هسته اولیه داعش چگونه شکل گرفت؟

به گفته ی یکی از سران فعلی داعش، سران این گروه ابتدا یکدیگر را در زندان بوکا عراق در سال ۲۰۰۴ ملاقات کردند.

به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، فردی با اسم مستعار ابو احمد از رهبران فعلی داعش به مصاحبه با گاردین پرداخته و به تشریح چگونگی شکل گیری این گروه تروریستی پرداخته است.

ابو احمد اعلام کرد که اولین بار رهبران افراطی عراق که به مقابله با حمله آمریکا پرداخته بودند، یکدیگر را در زندان بوکا (یکی از زندان های آمریکایی ها) در جنوب عراق ملاقات نمودند، زندانی که عمده رهبران القاعده عراق در آن حضور داشتند.

به گفته ی این عضو کلیدی داعش، در آن مقطع عمده افراطیون عراقی متاثر از ابومعصب زرقاوی مسئول پیشین القاعده در عراق بودند و ابوبکر البغدادی فرد سرشناسی نبود. وی در تشریح مواضع البغدادی در زندان، وی را در آن مقطع فردی آرام دانسته که مورد احترام زندانی ها و حتی آمریکایی ها قرار داشت. ابواحمد می گوید که در مقاطعی، آمریکایی ها از وجود وی برای ایجاد آرامش در زندان استفاده می کردند.

ابو احمد می گوید که نیروهایی که بعدا رهبری القاعده و سپس داعش را بر عهده گرفتند در این زندان با یکدیگر آشنا شدند که بعدا و پس از خروج از زندان در سال ۲۰۰۹ بر شدت فعالیت های خویش بر علیه دولت عراق افزودند.

وی در رابطه با البغدادی می گوید، که او فردی زیرک بود که موفق گردید پس از مدتی حضور در زندان زمینه آزادی خویش را مهیا نماید. به نظر ابو احمد شکل گیری داعش و القاعده حاصل حضور دسته جمعی آنها در یک مکان مشخص بود که موجب برقراری ارتباط میان آنها شد. وی می گوید اگر زندان بوکا ایجاد نمی شود قطعا داعشی هم بعدها شکل نمی یافت. او تشریح وضعیت کنونی رهبری داعش، البغدادی را فردی بی رحم دانسته که بسیار خونخوار تر از اسلاف خویش نظیر ابومعصب الزرقاوی و ابوعمرالبغدادی است.

به گفته ی ابو احمد بین ۱۷ تا ۲۵ تن از سران داعش کسانی هستند که در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ در زندان های آمریکایی ها در عراق نظیر بوکا و ابوغریب حضور داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا