دکتر مرتضی سهرابی، چهره ماندگار مهندسی شیمی کشور درگذشت

دکتر مرتضی سهرابیاستاد مرتضی سهرابی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و چهره ماندگار مهندسی شیمی کشور پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش تارود، دکتر سهرابی در سال 1324 در تهران متولد شد. وی تحصیلات خود را در رشته مهندسی شیمی تا سطح کارشناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران به اتمام رساند و در سال 1972 موفق به اخذ مدرک دکتری تخصصی مهندسی شیمی از دانشگاه برادفورد انگلستان شد و پس از آن در سال‌های متمادی در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعت نفت اهواز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تدریس بسیاری از دروس تخصصی مهندسی شیمی نظیر موازنه جرم و انرژی، ترمودینامیک مهندسی شیمی، سینتیک و طراحی رآکتورهای شیمیایی در تمام مقاطع دانشگاهی از مقطع کارشناسی تا دکتری، پرداخت.

پرورش صدها دانشجوی برجسته، تالیف و ترجمه ده ها عنوان کتاب، چاپ و ارائه بیش از 200 مقاله در نشریات معتبر علمی بین المللی و داخلی از جمله فعالیت های علمی استاد سهرابی است.

مرحوم دکتر سهرابی از سال 1369 عضو پیوسته فرهنگستان علوم بود و مدتی ریاست گروه علوم مهندسی و ریاست شاخه مهندسی شیمی فرهنگستان را نیز به عهده داشت. این استاد نمونه مهندسی شیمی کشور در سال 1380 به عنوان برگزیده نخستین همایش چهره ماندگار معرفی شد.

گروه علمی پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران این ضایعه را به اعضای جامعه علمی و دانشگاهی کشور، خانواده، همکاران و شاگردان استاد سهرابی به خصوص همسر دانشمند ایشان – سرکار خانم دکتر طاهره کاغذچی – تسلیت گفته و برای این استاد فقید از درگاه باریتعالی، علو درجات مسالت دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا