افشای جاسوسی بی‌ بی‌ سی از کارکنان خود

بی.بی.سی به بهانه‌هایی هم‌چون جلوگیری از درز اطلاعات در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از حساب ایمیل کارمندان خود جاسوسی می‌کرده است. اکنون افشای این مسئله باعث به وجود آمدن ناراحتی در کارمندان این بنگاه خبرپراکنی شده است.

به گزاش تارود به نقل از افکارنیوز، شبکه بی‌بی‌سی حساب‌های رایانامه 148 نفر از کارمندان خود را بین سال‌های 2013 تا 2014 تحت نظر داشته است. این اقدام که توسط اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران مورد انتقاد قرار گرفته است به بهانه‌هایی از جمله بررسی نشت اطلاعات، کلاهبرداری و رویه‌های انضباطی انجام شده است.

جاسوسی بی‌بی‌سی از کارکنان خود //  در حال ویرایش

به گفته کارشناسان علت اصلی نشت اطلاعات سیاست با عنوان «اولویت کیفیت اطلاع رسانی» است که بخاطر آن تعداد زیادی از کارکنان این شبکه کار خود را از دست دادند. از 148 جاسوسی که از سال 2013 تا 2014 انجام شد، ورود به 46 حساب رایانامه با انگیزه حفاظت از اطلاعات و آزادی اطلاعات و 102 مورد به دلایل داخلی انجام شده است. در مقایسه با 140 بار جاسوسی بی‌بی‌سی از حساب‌های رایانامه کارکنان بین سال‌های 2009 تا 2013، می‌توان به افزایش شدید این اقدامات پی‌برد. پس از بررسی‌های انجام شده روسای این شبکه خبری سرانجام پذیرفتند که این اقدامات بدون اطلاع کارکنان انجام شده است. بی‌بی‌سی برای انجام این کار از واحد خود خواسته است تا هرگونه سند مجرمانه‌ای سرقت و سوء استفاده از اطلاعات را جمع‌آوری نماید.

یکی از کارکنان بی‌بی‌سی در این باره گفت: ما شنیده بودیم که شبکه حساب‌های رایانامه ما را تحت نظر دارد، ولی فکر نمی‌کردیم این جاسوسی از حساب‌های ما تا این حد گسترده باشد. روسای شبکه ما را مسئول نشت اطلاعات می‌دانند. آنها بجای آنکه ما را دشمن خود بدانند بهتر است مشکلات شبکه را برطرف نمایند.

جاسوسی بی‌بی‌سی از کارکنان خود //  در حال ویرایش
تونی هال، مدیر کل بی‌بی‌سی

دبیرکل اتحادیه روزنامه‌نگاران انگلیس نیز با اذعان به وقوع چنین اتفاقی از روسای سبکه بی‌بی‌سی خواست بجای جاسوسی از حساب‌های کارکنان خود به حل مشکلات شبکه بپردازد. وی گفت: بی بی سی در ابتدا هرگونه نظارت بر حساب‌های رایانامه کارکنان خود را مگر در موارد بررسی‌های مجرمانه و انضباطی رد می‌کرد. اما ارقام چیز دیگری به ما می‌گویند. ما سعی داریم با همکاری نمایندگان خود به عمق این جاسوسی پی‌ببریم.

در واکنش به این مطالب، سخنگوی بی‌بی‌سی گفت: دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه درباره دسترسی به حساب‌های اشخاص وجود دارد. شبکه ما تنها در موارد نادر و در صورتی که سندی دال بر فعالیت مجرمانه دارد این کار را انجام می‌دهد. پس در اینصورت، این اقدام توجیه‌پذیر، لازم و به‌موقع است.

حال این سوال مطرح است که اگر دسترسی به ایمیل‌های شخصی افراد در موارد خاص و نادر انجام می‌شود، چرا این موارد نادر از سال 2009 تا کنون رشد چند برابری داشته است؟ آیا بی‌بی‌سی اعتماد به کارکنان خود را از دست داده است یا کارکنانش اقدامات جاسوسی علیه این بنگاه خبرپراکنی را افزایش داده‌اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا