توسعه ورزشی همگانی تکلیف بسیج است

رئیس سازمان تربیت بدنی بسیج بر عملی کردن توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره گسترش ورزش همگانی تأکید کرد و گفت: 2500 سالن بسیج برای توسعه ورزش همگانی در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

به گزارش تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ورزش همگانی یکی از توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر ایشان به مسئولان ورزش است؛ توصیه‌هایی که بارها رهبر انقلاب در دیدارهایشان با ورزشکاران و مسئولان بر آن تأکید کرده‌اند. مرور صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره ورزش همگانی، اهمیت این مبحث را بیشتر از گذشته برای مسئولان امر مشخص می‌کند. ایشان میفرمایند: «من اعتقاد دارم ورزش برای همه یک فریضه عمومی است. یکی از نیازهای اساسی کشور، فراگیر شدن ورزش همگانی میان مردم است. نشاط، سلامت، آمادگی، حوصله کار، در سایه ورزش عمومی و همگانی برای جامعه تأمین می‌شود. وظیفه اصلی دولت و مسئولان ورزش کشور این است که اشتیاق به ورزش و روح ورزشکاری و ورزش‌خواهی (ورزش همگانی) را در مردم زنده کنند.»  رهبر معظم انقلاب همچنین موضوع اخلاق در ورزش را موضوعی بسیار مهم می‌دانند و تأکید می‌کنند: «خوشبختانه جامعه ورزشی ما، سالم است اما هنگامی که یک جوان ورزشکار بر روی امواج تبلیغ و توجه جهانی قرار می‌گیرد، خطر اخلاقی او را بشدت تهدید می‌کند و باید از خود مراقبت کند.»

فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره ورزش همگانی حجت را برای همه تمام کرده است و در سال‌های گذشته نهادهای متولی ورزش در راستای عملی کردن توصیه‌های رهبری برای توسعه ورزش همگانی و عمومی هر چند گام‌هایی را برداشته‌اند اما به نظر می‌رسد این موضوع تا رسیدن به جایگاهی که مد نظر رهبری است فاصله دارد. این در حالی است که توسعه ورزش همگانی و فراهم کردن امکانات لازم می‌تواند نقش زیادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و سلامت جامعه در سطح کشور داشته باشد. بسیج یکی از نهادهایی است که در زمینه ورزش همگانی گام‌های بلندی برداشته است و مسئولان آن همواره در صحبت‌هایشان بر تلاش برای عملی کردن توصیه‌های رهبری درباره ورزش همگانی تأکید داشته‌اند. در همین رابطه سازمان تربیت بدنی بسیج به عنوان متولی این امر در سازمان بسیج در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در بخش ورزش همگانی داشته است که از جمله آن می‌توان به نهضت احداث سالن‌های ورزشی حتی در دورترین و محرومترین نقاط کشور اشاره کرد. سالن‌هایی که تعداد آن تا امروز به 2500 سالن رسیده است و علاوه بر بسیجیان، درهای این اماکن ورزشی به روی همه مردم باز است تا این نهاد سهم پررنگی در توسعه ورزش همگانی و عمومی کردن ورزش داشته باشد.

سردار کاظم یزدانی رئیس سازمان تربیت بدنی بسیج که متولی این اقدامات به‌هنگام و اثرگذار در عرصه ورزشی کشور بوده، برنامه‌های این سازمان برای توسعه ورزش همگانی را در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان تربیت‌بدنی بسیج تشریح کرد.

سردار به نظر می‌رسد در سازمان تربیت بدنی بسیج نگاه ویژهای به ورزش همگانی دارید، امری که توسعه آن بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. لطفا قدری در این خصوص توضیح دهید.

ما در سازمان بسیج همواره خودمان را ملزم به حرکت در مسیر ولایت و عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری میدانیم و در بخش ورزش همگانی هم همواره توصیه‌های ایشان نصب‌العین ما بوده است. در این رابطه در حال تدوین برنامه سال 94 و همچنین برنامه پنج ساله ششم هستیم. دوستان کارشناس بیش از یک ماه درگیر این مسئله هستند که  این برنامه بخش اعظم آن به ورزش همگانی برمی‌گردد. از سردار نقدی که توجه ویژهای به ورزش و امر زیرساخت‌ها در ورزش دارند و حمایت‌های بسیار خوبی داشتند باید تشکر کنم. در برنامه پنج ساله پنجم که اواخر سال چهارم آن هستیم تلاش معناداری را در بسیج دنبال کردیم که در پنج، شش سال آینده این برنامه‌ریزی که انجام شده و زیرساخت‌هایی که ایجاد شده که به نظر من به عنوان کارشناس ورزش یک برنامه‌ اصولی و ریشه‌ای است، اثراتش را در ورزش کشور نشان دهد.

به زیر ساخت‌ها و ساخت سالن‌های ورزشی که نقش مهمی در توسعه ورزش همگانی دارد اشاره کردید که به طور قطع می‌تواند در عمومی کردن ورزش نقش زیادی داشته باشد اما هنوز با جایگاه مطلوب فاصله داریم.

در گزارش‌های مسئولان صحبت از ارتقای توسعه ورزش همگانی از 7 درصد به 20 درصد است، که اگر این هم تحقق پیدا کرده باشد، ما باز هم نسبت به کشورهای توسعه‌ یافته که رشد ورزش همگانی در این کشورها بین 50 تا 60 درصد است عقب هستیم. در بحث ورزش قهرمانی و همگانی نیازمند یک مقدمات و برنامه‌ریزی و ایجاد زیر ساخت‌ها و ساز و کاری هستیم که در بسیج کلید خورده است که می‌توانیم با استفاده از آن یک جهش در توسعه ورزش همگانی داشته باشیم. ضمن اینکه باید همه نهادهای ورزشی هماهنگ با هم در این مسیر حرکت کنند و بپذیریم در مسیر برنامه‌ریزی متولی اصلی ورزش یعنی وزارت ورزش و معاونت ورزش همگانی آن حرکت کنیم. آموزش و پرورش، وزارت ورزش، بسیج، ارتش، دانشگاهها و سایر بخشها امکانات خوب ورزشی در اختیار دارند که می‌توانیم گامهای خوبی در این رابطه برداریم و قدمهای جهشی خوبی در توسعه ورزش همگانی برداریم.

و در بسیج به رغم اینکه نهاد اصلی متولی ورزش کشور نیست اما فعالیت‌های خوبی صورت گرفته، مانند ساخت سالن‌های ورزشی، سالن‌هایی که می‌تواند به روند توسعه ورزش همگانی کمک زیادی بکند. اینطور نیست؟

قطعاً، 2500 سالن ساخته شده در بسیج می‌تواند کمک قابل توجهی زیادی به ورزش همگانی بکند و در کنار آن ما به دنبال تربیت مربی عمومی برای توسعه ورزش همگانی هستیم، مانند مربی برای ایستگاههای سلامتی و ورزشهای صبحگاهی هم برای خانمها و آقایان و ورزشهای بومی محلی و روستایی. خوشبختانه با اعتقاداتی که سردار نقدی دارند، برای برنامه سال 94 رویکرد خوبی درموضوعاتی که ذکر کردم در برنامه خودمان گنجانده‌ایم. تلاش داریم ورزش پایگاه‌ها، حوزه‌ها و محلات را فعال کنیم. در این رابطه هماهنگی بین اقشار ایجاد شده، هم امکانات خوبی در بسیج داریم و هم نیروی انسانی مخلص به عنوان نیروی بسیجی که تحصیلکرده علوم ورزشی هستند. بیش از 10 هزار تحصیلکرده در مقاطع مختلف در پایگاه‌ها و حوزه‌ها فعالیت‌های مختلف می‌کنند، به دنبال سازماندهی این افراد هستیم تا از توان تخصص آنها در بخش‌های مربوطه استفاده کنیم. به همین خاطر هم هماهنگی‌هایی بین قشر محلات و مساجد، با مقاومت مردمی و پروژه بزرگ تربیتی صالحین ایجاد کرده‌ایم که برای سال آینده با کمک این عزیزان که هم امکانات خوبی دارند و هم بخش قابل توجهی از مردم با آنها تعامل دارند، یک هم‌افزایی ایجاد شود تا اینها با هم کلاف شود و یک حرکت و جهش خوبی در توسعه ورزش همگانی داشته باشیم.

حرکت در این مسیر می‌تواند شادابی و سلامتی را هم به جامعه برگرداند به خصوص اینکه امروزه ورزش با توجه به کمبود امکانات یا مسائل دیگر از سبد برخی خانوارها کنار گذاشته شده است.

بله؛ همین طور است، به خصوص اینکه در خیلی از کلانشهرها ورزش از تغذیه هم مهمتر است. به عنوان نمونه اگر تغذیه ضریب آن پایین و بالا بشود شاید آسیبی از نظر فیزیولوژیکی وارد نشود اما در کلانشهرها که با ماشینی شدن کارها به سمت متحرکی حرکت می‌کنیم، مسئله ورزش بسیار حیاتی است. ما امیدواریم که نقش خوبی در بحث تحرک که برمیگردد به  شادابی جامعه داشته باشیم. به هر حال این جزو مطالبات مقام معظم رهبری بوده و به دفعات و سال‌هاست که این مطالبه را از ما دارند. به عنوان کسی که در رأس دستگاه اجرایی کشور کار کرده‌اند، با این مسائل به خوبی آشنا هستند و برایشان ملموس است.

و در این زمینه برای اینکه کار در مسیر اصلی قرار بگیرد، قطعاً تعامل با وزارت ورزش و سایر نهادها مهم است. برای همکاری با این نهادها چه اقداماتی در بسیج صورت گرفته است؟

با توجه به اهمیت تعامل با وزارت ورزش و جوانان، در حد عمومی این تعامل وجود دارد. اما ما در بسیج به عنوان نیرویی که توانمندی بالقوه خوبی از نظر فضای فیزیکی و نیروی انسانی مخلص که بی‌مزد و بی‌منت برای ورزش کار کند دارد، انتظار داریم هم وزارت ورزش و هم فدارسیون‌هایی که به شکلی در بخش ورزش همگانی فعال هستند به ما کمک کنند. فدراسیون ورزشهای روستایی، فدراسیون هنرهای رزمی، فدراسیونهایی هستند که بخش عمدهای از ورزش همگانی ما در این فدراسیونها دنبال میشود، بنابراین اگر تعامل آنها با بسیج بیشتر شود میتوانیم با کمک همدیگر تلاش خوبی بکنیم. به نظر میرسد که اگر برای سال آینده بتوانیم با این فدراسیونها تفاهم‌نامه‌هایی امضا کنیم و به صورت عملیاتی‌تر با هم تعامل داشته باشیم با کمک این عزیزان و هم‌افزایی که ایجاد می‌شود، بتوانیم رویکرد جدیدمان که تقویت ورزش همگانی است را اجرایی کنیم. در این زمینه همان طور که اشاره کردم هم امکانات و نیروی انسانی خوبی در اختیار داریم. البته این مستلزم این است که فدراسیون‌های مربوطه و وزارت به ما کمک‌های بیشتری بکنند. در این صورت ما می‌توانیم کارهای خیلی خوبی انجام بدهیم.

اما به نظر می‌رسد این تعامل آن چنان که باید و شاید در بخش توسعه ورزش دیده نمی‌شود.

بله، توسعه و فراهم آوردن امکانات ورزشی برای همه مردم به یک همدلی بین نهادهای متولی ورزش احتیاج دارد که متأسفانه این محبت و همدلی و وحدت کم است و برخی از این مسائل سبب شده همکاری بین نهادهای متولی ورزش کشور آن طور که باید و شاید گسترده نباشد. اگر این مسائل را کنار بگذاریم و نهادها منسجم‌تر عمل کنند، می‌توانیم بهتر در این مسیر حرکت کنیم.

البته درخواست وزیر ورزش برای کمک بسیج برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی را می‌توان در راستای این تعامل دید و این می‌تواند یک قدم رو به جلو برای همکاری دو طرفه باشد.

بله؛ در آخرین جلسه شورای عالی بسیج ورزشکاران که خدمت وزیر محترم ورزش بودیم، گزارشی از عملکرد تربیت بدنی در بحث عمرانی داشتیم. ایشان عنوان کردند که بسیج به وزارت کمک کند تا این طرحهای نیمه تمام تکمیل شود. البته این مستلزم این است که بخشهای مرتبط با این امر چه در وزارت و چه در سازمان بسیج پای کار بیایند و در قالب یک تفاهمنامه این بحث را دنبال کنیم. البته یک جلسه مقدماتی با مهندس مناف هاشمی معاون پشتیبانی وزارت به عنوان متولی و مسئول مستقیم این کار به همراه سردار بریمانی معاونت طرح و برنامه‌ریزی و سردار سلیمانی مسئول اردویی بسیج داشتیم. سردار نقدی هم در این بخش تمایل دارد. باید ببینیم واقعاً این مسئله به چه شکل عملیاتی می‌شود. این یک کار کارشناسی می‌خواهد که بین متخصصین وزارت ورزش و دوستان ما در بخش مهندسی بسیج و سپاه صورت بگیرد و این کار فازبندی شود که در بخش اول در چه کاری به صورت بسیجی ورود پیدا کنیم و آن را به اتمام برسانیم. معتقدم اگر با هماهنگی دو طرف یعنی وزارت ورزش و سپاه و بسیج به صورت عملیاتی به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورود پیدا کنیم می‌توانیم منشأ خدمات خوبی برای مردم باشیم.

به جز بحث زیرساخت‌ها چه برنامه‌های دیگری برای توسعه ورزش همگانی دارید؟

در این باره می‌خواهم با یک مثال شروع کنم. در یک ماه گذشته از دو استان ساحلی جنوب کشور یعنی هرمزگان و بوشهر بازدید داشتم و در جلسهای که با شهردار بندرعباس داشتیم، آنها تمایل داشتند که با همکاری مشترک با بسیج بازی‌های ساحلی را برای بحث اوقات فراغت و نشاط و تفریح مردم در سراسر استان گسترش دهند. مخصوصاً که در برخی ایام سال مردم زیادی به این سواحل میآیند اما تفریح زیادی ندارند. در این شرایط با برنامه‌ریزی، زمین‌های والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، بسکتبال ساحلی و… را با حداقل امکانات و هزینه و زمان می‌توانیم آماده کنیم و سهمی در ورزش و شادابی مردم داشته باشیم. به همین خاطر هم قرار شد تا کارگروهی این کار را برنامه‌ریزی، کند و ما هم بررسی کنیم که با صرف کمترین زمان و انرژی و اعتبارات چطور بسیج می‌تواند در بخش سواحل ورود پیدا کند. به نظرم در این بخش هم ما و سایر نهادهای متولی ورزش کم کاری کرده‌ایم. این سواحل زیبا نعمتی است که خداوند در شمال و جنوب کشورمان قرار داده و می‌توانیم 10 تا 20 رشته ورزشی بومی و محلی و البته ساحلی را فعال کنیم. با بررسی‌های میدانی که داشتم، به نظرم در حال حاضر از 30 درصد این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

موضوعی که اشاره کردید می‌تواند یک پیشنهاد خوب برای تفریحات سالم باشد و البته این انتظاری است که مردم هم از سازمان‌های ورزشی دارند.

البته من سواحل را مثال زدم اما از کویر هم می‌شود نام برد که متأسفانه از این ظرفیت برای ورزش همگانی استفاده نکرده‌ایم. می‌توانیم برنامه‌های مفصل کویرنوردی، ورزش‌های بومی و محلی را در سیستم‌های عشایری و روستایی فعال کنیم. اینها مطالبه مردم است. در بازدیدهایی که از نقاط مختلف کشور داشته‌ایم، از ما می‌خواهند و سؤال می‌کنند که به عنوان مسئول متولی ورزش کشور امکانات کمی مانند تور والیبال یا دروازه در محیط سرباز چه هزینه‌ای دارد که این کار را انجام نمی‌دهیم.  واقعاً مردم کم توقعی داریم که با شکل گرفتن انسجام و همدلی بین مسئولان و مدیران ورزش میتوانیم خدمات خوبی به مردم کشورمان بدهیم.

این خدمات خوب ورزشی و دسترسی همه مردم به امکانات ورزشی می‌تواند خیلی از آسیب‌ها را کم کند.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند امر به ورزش یک امر به معروف است. اعتقاد دارم خود فعالیتهای عمومی ورزشی یک نوع مقابله با تهاجم فرهنگی است. اگر یک بستر خوب برای دسترسی مردم به امکانات ورزشی آسان و ارزان فراهم شود، می‌توانیم قدم‌های خوبی در راه مبارزه با آسیبهای اجتماعی برداریم. باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر اگر خود مردم بخواهند شخصاً برای ورزش کردن و خرید لوازم ورزشی اقدام کنند، خیلی از طبقه‌های متوسط به پایین با توجه به هزینه‌های کمرشکن تهیه لوازم ورزشی قید آن را می‌زنند و این میشود که جوانان پای ماهواره می‌نشینند.

برای کم کردن هزینه‌های مردم برای آمدن به سمت ورزش چه برنامه‌‌هایی دارید؟

در صورتی که همه نهادهای مسئول جوانان مانند بسیج، بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سپاه، وزارت ورزش و… دست به دست هم بدهند و امکاناتی در تمامی رشته‌های ورزشی با قیمت ارزان ارائه دهند، مردم بیشتری می‌توانند به سمت ورزش گرایش پیدا کنند. همه مردم دوست ندارند که مثلاً در دو ومیدانی شرکت کنند و رشته‌ای دیگر را می‌پسندند، اگر این جامعیت را در فراهم کردن امکانات رشته‌های مختلف ورزشی مورد نیاز قشرهای مختلف مورد توجه قرار دهیم و این همدلی به وجود بیاید می‌توانیم ورزش همگانی را گسترش دهیم. همچنین فروش قسطی لوازم ورزشی مانند دوچرخه و… با پشتیبانی سازمانهای متولی ورزش هم از دیگر کارهایی است که می‌توان برای توسعه ورزش همگانی انجام داد. خرید وسایل ورزش به صورت قسطی یک شعار نیست و خود من قبل از انقلاب لباس جودو را به صورت قسطی یک ساله خریدم. اگر این فضا ایجاد شود می‌توان قدم‌های خوبی برداشت. انصافاً تجهیزات ورزشی گران است و برخی خانواده‌ها حتی امکان خرید یک ست کامل البسه ورزشی را هم ندارند، بنابراین ما باید کاری بکنیم که این لوازم به صورت قسطی در اختیار مردم قرار بگیرد.

در بخش زیرساخت‌ها و استفاده مردم از سالن های ورزشی به نظر می‌رسد مشکل کمتری وجود داشته باشد؟

در بحث زیرساختها امکانات خوبی در ورزش کشور وجود دارد که البته ما نباید آن را انحصاری کنیم و باید آن را در اختیار آحاد مردم قرار دهیم. در بسیج این کار صورت گرفته و در حال حاضر بیش از 80 درصد سالنهایی که ساخته شده در بیرون از مقرهای نظامی است و مردم هم از آن استفاده میکنند.

با استفاده از ظرفیت ورزش همگانی و جمع شدن مردم به عنوان نمونه در یک پیاده‌روی خانوادگی، چه برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته‌اید تا از این پتانسیل برای احیای فرهنگ و ارزشها استفاده کنید؟

وقتی فعالیت‌های عمومی ورزش را گسترش دهیم همین کار یک کار فرهنگی است. مثلاً وقتی در یک محله امکانات ورزشی فراهم باشد مانند کارهایی که شهرداری انجام می‌دهد، به طور حتم یک جوان به جای اینکه به سمت آسیب‌های اجتماعی برود، به سمت ورزش گرایش پیدا می‌کند. ایجاد فضاهای ورزشی و مسابقات ورزشی به ذات فعالیت فرهنگی است، فعالیت فرهنگی همه‌اش این نیست که حتماً باید کتاب بخوانیم یا حدیث و… همین فعالیت‌های ورزشی یک نوع کار فرهنگی است. وقتی این فضا را ایجاد کردیم به عنوان مثال در طول سواحل ایران که بالای هزار کیلومتر است اگر امکانات ورزشی در اختیار مردم قرار دهیم، این خودش یک کار فرهنگی است و فرد به جای اینکه جلوی تلویزیون بنشیند می‌آید از این امکانات استفاده می‌کند، چون میداند برای سلامت خودش مفید است.

اینکه ورزش یک کار فرهنگی است درست است اما به نظر می‌رسد می‌شود از این ظرفیت برای ترویج فرهنگ استفاده بیشتری کرد.

قطعاً، در بخش برنامه‌های فرهنگی سازمان و نهادهای مختلفی متولی هستند و خیلی از نهادها در کارهای فرهنگی می‌توانند وارد شوند. در بسیج هم بسیج ورزشکاران متولی این کار است و کارهای زیادی صورت گرفته است و سردار آذرنوش و همکارانشان برنامه‌های مفصلی برای کل جامعه ورزش کشور دارند. برنامه‌هایی مانند طرح‌های بصیرت‌افزایی برای مربیان و ورزشکاران و برگزاری همایش‌ها از جمله آنها است. همچنین در کمیسیون مشترک برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی بین سازمان ورزش بسیج و سازمان بسیج ورزشکاران به دنبال یک برنامه تحولی خوبی برای سال 94 و برنامه پنج ساله ششم هستیم.

در زمینه ورزش همگانی آیا طرحی برای واگذاری این کار به خود مردم هم در بسیج در دستور کار است؟

بله، باید از سردار نقدی تشکر کنم که طبق طرحی که جدیداً ارائه داده‌ایم قرار است به بسیجیان در قالب تعاونی‌ها وام داده شود تا آنها زمین چمن مصنوعی در روستا، ساحل یا شهرشان بزنند. دوستانی که مایل هستند می‌توانند با توجه شرایطی که داریم در این میدان وارد شوند. به عقیده من با این کار بخشی از کارها به خود مردم واگذار میشود و این سبب میشود تا نهادهای دولتی در این زمینه همه کار را بر عهده نگیرند و به برون سپاری بپردازند. بسیجیانی که توانمندی و علاقه‌مندی دارند و کارشان می‌تواند خروجی داشته باشد، با یک کار کارشناسی شده طرح‌هایشان را ارائه دهند تا به سردار نقدی و بقیه مدیران تحویل دهیم تا بتوانیم با خصوصی‌سازی و در قالب تعاونی‌ها در بخش ورزش‌های محلی و بومی و روستایی، حرکت خوبی در برنامه پنج ساله ششم در راستای گسترش ورزش همگانی داشته باشیم.

سردار حرف و نکته‌ای اگر باقی مانده؟

امیدوارم با حمایت‌هایی که هیئت رئیسه سازمان بسیج مستضعفین انجام می‌دهند بتوانیم تکالیفمان را به خوبی انجام دهیم. معتقدم بستر خیلی خوبی در بسیج برای ورزش آماده شده و هنر و مدیریت ما است که از توانمندی‌های خیل عظیم بسیجیان استفاده کنیم و برنامه‌هایمان را عملی کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا