همه واکنش‌ها به اقدامات بی ظرافت ظریف

اقدامات ظریفواکنش ها به دیدار ظریف و جان کری در پاریس ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید مجلس چه تصمیمی برای این دیدار می‌گیرد و واکنش خود دولت مردان به این دیدار چه خواهد بود؟

به گزارش تارود به نقل از دانا، چندی پیش نشریه شارلی ابدو یک ویژه نامه بسیار توهین آمیز درباره پیامبر آماده کرده و آن را در تیراژ بالا منتشر کرد که به دنبال آن موج عظیم اعتراض به این رفتار در سارسر دنیا شروع شد و مسلمانان دنیا این توهین را محکوم کردند.

در این میان ظریف، وزیر امور خارجه کشور با حضور در پاریس در اقدامی عجیب در همان زمان با جان کری قدم زنان درباره مسائل مختلف بحث کرده و سپس با وزیر امور خارجه فرانسه یعنی فابیوس دیدار کرد.

اولین اعتراض ها به این اقدام ظریف از سوی شریعتمداری صورت گرفت که وی در سرمقاله کیهان نوشت: آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه و مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید به این پرسش پاسخ بدهند که در هنگامه پردامنه اهانت شرم‌آور به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) و در حالی که دولت فرانسه مدیریت رسمی این ماجرای زشت و پلید را با کمک مالی یک میلیون یورویی بر عهده گرفته بود، حضور ایشان در پاریس چه ضرورتی داشته است.

این حرکت – بسیار فراتر از- نابجا در آموزه‌های اسلامی – که ایشان معتقد به رعایت آن هستند، – و نیز در عرف شناخته شده دیپلماتیک چه توضیح قابل قبولی دارد؟! و چرا با حضور سؤال‌برانگیز خود در کانون اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) آنهم در اوج اعتراضات سراسری جهان اسلام بی‌آن که متوجه باشد، آبروی جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار بیداری اسلامی و احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) است خدشه‌دار کرده است؟! … و دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.

در ادامه این واکنش ها، سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این خصوص گفت: آقای ظریف ظاهرا نمی داند نماینده چه ملت و چه عظمتی است، ایشان باید رسما به خاطر حرکت های ناپسند اخیر از ملت ایران عذرخواهی کند.

سردار نقدی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد سفر وزیر امور خارجه به پاریس در روزهایی که دولت آن کشور رسما از توهین به پیامبر حمایت می کند چیست، اظهار داشت: بنده تا حالا سعی کرده ام در خصوص وزارت امور خارجه اظهار نظر نکنم تا موضع ایشان در مذاکرات را تضعیف نکرده باشم ولی بعضی اشتباهات، دیگر قابل تحمل نیست و به صراحت می گویم که آقای ظریف از چشم و نظرم افتاد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: با حرف هایی که در مورد ایشان به من گفته بودند، تصور می کردم ایشان فرد فرهیخته، باوقار و دیپلمات کارکشته ای است اما ناشی گری های اخیر اثبات کرد که اگر بخواهیم با خوشبینی اظهار نظر کنیم، باید بگوییم ایشان متاسفانه الفبای دیپلماسی را هم رعایت نمی کند.

وی با بیان اینکه تاکنون این خطاهای فاحش را به حساب اشتباه ایشان گذاشته و حمل به صحت می کردیم، ابراز داشت: تکرار این ناشی گری ها و خطاهای فنی نشان داد که باید در برآوردمان تجدید نظر کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج قدم زدن با وزیر خارجه خبیث آمریکا در خیابان و نشان دادن صمیمیت با دشمن بشریت را حرکتی کاملا غلط و ناپسند دانسته و گفت: قدم زدن در خیابان های بروکسل زیر پا گذاشتن خون شهدا بود.

وی تاکید کرد: کار خیلی زشت تر و غیر قابل بخشش تر، سفر به پاریس در همان روزی است که نخست وزیر فرانسه کاریکاتور توهین آمیز به پیامبر اسلام (ص) را جلوی دوربین ها در دست گرفته و نمایش می دهد.

مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن انتقاد از پیاده‌روی محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در پاریس گفت:‌ مسئولان دیپلماسی ما باید بدانند که نماینده یک گروه خاص و حزب سیاسی نبوده بلکه نماینده ملتی بزرگ و رشید هستند.

وی با یادآوری تقدیم صدها هزار شهید و جانباز توسط ملت ایران خاطرنشان کرد:‌ مبادا با رفتارهای نسنجیده و زمخت کاری کنیم که دشمن را دچار خطای محاسباتی کند.

بذرپاش با اشاره به سقوط قیمت نفت در روزهای اخیر و در جریان مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ نکند این رفتارهای به اصطلاح ابتکاری قیمت نفت را به 10 دلار برساند.

وی پیاده‌روی وزیر خارجه کشورمان با جان کری را اقدامی «زمخت» و نه «ظریف» خواند و خطاب به مسئولان وزرات خارجه افزود: ساختار تحریم را که برنداشتید، دست‌کم ساختار تحقیر را شکل ندهید.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر ابتکاری باشد در پیاده‌روی 20 میلیونی اربعین است نه پیاده‌روی با بی‌ربط‌ترین آدم عالم.

منصور حقیقت پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با راه دانا در خصوص پیاده روی ظریف و جان کری در ژنو اظهار داشت: مردم ایران این حرکات نابه هنجار را اصلا نمی پسندند.

وی افزود: علت این است که آقای ظریف بر پایه یک فرهنگ غربی تربیت شده است،او زمانی که خارج از کشور بوده نسبت به زمانی که در داخل بوده بیشتر است؛ظریف بسیاری از حساسیت هایی که در داخل کشور وجود دارد را متوجه نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: به نظر می رسد که ظریف نیاز به گرفتن مشاورانی دارد که به او کمک کنند تا فرهنگ صحیح ایرانی را بشناسد،او قطعا باید برخی از کارهایش را کنار بگذارد.

حقیقت پور خاطر نشان کرد: در ملاقات ظریف با وزیر امور خارجه فرانسه جالب بود که فابیوس در یک مکان بلند نشسته بود و ظربف در مکانی کوتاه که این حرکات اصلا خوب نیست.

وی تاکید کرد: قدم زدن ظریف و کری مثل قدم زدن لیلی و مجنون بود،مثل دو عاشق که به ماه عسل رفته اند که این برای مردم ما قابل قبول نیست.

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی امروز در درس خارج فقه خود توهین وقیحانه نشریه فرانسوی به ساحت مقدس رسول مهربانی حضرت محمد مصطفی(ص) را محکوم کرده و گفت: صحنه گردان اصلی این اتفاقات استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل بوده و ریشه این ماجراها به کینه‌توزی غرب از اسلام و مسلمانان برمی‌گردد و از صدر اسلام تا به امروز این کینه‌توزی وجود داشته است.

این مرجع تقلید در ادامه از سکوت معنادار مسئولان در قبال این حرکت گستاخانه و همچنین سفر نابجای وزیر امور خارجه در چنین شرایطی به پاریس انتقاد کرده و افزود: توقع و انتظار این است که مسئولان واکنش جدی به این اقدام نشان دهند. 

استاد خارج حوزه علمیه قم همچنین بر لزوم انسجام و همدلی مسلمانان برای مقابله با این گونه حرکات نفرت‌آمیز و مذبوحانه تاکید کرده و گفت: مسلمانان در هر جای جهان باید با شور و شکوه خاصی در تجمعات اعتراض آمیز حضور یابند و اجازه ندهند غربی‌ها با مقدسات آنان بازی کنند زیرا توهین به مقدسات مسلمانان و پیامبر اسلام چیزی نیست که از کنار آن به سادگی عبور کنیم؛ ما این اقدام را به شدت محکوم می کنیم.

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانادر خصوص حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کشور فرانسه همزمان با توهین‌ به پیامبر اسلام در این کشور، اظهار داشت: هفته آینده که تعطیلات مجلس به پایان برسد، حتما آقای ظریف به مجلس می آید و در کمیسیون امنیت ملی توضیحاتی ارائه خواهند کرد.

حیدرپور در ادامه خاطر نشان کرد: مسئله توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر اسلام(ص) اگر توسط آقای ظریف در دیدارهایی که با مقامات بلندپایه فرانسه داشتند پیگیری شده باشد، از ایشان تشکر خواهیم داشت. چراکه وظیفه هم این بوده که وزیر خارجه کشورمان اعتراض ایران را نسبت به رفتار گستاخانه آنها اعلام کرده باشد.

نماینده مردم شهرضا در بخش پایانی اظهارات خود در پاسخ به این سوال که اگر وزیر امور خارجه واکنشی نسبت به توهین نشریه شارلی ابدو نشان نداده باشد، مجلس چه اقدامی خواهد داشت، گفت: اگر هم کوتاهی از سوی آقای ظریف صورت گرفته باشد و درباره این مسئله موضع گیری نشده باشد، قطعا به ایشان تذکر خواهیم داد که وقتی در چنین شرایط و مواقعیتی قرار می گیرند، برخورد و اعلام موضع جمهوری اسلامی ایران وظیفه ایشان و بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص حضور محمد جواد ظریف در فرانسه همزمان با توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اکرم و راهپیمایی‌های گسترده ضد اسلامی در فرانسه اظهار داشت: قطعاً حضور آقای ظریف در فرانسه در حالی که در فرانسه به پیامبر اهانت شده و جهان اسلام در برابر این اهانت به پا خواسته و اعتراض کرده اند را، درست نمی دانیم.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که ضرورتی وجود نداشته است که در شرایطی که همه جهان اسلام علیه فرانسه موضع گیری کرده و علیه این کشور اعتراض و راهپیمایی کرده و این جسارت را محکوم می‌کنند، وزیر امور خارجه ما در فرانسه حضور داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: حضور آقای ظریف در فرانسه در این زمان، بر خلاف نظر مردم کشور ما و اعلام اعتراض جهان اسلام به فرانسه بوده است.

نقوی حسینی در پایان گفت: هنوز در مجلس جلسه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل نشده است و هفته آینده در باره این موضوع در کمیسیون با دیگر اعضا مشورت می‌شود.

جمعی از طلاب حوزه علمیه قم و تبریز  با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجار از اعمال تروریستی در همه جای دنیا، توهین به ساحت مقدس پیامبر رحمت(ص) را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: حضور جناب آقای محمدجواد ظریف را که طبق فرموده مقام عظمای ولایت فرزند این انقلاب هستند و اینک در کسوت نماینده جمهوری اسلامی ایران این ام القرای جهان اسلام و الگوی حرکت بیداری اسلامی قرار دارند، در خاستگاه این جنایت، حرکتی به دور از تدبیر و اعتدال و برخلاف مصلحت حرکت کلی بیداری اسلامی می دانیم.

2- از دولتمردان انتظار داریم که همگام با ملت غیور ایران، در قبال چنین اعمال وقیحانه‌ای اقدام عملی نمایند.

3- در پایان نظر به تقارن وقایع فوق‌الذکر با مذاکرات هسته‌ای و عیان شدن بیش از پیش دشمنی استکبار جهانی با اسلام و انقلاب اسلامی، ضمن تشکر از تلاش‌های تیم مذاکره کننده، از ایشان خواستاریم که بیش از پیش بر سر آن چه غیرت ملت مسلمان ایران آن را بر نمی‌تابد، استقامت ورزند، خطوط قرمز انقلاب اسلامی را حفظ نموده و آیه شریفه «وَ لَن تَرْضی عَنک الْیهَودُ وَ لَا النَّصَارَی حَتی تَتَّبِعَ مِلَّتهُم» (بقره-120) را نصب العین خود قرار دهند.

هنوز واکنش ها به این دیدار ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید مجلس چه تصمیمی برای این دیدار می‌گیرد و واکنش خود دولت مردان به این دیدار چه خواهد بود؟

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به پیاده روی وزیر خارجه با جان کری تصریح کرد: وقتی که در فرانسه شاهد هستیم که اینگونه به مقدسات ما جسارت می‌شود چرا وزیر خارجه با جان کری پیاده روی خیابانی می‌کند؟

نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به پیاده روی وزیر خارجه با جان کری تصریح کرد: وقتی که در فرانسه شاهد هستیم که اینگونه به مقدسات ما جسارت می‌شود چرا وزیر خارجه با جان کری پیاده روی خیابانی می‌کند؟

این خبر در حال تکمیل است…

انتهای پیام/ط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا