حماسه 9 دی درآمد کشور از فتنه 88 بود

دبیرکل جبهه پیروان معتقد است: داستان فتنه از بعد از انتخابات آغاز شد که می‌خواستند شکست انتخاباتی خود را با یَسل‌کشی در خیابان‌ها جبران کنند که از آن زمان حادثه تغییر کرد اما 9 دی معادله‌ها را برهم زد و درآمد کشور از فتنه 88 شد.

به گزارش تارود به نقل از فارس، در همین زمینه محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان، نایب‌رئیس مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  به بازخوانی مهم‌ترین اتفاقات فتنه 88 و آفرینش حماسه 9 دی در بستر این تحولات پرداخت.

13930923000603_PhotoL

فارس: با توجه به سالگرد حماسه 9 دی درباره مهمترین مختصاتی که این روز را در تاریخ انقلاب اسلامی برجسته و خاص کرد صحبت بفرمایید و این روز چه عبرت‌هایی در آینده سیاسی کشور خواهد داشت؟

باهنر: مسئله فتنه سال 88 یک اتفاق بزرگ بود و قاعدتاً در این اتفاق نظام، مردم و جریانات سیاسی یک داده و یک ستاده داشتند و در واقع نوعی بده بستان بود، این امر بستگی به این دارد که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کردند کجای قضیه ایستاده بودند و چگونه رفتار کردند. آن زمان منافع و مضار هر گروه و فرد به آن نقطه‌ای که ایستاده است برمی‌گردد.

این اتفاق بزرگ که با فتنه آغاز و به 9 دی ختم شد، تعابیر مختلفی در این باره وجود داشت. فتنه 88 چنانچه نخواهیم به ریشه‌های آن هم بازگردیم یک نوع زیاده‌خواهی از طرف یک عده خاص بود و دنبال تکرار برخی از حوادث و جریاناتی بودند که در منطقه اتفاق افتاده بود و فکر می‌کردند می‌توان آن را مثل یک فیلمنامه یا تئاتر هر از چند گاهی در کشوری اجرا کرد و احساس کردند این بار نیز نوبت ایران است و با شلوغ‌بازی و چند اطلاعیه دادن و اعلام جنگ می‌توانند مشکل جمهوری اسلامی را به زعم خودشان یک شبه حل کنند.

**حماسه 9 دی درآمد کشور از فتنه 88 بود

برای اینکه زوایا و ریشه‌ها و آینده‌نگری‌های فتنه 88 به درستی تعبیر شود و بصیرت از این حادثه که شاید یک امر سمبولیک بود به دست بیاید به مدتی نیاز داشت که به رشد و پختگی کامل برسد و 9 دی همان نقطه بود. یعنی برخی معتقد بودند و الان هم هستند که چرا از 22 خرداد تا 9 دی معطل کردید و شما می توانستید 30 خرداد راهپیمایی 9 دی را برگزار می‌کردید.

فارس: در حالی که کشش اجتماعی در آن زمان برای برگزاری راهپیمایی همچون 9 دی وجود نداشت؟

باهنر: درست است این میوه باید می‌رسید و اگر بخواهم ساده بگویم داستان انتخابات و فتنه حتما باید روز قدس، شعارهایی همچون نه غزه نه لبنان، 13 آبان با شعارهایی که بخواهد مرگ بر آمریکا را تقسیم کند و شوروی و برخی کشورهای اروپایی را در آن دخیل کنند و نهایتا باید روز عاشورا را پشت سر می‌گذاشت تا 9 دی بتواند بارور شده و کل کشور از جا کنده شود.

این فتنه با وجود اینکه هزینه‌های زیادی به نظام وارد کرد اما درآمدهایی هم داشت و 9 دی درآمد کشور از فتنه 88 بود.

13930923000604_PhotoL

**برخی می‌خواهند بر فتنه 88 صلوات بفرستیم و فراموش کنیم

فارس: چرا برخی به دنبال نادیده گرفتن و تاکید بر فراموشی فتنه 88 هستند؟

باهنر: برخی ساده‌انگارانه می‌گویند فتنه تمام شد و حالا یک کسی غلطی مرتکب شده و حالا دست و دهان خود را بشوییم و بر گذشته صلوات بفرستیم در حالی که اصلا نباید این اتفاق رخ دهد، حتما حادثه فتنه و 9 دی باید مرتب تکرار، بازگو، بحث و تحلیل شود تا در آینده دچار این هزینه نشویم.

فارس: چرا از بروز فتنه 88 جلوگیری نشد و ریشه‌های این جریان را شما در چه وقایعی ارزیابی می‌کنید؟

باهنر: غفلتی که در گذشته اتفاق افتاد و به آن توجه نشد حادثه سال 78 بود. البته در آن سال اتفاق ضعیف‌تری از سال 88 به وجود آمد که مسئله جمع شد و برخی فکر کردند همه چیز تمام شده است و آن را فراموش کردند تا اینکه 88 آن قضایا تکرار شد.

برخی نقد می‌کنند چرا دائم نقد فتنه را می‌کنید؛ در حالی که برخی معتقدند که نباید در این قضیه افراط صورت گیرد چراکه روزهای اول برخی می خواستند آرای 40 میلیونی کشور را تقسیم بر 2 کنند و بگویند 25 میلیون خوب و 13 میلیون دیگر بد هستند. در حالی که رهبر معظم انقلاب هیچ زمانی این تقسیم‌بندی را انجام ندادند و ایشان همواره تاکید داشتند که 40 میلیون از مردم در انتخابات شرکت کردند که همه آنها طرفدار نظام هستند لذا ما معتقدیم فتنه‌گران تعداد معدودی بودند اما برخی نیز می‌خواستند ذره‌بین بردارند و ببینند چه کسی به کدام کاندیدا رای داده است. در زمان انتخابات هر کس می‌توانست به ستاد هر نامزدی برود و فعالیت کند و هیچ اشکالی هم وجود نداشت اما داستان از بعد از انتخابات آغاز شد که می‌خواستند شکست انتخاباتی و دموکراتیک خود را با «یَسل‌» کشی و اردوکشی در خیابان‌ها جبران کنند که از آن زمان حادثه تغییر کرد.

من فکر می‌کنم 9 دی را به همین دلیل باید زنده نگاه داشت و در آن یادآوری اشتباهات، خیانت‌ها و زیاده‌خواهی‌های عده‌ای مرتب تکرار شود تا نظام و آینده آن بیمه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا