو نیز وجود دارد که بنا بر اساسنامه تعاونی که مورد تصویب کمیته مسکن شهرستان دماوند و قانون کار است، صورت می‌گیرد؛ البته اخراج نیز بی‌قاعده و آسان نیست، اخراج ابتدا وارد سیستم ما می‌شود و با فرصت 6 ماهه از عضو می‌خواهیم آورده خود را به سقف مجاز برساند.

البته در شهرستان دماوند باید تشکر ویژه از رئیس کمیته امداد این شهرستان داشت که با معرفی برخی اعضا و در اختیار دادن وام سه میلیون تومانی، کمک بزرگی در تکمیل پروژه مسکن مهر دماوند کرد؛ همچنین برخی بانک‌ها کمک خوبی در این زمینه به شماری از اعضا داشتند.

هر چند از ابتدا مخالف اخراج اعضا بودم، اما با توجه به رسیدن برخی تعاونی‌ها به مرحله نازک‌کاری در صورت عدم اخراج اعضا، کار ناتمام می‌ماند و البته شاید هر تعاونی هم بیشتر از 20 عضو اخراجی نداشته باشد. خیلی از تعاونی‌ها هم به آرامی از عضو مبالغ را دریافت کردند تا وی را اخراج نکنند؛ همچنین کسر هزینه از پول آورده عضو اخراج شده در زمان عودت نیز به سبب هزینه‌هایی از جمله سایت عضوگیری و … است که بنا بر مصوبه می‌توانند کسر کنند، البته اینک دیگر پرونده اخراج بسته شده ‌است و تمام اعضا باید آورده خود را به سقف 19 میلیون رسانده باشند.

خبر مرتبط:

ادعای بی پاسخ ۵۳۳۱ فقره اشتغالزایی در دماوند؟!

ادامه دارد ….

انتهای پیام/

1 دیدگاه

  1. ترا خدا بدادمون برسید غریب به یازده ساله مسکن مهر ثبت نام کردیم کمک کنید تا پرونده های مسکن مهر زودتر رسیدگی شوند تا مردم تو خیابون چادر نزنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا