تولید برق ایران افزایش یافت

تولید برق ایران افزایش یافتتولید برق ایران با ثبت رکورد ۲۱۱ هزار گیگاواتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶ درصد رشد یافته که تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها هم به نیمه راه خود نزدیک شده است.

به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، با بهره برداری از واحدهای جدید نیروگاهی از ابتدای سال جاری تاکنون تولید عملیاتی انرژی الکتریکی در کشور از ابتدای سال جاری با ثبت یک رکورد جدید با رشد روبرو شده است.

بر این اساس از ابتدای سال‌جاری تاکنون تولید برق جمهوری اسلامی ایران به ۲۱۱ هزار و ۶۷۰.۸ گیگاوات رسیده که این میزان ۶.۱۱ درصد بیش از انرژی تولیدی کشور در زمان مشابه سال گذشته بوده است.

از مجموع انرژی تولیدی داخل کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون، ۲۰۰ هزار و ۱۶۴.۴ گیگاوات ساعت به واحدهای حرارتی و ۱۱ هزار و ۵۰۶.۴ گیگاوات ساعت به واحدهای برق‌آبی اختصاص داشته است.

در این مدت، تولید نیروگاه‌های حرارتی در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۶.۴۲ درصد افزایش و تولید نیروگاه‌های برق‌آبی ۰.۹۹ درصد رشد یافته است.

ازسوی دیگر وزارت نیرو با انتشار گزارشی اعلام کرده است: میزان انرژی تامین ‌شده نیز امسال در دوره مورد بررسی ۲۱۴ هزار و ۴۶۳.۳ گیگاوات ساعت گزارش شده که این میزان ۶.۰۳ درصد درمقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش نشان می‌دهد.

جهش تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی

همزمان با جهش تولید برق در نیروگاه های حرارتی، تولید این انرژی پاک در نیروگاه های برقآبی هم با افزایش روبرو شده است به طوری که

آمارهای رسمی نشان می دهد از ابتدای سال ‌جاری تاکنون تولید نیروگاه‌های برق‌آبی ایران ۱.۹ درصد افزایش یافت میزان قدرت در دست بهره‌برداری نیروگاه‌های برق‌آبی در زمان حاضر ۱۰۷۸۹ مگاوات است.

از سوی دیگرهفته گذشته، میزان قدرت تولیدشده همزمان نیروگاه‌های برق‌آبی به ۲۶۶۹ مگاوات رسید که درمقایسه با هفته پیش از آن ۶ درصد کاهش داشته است.

در هفته مورد بررسی، میزان انرژی تولیدشده نیروگاه‌های برق‌آبی کشور ۱۷۷ هزار و ۷۲ مگاوات ساعت بوده که درمقایسه با هفته پیش از آن سه درصد کاهش داشته است.

میزان انرژی تولیدشده نیروگاه‌های برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۱ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۴۰۱ مگاوات ساعت بوده که درمقایسه با مدت مشابه پارسال ۱.۹ درصد افزایش یافته است.

تعمیرات نیروگاه‌ها به نیمه رسید

هر چند در ۶ ماهه دوم سال جاری و با سردتر شدن دمای هوا رشد مصرف برق کشور فروکش کرده و پیک مصرف برق ایران به محدوده ۳۲ هزار مگاوات رسیده است اما برنامه تعمیرات نیروگاه ها برای تامی برق تابستان سال آینده آغاز شده است.

از این رو از ابتدای دوره تعمیر نیروگاه‌های کشور که از ۱۵ شهریورماه آغاز شده، تاکنون عملیات تعمیر ۳۹ هزار و ۸۶۹ مگاوات ظرفیت نیروگاهی معادل ۴۱.۴۹ درصد کل برنامه تعمیر نیروگاه‌ها اجرا شده است.

به عبارت دیگر تاکنون عملیات تعمیر ۵۹۶۱ مگاوات ظرفیت نیروگاهی معادل ۴۱.۸۶ درصد مجموع برنامه تعمیر اساسی نیروگاه‌ها و ۳۳ هزار و ۹۰۸ مگاوات ظرفیت نیروگاهی معادل ۴۱.۴۲ درصد مجموع برنامه تعمیر دوره‌ای انجام گرفته است.

هم‌اکنون ۳۹۹۴ مگاوات از برنامه تعمیر اساسی و ۳۰۲۸ مگاوات نیز از برنامه تعمیر دوره‌ای نیروگاه‌ها در حال اجرا است.

تا پایان برنامه تعمیر نیروگاهی، ۱۴ هزار و ۲۳۹ مگاوات تعمیر اساسی و ۸۱ هزار و ۸۶۰ مگاوات تعمیر دوره‌ای بر روی نیروگاه‌ها انجام می‌شود.

برنامه تعمیر نیروگاه‌های کشور همه‌ساله با پایان یافتن پیک مصرف برق در تابستان آغاز می‌شود و تا نزدیک شدن به اوج مصرف برق در سال بعد ادامه می‌یابد. کل برنامه تعمیر سال‌جاری ۹۶ هزار و ۱۰۰ مگاوات است که ۴۱.۴۹ درصد کل برنامه تعمیر نیروگاه‌ها به پایان رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا