ما میوه جنگ عراق را در مذاکرات سعدآباد چیدیم!

ما میوه جنگ عراق را در مذاکرات سعدآباد چیدیم!وزیرخارجه اسبق انگلیس گفت: غرب باید به واسطه توافق هسته‌ای با ایران، دولت روحانی را در مقابل سایر نهادها تقویت کند!

به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، در نشست مجلس عوام انگلیس که با حضور «توبیاس الوود» وزیر مشاور دولت انگلیس در امور خاورمیانه برگزار شد، شماری از نمایندگان مجلس عوام دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.
جک استراو در این نشست اظهار داشت: ایران با جمعیت ۷۷ میلیون نفری پس از مصر در خاورمیانه بزرگترین کشور است با این تفاوت که این کشور بسیار شکوفاتر از مصر است. این کشور در فهرست تولید ناخالص ملی سازمان ملل در میان کشورهای با درآمد متوسط قرار دارد و از بلغارستان که عضو اتحادیه اروپاست، جلوتر است.

جک استراو افزود: برخلاف روابط پیچیده و دشوار با انگلستان، آمریکا و دولت‌های غربی، نگاه اول ایران جهت ساختن آینده‌ای بهتر همواره به غرب معطوف بوده- و نه شرق یا جنوب. اگرچه افراد بسیاری در نظام ایران هستند که وضع کنونی را ترجیح داده، لکن تعداد بی‌شماری خواهان برقراری روابط عادی با غرب هستند. این نیاز به برقراری رابطه با غرب بود که منجر به پیروزی غیرقابل باور دکتر روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ شد. همچنین در کابینه کنونی ایران تعداد افرادی که از دانشگاه‌های آمریکایی درجه دکترا دارند، از کابینه آمریکا بیشتر است.

وزیرخارجه اسبق انگلیس می‌افزاید: درباره مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۵+۱ خبر خوب این است که هر دو طرف به هم اعتماد دارند(!) اما این نکته نیز سری نیست که دولت ایران نمی‌تواند توافق کند مگر آنکه آن توافق شامل ادامه غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز باشد و ابعاد برنامه به قدری محدود نشود که ایران مجبور به کنار گذاشتن بخش قابل توجه دانشمندان خود باشد.

استراو گفت: هر چقدر بیشتر بتوانیم توافق بکنیم – البته با مفاد قابل پذیرش- دولت ایران قوی‌تر خواهد شد و ما نیز بهتر خواهیم توانست به راه‌حلی برای سایر موارد شامل حقوق‌بشر دست یابیم. عکس این امر نیز صادق است.

وی گفت: اگر توافقی منعقد نشده و مذاکرات به دلیل خطوط قرمزی که برخی یا همه ترسیم کرده‌اند به شکست انجامد، با گذر زمان اجماع نیز از بین خواهد رفت. ابتدا چین و سپس روسیه کنار خواهند کشید و بعد از آن احتمالا ارزیابی مجددی درباره خط‌مشی در اتحادیه اروپا انجام خواهد گرفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاثیر بیشتری در خارج از این کشور بر بانک‌ها و نهادهای تجاری اروپا دارد.

استراو آنگاه تأکید می‌کند: یکی از مشکلات غرب در ایران این است که قوه‌قضائیه انتخابی نیست. با انجام توافق هسته‌ای می‌توان دولت را در برابر دیگر نهادها تقویت کرد و سپس به مسئله حقوق‌بشر پرداخت. تنها راه برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، تقویت نیروهای خیر و تضعیف مخالفان تغییر و حفظ وضع موجود است. با این حال، عدم توافق با ایران عکس این وضعیت را به وجود می‌آورد.

وی می‌گوید: با توجه به حقایق عینی در این منطقه که در حال وقوع هستند نقش ایران در حال گسترش است و این به معنای آن است که باید با ایران کار کرد و نه اینکه در مقابل آن قرار گرفت.

یادآور می‌شود استراو از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ وزیر خارجه انگلیس بود و در شروع مذاکرات هسته‌ای حضور داشت. وی پس از توافق سعدآباد گفته بود ما میوه جنگ عراق را در مذاکرات سعدآباد چیدیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا