مصرف سیگار زمینه‌ ساز ابتلا به پوکی استخوان

مصرف سیگار زمینه‌ساز ابتلا به پوکی استخوانجراح و متخصص زنان گفت: مصرف سیگار، کم‌تحرکی، لاغری مفرط، مصرف برخی داروها مانند کورتون، عدم استفاده از نور آفتاب برای جذب ویتامین D و عدم توجه به تغذیه به ویژه کلسیم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به پوکی استخوان شود.

به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، نسیم سنجری با تأکید بر اهمیت مراقبت از استخوان‌ها پس از دوران یائسگی اظهار داشت: بعد از یائسگی و در پی کاهش هورمون استروژن در بدن استعداد زنان برای ابتلا به پوکی استخوان و احتمال شکستگی یا خمیدگی استخوان‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود:‌ البته تمام زنان یائسه دچار پوکی استخوان نمی‌شوند و بیشترین علت زمینه‌ساز ابتلا به این اختلال، استعداد ژنتیکی فرد است، بنابراین از سابقه خانوادگی، شکستگی یا خمیدگی افراد می‌توان تا حدودی به این استعداد پی برد، به ویژه اگر در افراد درجه یک باشد.

دبیر و نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران اظهار داشت: زنان با نژاد آسیایی به دلیل فاکتورهای ژنتیک، بیش از اروپایی‌ها در معرض پوکی استخوان هستند

* مصرف سیگار و الکل زمینه‌ساز ابتلا به پوکی استخوان است

این جراح و متخصص زنان گفت: مصرف سیگار و الکل، تغذیه ناسالم به طوری که مصرف کلسیم و ویتامین D کمتر از حد طبیعی باشد نیز از دلایل زمینه‌ساز ابتلا به پوکی استخوان است.

* کم‌تحرکی موجب ابتلا به پوکی استخوان می‌شود

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای بروز پوکی استخوان در زنان، کم‌تحرکی است و چنانچه فردی به میزان کافی کلسیم و ویتامین D مصرف کند اما تحرک نداشته باشد، این مواد روی استخوان‌های او رسوب نمی‌کند و موجب ابتلا به پوکی استخوان می‌شود، بنابراین همه زنان به ویژه یائسه باید به تحرک بدنی خود و دریافت کلسیم و ویتامین D کافی توجه داشته باشند.

* زنانی که بیش از حد لاغرند یا کورتون مصرف می‌کنند مراقب استخوان‌های خود باشند

سنجری گفت: چنانچه زنانی هستند که در خانواده آنها سابقه پوکی استخوان وجود دارد، بیش از حد لاغرند، از نور خورشید محرومند، یا داروهایی مانند کورتون که زمینه‌ساز پوکی استخوان می‌شود مصرف می‌کنند باید بیشتر مراقب استخوان‌های خود باشند.

وی ادامه داد: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در هر قسمتی از بدن می‌تواند رخ دهد، اما شایع‌ترین شکستگی وابسته به پوکی استخوان در مهره‌های ستون فقرات به ویژه پشت و کمر است که در این صورت در اغلب مواقع، مهره‌ها روی خود فشرده می‌شوند و اندازه آنها کمتر از حد معمول می‌شود.

* پوکی استخوان موجب کوتاهی قد می‌شود

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: اگر تعداد شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان زیاد باشد، قد فرد کوتاه شده و پشت او خمیده می‌شود، این شکستگی‌ها همچنین می‌تواند با درد همراه باشد، اما در اکثر موارد، بدون علامت‌ هستند و معمولاً نیاز به جراحی پیدا نمی‌کنند مگر اینکه روی نخاع فشار وارد آورده باشد.

*شکستگی گردن استخوان ران مهمترین عارضه ناشی از پوکی استخوان

وی ادامه داد: هر چند شکستگی‌های مهره های ستون فقرات شایع‌ترین شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند اما مهمترین شکستگی مربوط به گردن استخوان ران است. این شکستگی بسیار اهمیت دارد چرا که در صورت عدم درمان به موقع، خطرات جدی زندگی فرد را تهدید می‌کند.

سنجری ادامه داد: از آنجا که ترمیم خود به خود شکستگی استخوان ران بسیار کند و با عارضه است، در اکثر مواقع باید به روش جراحی ترمیم گردد و برای حصول به بهترین نتیجه باید فاصله بین شکستگی و جراحی کوتاه باشد.

دبیر و نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران با تأکید بر دوران بلوغ اظهار داشت: بیشترین سنی که استخوان ذخائر کلسیم و مواد معدنی خود را جمع می‌کند طی بلوغ است، لذا برای اینکه در یائسگی استخوان‌های محکم‌تر و سالم‌تری داشته باشیم باید بر دوران جوانی تمرکز کنیم تا به حداکثر رشد استخوان‌سازی خود برسیم.

*دختران از لاغری مفرط بپرهیزند

وی افزود: دختران باید در زمان بلوغ به تغذیه خود توجه کرده و کلیسم کافی مصرف کنند، همچنین پرهیز از لاغری مفرط که بر ساختن استخوان‌ها اثر معکوس دارد، در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است، از طرفی باید به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار گرفته تا ویتامین D دریافت کنند.

این جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: ورزش و تحرک نقش مؤثری در پیشگیری از کاهش ابتلا به پوکی استخوان دارد، چرا که مصرف کلسیم و مواد معدنی در صورتی که با تحرک همراه باشند بر استخوان‌ها رسوب کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا