۳۰ میلیون نفر تحت‌تأثیر اثرات آلودگی هوا هستند/ تهدیدهای زیست محیطی جدی است

همایش محیط زیست جهانگیریمعاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰ میلیون نفر در کلانشهرها تحت تأثیر اثرات ناشی از آلودگی هوا هستند، گفت: مشکلات زیست‌محیطی یک‌شبه به وجود نیامده و یک‌شبه حل نمی‌شود.

به گزارش تارود اسحاق جهانگیری امروز در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌ زیست با بیان اینکه بدون شک در جهان، تمام کشورها، دولت‌ها و ملت‌ها به دنبال اقتدار نظام خود هستند، اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتدار، مؤلفه اقتصادی است.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران در مقطع فعلی، علاوه بر دو چالش اصلی و مهمی که مقام معظم رهبری نیز به آن در بیانات اخیر خود اشاره‌ای داشته‌اند، در زمینه اتکای شدید اقتصاد به درآمدهای نفت که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی بلندمدت شود، در زمینه‌های دیگری از جمله تورم، رکود و بیکاری جوانان با مشکلات جدی روبه‌رو است.

وی بیان داشت: بدیهی است از نظر اقتصادی برای فائق آمدن به این شرایط باید سرمایه‌گذاری شود و شاهد افزایش تولید شویم.

جهانگیری ادامه داد: اما در طرف دیگر، همزمان با وجود چنین معضلاتی، کشور با چالش‌های جدی در زمینه اجتماعی و زیست‌محیطی روبه‌رو است.

وی ادامه داد: امروز سراسر ایران از شرق تا غرب، شمال تا جنوب با مشکل کم‌آبی و خشکسالی روبه‌رو است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه تهدیدهای زیست‌محیطی جدی است، ادامه داد: این امر را می‌توان در تالاب‌هایی که در حال خشک شدن هستند و دشت‌هایی که در حال فرونشستن هستند ملاحظه کرد.

وی همچنین به تشکیل شورای عالی آب اشاره‌ای کرد و بیان داشت: بیش از 10 جلسه این شورا با حضور بنده تشکیل جلسه داده است تا راهکار مناسب را برای حل معضلات زیست‌محیطی پیدا کند.

جهانگیری با اعلام اینکه بخش کشاورزی مهمترین مصرف‌کننده منابع آب است، ادامه داد: پدیده ریزگردها پدیده جدی است و تعداد زیادی از شهرها و روستاهای کشور را دربرگرفته که از جمله می‌توان به استان خوزستان و شهر اهواز به عنوان قطب مهم اقتصادی و صنعت کشور اشاره کرد.

وی متذکر شد: پدیده ریزگردها پدیده‌ای نیست که یک روزه در ایران ایجاد شده باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه منبع اصلی ریزگردها کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و عربستان سعودی هستند، ادامه داد: در این زمینه باید برنامه جامعی تهیه شود و کشورهای منطقه در این زمینه گفت‌وگو کنند.

وی همچنین با اشاره به آلودگی هوای کلانشهرهای کشور اظهار داشت: هم‌اکنون 30 میلیون نفر تحت تأثیر آلودگی ناشی از هوا در کلانشهرهای کشور قرار گرفته‌اند و زندگی و سلامت مردم تحت‌تأثیر این آلودگی‌ها قرار گرفته است.

جهانگیری با اشاره به کنترل برخی منابع آلوده‌کننده هوا از جمله بنزین و اعمال محدودیت و استاندارد در این زمینه ادامه داد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و واردات خودروهای هیبریدی تصمیمات خوبی بوده که در این زمینه اتخاذ شده است.

جهانگیری با بیان اینکه تمام این مشکلات زیست‌محیطی یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز حل نخواهد شد، اضافه کرد: دولت به دنبال برنامه نمایشی و فریبکاری مردم نیست.

جهانگیری با بیان اینکه علاقمندان و دلسوزان باید در چنین شرایطی کمک کنند، ادامه داد: استفاده از فشارهای روانی و سیاسی و همچنین مقاصد جناحی کار زیبنده‌ای نیست و کسانی که از این شرایط استفاده می‌کنند، هیچ‌گاه کار ریشه‌ای را به بهره‌برداری نمی‌رسانند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت هم‌اکنون هیچ طرح مهمی در زمینه سدسازی و راهسازی بدون مطالعات و ارزیابی زیست‌محیطی ندارد، اضافه کرد: همچنین طرح‌هایی که پیش از این صورت گرفته است، مانند سد گتوند را برای کنترل زیان‌های زیست‌محیطی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در گفت‌وگوهای بین المللی باید دنبال راهکار باشیم، اضافه کرد: مسائل زیست‌محیطی مسائل خاص یک کشور نیست و معضل گازهای گلخانه‌ای که هم‌اکنون مورد نگرانی تمامی کشورها بوده است باید با همکاری کشورهای صنعتی که خود آنها بیشترین سهم را در ایجاد این آلودگی دارند حل شود.

وی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با چنین شرایطی کلید توسعه را اقتصاد سبز مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: توسعه به معنای عقب‌گرد نیست، باید عدالت و فرصت‌های برابر وجود داشته باشد.

وی در ادامه بر ضرورت حمایت از نهادهای مدنی در حوزه محیط زیست تأکید کرد و گفت: ما به عنوان دولت خوشحال می‌شویم نهادهای مدنی در عرصه حضور داشته باشند و فریاد بزنند و اگر جایی دولت به خطا می‌رود، به دولت هشدار دهند.

منبع: دانا

انتهای پیام/ط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا