آغاز ترمیم و بازسازی 2 امامزاده در دماوند

13930916000366_PhotoAمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران از آغاز مرمت آستان دو امامزاده عبدالله و خلیل‌ الله (ع) و عبدالله و عبیدالله (ع) شهر دماوند خبر داد و گفت: به زودی انجمن حافظان میراث فرهنگی در استان تهران تأسیس می‌ شود.

رجبعلی خسروآبادی امروز در حاشیه نشست بررسی مشکلات دو امامزاده عبدالله و خلیل‌الله (ع) و عبدالله و عبیدالله (ع) شهر دماوند،  با اشاره به پروژه ترمیم و بازسازی آستان این دو امامزاده (ع) اظهار کرد: در بودجه نخست سال 93 برای ترمیم و بازسازی هر کدام از آنها، 50 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی کرده بودیم.

وی با بیان اینکه این اعتبار به طور کامل تخصیص پیدا کرده است، افزود: همچنین برای این بقاع از حوزه ماده 180، مبلغ 170 میلیون تومان نیز توانستیم بودجه اختصاص دهیم که البته این اعتبار هنوز پرداخت نشده است و امیدواریم با مجموع اعتبار 270 میلیون تومان بتوانیم فاز نخست این پروژه را آغاز کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران تصریح کرد: برای ترمیم بقعه این دو امامزاده (ع)، اعتباری بالغ بر 650 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

خسروآبادی ادامه داد: در این زمینه توافقی با شهرداری دماوند، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند و هیئت امنای بقاع اما‌مزادگان شهر دماوند صورت گرفته و قرار شده است تا فاز نخست این طرح با بودجه 270 میلیون تومانی آغاز شود و در ادامه هر کدام از آنها سهم خود را در ترمیم و بازسازی آستان این دو امامزاده (ع) پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه برای ترمیم و بازسازی آستان این امامزادگان باید دقت‌‌های لازم صورت بگیرد و کار با کیفیت مطلوبی انجام شود، گفت: اجرای این طرح باید کیفیت مطلوب را داشته باشد تا نشان دهد که ما می‌توانیم تمام ابنیه تاریخی خود را در این سطح به خوبی ترمیم و بازسازی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران اضافه کرد: اگر بازسازی و ترمیم آستان این امامزادگان به خوبی انجام شود، قطعاً مردم به حوزه میراث خود در جهت حفاظت آنها کمک می‌کنند و دستگاه‌های دیگر نیز برای این مهم، تشویق می‌شوند.

خسروآبادی در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر اینکه چه اقداماتی در خصوص آثار تاریخی که در حال تخریب هستند، صورت گرفته است، اظهار داشت: خیلی از ابنیه‌های تاریخی در سالیان متوالی فراموش شدند و طبیعی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به لحاظ اعتباری خیلی توان مرمت آنها را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در این زمینه در حال تأسیس انجمن حافظان میراث فرهنگی در استان تهران هستیم، تصریح کرد: درصدد هستیم تا در این انجمن نهاد‌ها، دستگاه‌ها و افرادی که در این حوزه تأثیرگذار هستند را شرکت دهیم و از یک توان ملی برای حفظ میراث فرهنگی استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران ادامه داد: قطعاً آثار گوناگونی که در استان تهران وجود دارد را نمی‌توان با اعتبار یک میلیارد تومان ترمیم و بازسازی کرد و در این زمینه اگر پشتوانه مردم و نهادهای مختلف وجود داشته باشد، وضعیت حوزه میراث فرهنگی مطلوب‌تر می‌شود.

خسروآبادی با اشاره به ارتقای دفتر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: خوشبختانه در این زمینه کارها انجام شده و در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفته است و طی دو هفته آینده ابلاغیه آن به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارسال خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا