نگرانی شورای شهر از رشد کارتن خوابی

نگرانی شورای شهر از رشد کارتن خوابیاعضای شورای شهر تهران در ابتدای یکصد و دوازدهمین جلسه تذکراتی داشتند که بیشترحول محور کارتن خواب های شهر تهران بود.

به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اولین نفری بود که موضوع کارتن خواب ها را مطرح کرد و گفت: خبری که از سوی شهردار تهران مبنی بر حضور ۱۵ هزار کارتن خواب در شهر تهران درج شد که این امر با توجه به اینکه هوا رو به سردی می گراید ما را نگران کرده است و این در حالی است که اگر به این موضوع به صورت جدی پرداخته نشود در اینده با مشکلات بسیار جدی تری نیز مواجه خواهیم بود.

دنیا مالی افزود: آمار کارتن خواب ها در سال های گذشته بالغ بر ۴ تا ۵ هزار نفر بود که رشد فزآینده این آمار جای نگرانی دارد.

وی ادامه داد: اعتیاد و فرزندان کار از جمله عوامل کارتن خوابی هستند و موضوع نگران کننده دیگر این است که نسبت زنان کارتن خواب نیز در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: کارتن خوابی پدیده نگران کننده ای است که فرایند آن کودکان معصومی می شوند که در خرابه ها و زیر پل های شهر زاده می شوند. از اینرو من از تمام اعضای عزیز شورا می خواهم توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.

فاطمه دانشور: لزوم مداخله مددکاران متخصص اجتماعی/ اقدامات شهرداری در ساماندهی کارتن خواب ها جای تشکر دارد

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر با تقدیر از توجه دنیا مالی به موضوع کارتن خواب ها گفت: از ابتدای فعالیت ما در کمیته اجتماعی، سعی کردیم سازمان متولی این امر بهینه تر در این زمینه عمل کند و تاکید ما بر این بود که جای خالی مدد کاران تخصصی اجتماعی در سازمان رفاه شهرداری خالی است.

فاطمه دانشور ادامه داد: اتفاقی که در حال حاضر می افتد این است که ما تنها کارتن خواب ها را نگهداری می کنیم در حالی که بهتر این است که با بهره گیری از مددکاران متخصص اجتماعی و مداخله آنان این افراد را به صحنه اجتماع باز گردانیم.

وی افزود: صحنه های پخش شده از کارتن خواب ها وقتی دردناک می شود که کودکان را هم به آنان اضافه کنیم و اتفاق ناخوشایند هم این است که آمار کارتن خواب ها در حال ازدیاد است.

رییس کمیته اجتماعی در ادامه با تاکید بر تعامل دستگاه های دولتی با شهرداری گفت: در حال حاضر شهرداری با اینکه ساماندهی کارتن خواب جز وظایف سازمانی اش نبوده اما از سازمان های متولی بهتر عمل کرده است و این در حالی است که برای حل این معضل وزارت رفاه ،سازمان تامین اجتماعی ،وزارت آموزش و پرورش ، وزارت بهداشت و درمان نیز باید جدی تر به صحنه بیاند و با شهرداری تعامل کنند.

دانشور در پایان افزود: اتفاقی که هم اکنون ما پیگیر آن هستیم اختصاص زمین به پروژه هایی است که قرار است به این اقشار خدمات رسانی کنند و ما در کمیسیون فرهنگی پیگیر آن هستیم.

معصومه آباد: وظایف شهرداری در ساماندهی کارتن خواب ها مشخص شود

رییس کمیته ایمنی نیز در ارتباط با ساماندهی کارتن خواب ها ،گفت: با شروع فصل سرما طبیعی است که تعداد افرادی که به گرم خانه ها مراجعه می کنند افزایش میابد و این در حالی است که فضاهایی را که شهرداری ایجاد کرده ، انصافا فضای آرام و مناسبی است که بعضا افراد دانشجو نیز در این گرم خانه ها حضور دارند.

معصومه آباد ادامه داد: با این حال نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در حال حاضر شهرداری وظیفه ای در این قبال ندارد و قانون این قبیل اقدامات را در حیطه وظایف سازمان بهزیستی مشخص کرده است.

وی افزود: در جلسه ای که با مدیر کل بهزیستی استان تهران برگزار شد بر این نکته تاکید شد که حضور مددکاران تخصصی یک الزام در ساماندهی کارتن خواب ها است و این در حالی است که به عقیده سازمان بهزیستی هزینه های شهرداری در این مورد در برخی مسیر ها روند تخصصی ندارد.

رییس کمیته ایمنی شورا اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرداری در قبال این اقدامات مسئولیت قانونی ندارد چه بهتر که این مضوع از طریق شورای عالی استان ها مطرح تا وظایف شهرداری در این زمینه مشخص شود.

آباد گفت: سابقا در شهرداری اورژانس اجتماعی وجود داشت که تنها ۲۴ تا ۴۸ ساعت نسبت به نگهداری این اقشار اقدام می کرد اما امروزه به سبب ضعف دیگر دستگاه ها مدت نگهداری این افراد بیشتر شده حال آنکه اگر اتفاقی برای آنان بیافتد شهرداری باید پاسخگو باشد آن هم در شرایطی که شهرداری هیچ وظیفه ای در قبال این کار ندارد.

وی تاکید کرد: حال که از سوی شهرداری ظرفیت و همت حل مشکل این اقشار وجود دارد پس بهتر است از طریق شورای عالی استان ها تکلیف شهرداری مشخص شود.

مهدی چمران : شهرداری ناچارا تنها متولی ساماندهی کارتن خواب ها است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوع ساماندهی کاراتن خواب ها مدت ها است دغدغه شورا بوده، گفت: این موضوع از زمانی که آقای خادم رییس کمیسیون فرهنگی شورا بود مطرح بود که وی بسیار هم مصرانه این موضوع را دنبال می کرد.

مهدی چمران ادامه داد: در این موضوع باید دقت داشت که نه تنها وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی بلکه دادستانی هم باید حضوری فعال داشته باشد چرا که نگهداری افراد تخلف است اما در نظر داشته باشید در شب های یخبندان تهران در سالهای گذشته نمی توانستیم کارتن خواب ها را رها کنیم.

وی ادامه داد: در میان افراد کارتن خواب، دانشجویانی بودند که در وضعیتی اسفناک هم درس می خواند که در چنین شرایطی شهرداری اقدام به انتقال آنان به گرم خانه ها می کرد و متاسفانه این وظیفه به عهده شهرداری تا امروز مانده در حالی که تعداد کارتن خواب ها نیز رو به ازدیاد است چرا که مهاجرت به تهران نیز در حال افزایش است.

رییس شورای عالی استان ها گفت: تعامل دستگاه های دولتی با شهرداری هر چه سریعتر باید صورت گیرد و ما نیز در شورای عالی استان ها پیگیر آن هستیم که وظایف قانونی شهرداری مشخص شود .

در ادامه جلسه غلامرضا انصاری با اشاره به موضوع آلودگی آب که از سوی یکی از اعضای شورا مطرح شده بود، گفت: به نظر، دعوت از مدیر عامل سازمان آبفا و ارائه گزارش جامع در خصوص وضعیت آب تهران می تواند مناسب باشد و اگر هم مشکلی در این زمینه وجود دارد با پیگیری شورا رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا