گزارش مجلس در مورد “بنزین‌” کجاست؟

image8160شاید با قرائت گزارشی که مجلس در این رابطه تهیه کرده به خیلی از اما و اگر‌ها در مورد آلوده بودن یا نبودن بنزین تولید داخل پاسخ داده شود.

به گزارش تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، نیمه دوم سال گذشته بود که بحث آلاینده بودن بنزین داخل بر سر زبان ها افتاد  و حرف و حدیث های مفصلی در مورد آن مطرح شد.

ابتکار: بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست

ماجرا ادامه داشت تا اینکه معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ 17 اردیبهشت امسال با اعلام اینکه روزانه تنها در تهران 12 میلیون نفر و هر فرد به طور متوسط 16 کیلوگرم هوا تنفس می کند، همچنین استناد به بیانیه سازمان بهداشت جهانی مبتنی بر تاثیر هوای تنفسی در ایجاد بسیاری از بیماری‌های لاعلاج که منجر به از بین رفتن سلامتی افراد، افزایش مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا، همچنین هزینه های وارده بر زندگی افراد و کل جامعه و دولت می شود، اظهار داشت: بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست.

معاون رئیس جمهور با ابراز تاسف از پنهان کاری های صورت گرفته در آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با اثرات بنزین آلوده بر سلامتی آنها، تاکید کرد: رویکرد دولت یازدهم شفاف سازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا از طریق برنامه مدون عملیاتی و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به چالش های دولت در زمینه های مختلف، یادآور شد: دولت به دلیل اهمیت حفظ سلامت مردم، توزیع بنزین استاندارد در شهرهای کشور را آغاز کرده است و از همین رو در حال حاضر در سه شهر تهران، کرج و اراک بنزین استاندارد توزیع می شود.

**ماجرای تولید بنزین داخلی

اظهارات ابتکار در مورد آلودگی بنزین در حالی مطرح شد که در پی تصویب طرح ضربتی افزایش تولید بنزین در دولت احمدی‌نژاد مقرر شد تا در ۶ مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا روزانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتر بنزین تولید شود.

 البته در آن زمان هم عده‌ای به مخالفت با اجرای این طرح پرداختند اما تحریم‌ها و نیاز روزافزون به این فراورده نفتی اجرای این طرح در آن زمان را توجیه‌پذیر کرد.

**استدلال مخالفان تولید بنزین داخلی

مخالفان اجرای طرح ضربتی افزایش تولید بنزین معتقد بودند که با خروج برخی از مجتمع‌های پتروشیمی از جمله بندر امام، نوری و بوعلی از زنجیره تکمیل ارزش افزوده محصولات پتروشیمی، فاز تولیدی این واحدها تغییر خواهد کرد و بدین سبب واحدهای فوق مجبور خواهند بود با نیمی از ظرفیت خود کار کنند.

از سوی دیگر این عده معتقد بودند که این محصول با کیفیت بنزین استاندارد فاصله زیادی دارد چرا که حجم زیادی «آروماتیک» به همراه دارد که هر دو، سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازد.

میر کاظمی:بنزین تولید داخل آلوده نیست

البته با وجود اظهار نظر رئیس سازمان محیط زیست مسعود میر کاظمی وزیر نفت دولت دهم و رئیس کنونی کمیسیون انرژی مجلس تاکید دارد که این بنزین آلوده نیست و حتی باید به خاطر تولید چنین بنزینی از دولت قبل  تشکر شود.

**شکایت از وزیر نفت احمدی نژاد

از سوی دیگر و همزمان با بالا گرفتن این موضوع سه وکیل دادگستری با حضور در دادسرای کارکنان دولت از «مسعود میرکاظمی» وزیر سابق نفت دردولت دهم که هم اکنون ریاست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد شکایت کردند.

یکی از این وکلا اعلام کرد که از آقای میرکاظمی به جهت اقدام و تولید بنزین های سمی در داخل کارخانه های پتروشیمی و توزیع در سطح شهرها که موجب خسارت هنگفت مالی مادی و معنوی به کشور و مردم شده است شکایت کردیم.

**ماجرای دنباله دار بنزین های آلوده

علاوه بر ابتکار، وزیر نفت دولت یازدهم نیز بارها بر آلایندگی بنزین پتروشیمی ها صحه گذاشته بود. بیژن زنگنه حتی اواخر سال ۱۳۹۲ از توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی ها سخن می گفت.

همچنین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در جایی دیگر با بیان اینکه تمام اسناد لازم مبنی بر سرطان زا بودن پتروشیمی موجود است، عنوان می کند: این مسئله کاملا شفاف است و با تهدید و تهمت ها، سازمان محیط زیست از موضع خود که حافظ سلامت مردم است کوتاه نمی آید.

**مجلس وارد شد

در ابتدای سال جاری کمیسیون انرژی از ابتکار خواست تا هرچه سریعتر اسناد خود که نشان‌دهنده سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل است را به این کمیسیون ارسال کند.

با کش و قوس های فراوان در نهایت گزارش ها به کمیسیون انرژی مجلس رسید و  همزمان و حتی قبل از جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، خانم ابتکار بهبود هوای تهران در فصل بهار امسال را ناشی از توقف تولید بنزین پتروشیمی و دلیل موجه آلاینده بودن این نوع بنزین معرفی ‌کرد.

اما درست پس از یک سال بالا و پایین شدن این موضوع بررسی‌های دو کمیسیون بهداشت و انرژی مجلس این ادعا را کاملا رد کرد.

**مجلس ادعای ابتکار و زنگنه را رد کرد

مهدی موسوی‌نژاد درباره جزئیات گزارش کیفیت بنزین توزیع شده در کشور که توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آماده شده است گفت: ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی و روند افزایشی تعداد بیماران سرطانی به دلیل بالا بودن حجم بنزن و عدد آروماتیک این نوع بنزین موجب شده که کمیسیون بهداشت به دلیل به اهمیت سلامت مردم به این موضوع ورود کند.

وی با اشاره به اینکه این کمیسیون علاوه بر بررسی کیفیت بنزین پتروشیمی کیفیت بنزین وارداتی را هم در دستور کار خود قرار داد گفت: بعد از دریافت مشخصات ریفرمیت تولیدی در پالایشگاههای کشور و ریفرمیت تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی و مقایسه آن دو با هم مشخص شد، کیفیت این دو محصول مشابه است؛ البته در گزارش کمیسیون بهداشت آمده است که اختلافات ناچیزی به دلیل ترکیبات متفاوت آروماتیک و بنزن وجود دارد.

وی در پایان گفت: در گزارش مربوطه بر این نکته تأکید شد که بالا بودن کیفیتی هوای تهران در سه ماه ابتدایی سال جاری به دلیل استفاده از بنزینهای وارداتی نبوده چرا که از یک سو طبق بررسیهای صورت گرفته بنزینهای وارداتی فاقد استاندارد (یورو ۴) بوده و از سوی دیگر تا پایان اردیبهشت‌ماه بنزینهای پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

**اظهارات سخنگوی دولت در مورد بنزین های آلوده

در ادامه این ماجرا سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آلودگی بنزین‌های تولید داخل، ضمن تایید آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها گفت: دولت قطعا تا رفع آلودگی صورت نگیرد اجازه تولید و توزیع بنزین پتروشیمی‌ها را نخواهد داد. یکی از دلایلی که نسبت به گذشته تعداد روزهای آلوده هوا کمتر هست به همین دلیل است که توزیع بنزین یورو 4 صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت آلودگی بنزین یورو 4، گفت: باید بگویم اگر بنزین یورو 4 آلوده بود آن را تزریق نمی کردیم. اینکه به لحاظ آلودگی هوا نسبت به گذشته کمتر شاهد این مساله هستیم به خاطر جلوگیری از تولید و توزیع بنزین بوده است.

**شایعه واردات بنزین توسط همسر ابتکار

این ماجرا در حالی اتفاق افتاد که چندی پیش شایعه واردات بنزین توسط همسر خانم ابتکار به شدت قوت گرفته بود و تا مدت ها بر سر زبان ها می گشت.

اگرچه معصومه ابتکار وارد کننده بودن همسر خود را تکذیب کرد؛ اما پیش از این، مهدی موسوی نژاد نماینده اصولگرای دشتستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها گفته بود: ظن قوی این است که بستگان مسئولان از طریق واردات بنزین به ثروت و منافعی دست یافته اند. همچنین همسر یک مقام مسئول در دولت واردکننده بنزین است که این امر تردیدها در خصوص پشت پرده واردات بنزین را افزایش می دهد.

پس از آن، برخی سایتها فاش کردند که در دی ماه سال ۹۱ وبلاگی به نام بانوی فتنه اسناد مدارکی مبنی بر تخلف همسر معصومه ابتکار به همراه جمعی دیگر از اعضای خانواده وی را در فضای مجازی انتشار داده که موید دست داشتن آنها در واردات بنزین است.

**بنزین داخلی آلوده است یا نه؟

به هر صورت هنوز ماجرای آلوده بودن یا نبودن بنزین‌های تولید داخل سوالی است که هر کسی از دیدگاه خود به آن پاسخ می دهد و تا کنون اظهار نظرهای مختلفی در مورد آن بیان شده است.

دولتی ها یک حرف می‌زنند و گزارش مجلس چیز دیگری می گوید.

**گزارش مجلس در مورد بنزین کجاست

حتی حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیرامون آخرین وضعیت گزارش‌ بنزین‌ پتروشیمی‌ها، گفته که  این موضوع را از رئیس مجلس پیگیری کنید.

وی اضافه کرد: ما حدود یک ماه یا یک ماه و نیم است که این گزارش را به رئیس مجلس داده‌ایم؛ در واقع رئیس مجلس از کمیسیون بهداشت و درمان خواست که گزارشی پیرامون (بنزین پتروشیمی‌ها) تهیه کند که ما نیز این گزارش را تهیه کردیم و اگر آنها صلاح دانستند در صحن قرائت خواهد شد و هر اقدام دیگری نیز لازم بود انجام می‌شود.

شاید با قرائت گزارشی که مجلس در این رابطه تهیه کرده به خیلی از اما و اگر‌ها در مورد آلوده بودن یا نبودن بنزین تولید داخل پاسخ داده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا