تشریح اهداف ایران از برنامه‌ هسته‌ای خود

تشریح اهداف ایران از برنامه‌ هسته‌ای خودسفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با شبکه «صدای روسیه» به تشریح اهداف کشورمان از برنامه هسته‌ای خود پرداخت.

به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران با شبکه «صدای روسیه» گفت‌وگویی انجام داده و با اشاره به مذاکرات وین، اهداف جمهوری اسلامی ایران از برنامه هسته‌ای خود را تشریح کرد که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

صدای روسیه: ظریف بر این اعتقاد است که در صورتی که طرف‌های غربی درخواست‌های توام با زیاده روی نداشته باشند، توافق قابل تحقق است. چه درخواست‌هایی زیاده خواهانه خواهند بود یا هستند؟

آهنی: با توجه به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و احترام جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در قبال ان.پی .تی و الزام آور بودن فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ما، ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران جای هیچگونه نگرانی ندارد. نادیده گرفتن واقعیتها و نیازهای غنی سازی در برنامه هسته‌ای ایران، درخواست گروه ۵+۱ برای کاهش بیش از حد و غیر قابل قبول تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز و عدم واقع بینی آنها در خصوص لغو تحریم‌های ناعادلانه تحمیل شده به ملت ایران از جمله موانع دسترسی سریع تر به توافق نهایی در وین می‌باشد.

صدای روسیه: امیدهای ایران برای امضای توافقنامه کدامند؟

آهنی: امضای توافق مستلزم احترام به حقوق مشروع ملت ایران در چهارچوب ان.پی تی و همانند دیگر اعضای آژانس بین‌المللی هسته‌ای برای بهره گیری از فناوری هسته‌ای صلح آمیز است.

صدای روسیه: یک ملت آزاد، هر کار که بخواهد می‌کند! آیا رسیدن به این توافق واقعاً مفید است؟

آهنی: ملت ایران با برخورداری از تمدن کهن و فرهنگی غنی، همواره در عین تاکید بر استقلال سیاسی خود، تعهدات بین‌المللی خود را محترم شمرده و علاقمند است به توافقی با گروه ۵+۱ دست یابد که بتواند اعتماد متقابل بین دو طرف ایجاد کند.

صدای روسیه: دیپلماسی ایرانی فضای این کنفرانس در وین را چگونه ارزیابی می‌کند؟

آهنی: برداشت ما تا کنون بر این محور استوار بوده که دو طرف برای دسترسی به توافق علاقمندند، زیرا این امر می‌تواند منافع طرفین را تامین کند و زمینه را برای همکاریهای سودمند و سازنده کشورهای مختلف با ایران فراهم کند.

صدای روسیه: چه ملت‌هایی این درخواست‌های زیاده خواهانه را دارند؟

آهنی: برخی از اعضای گروه ۵+۱ در عین علاقمندی برای دسترسی به توافق با ایران، با فشارهایی از سوی برخی جریان‌های داخلی در کشور خود از یک طرف و فشارهایی نیز از سوی طرف‌های ثالث مواجه هستند که می‌تواند قدرت مانور آنها را محدود کند. لذا سعی دارند با زیاده خواهی از فشارهای مزبور بکاهند.

صدای روسیه: کدامیک از قدرتهای جهانی است که امروزه بیشترین حرف شنوی را از ایران دارد؟

آهنی: در مذاکرات اصل بر این است که هر طرف منافع خود را مد نظر داشته باشد، لیکن برای دسترسی به تفاهم طرفین، بایستی رویکردی واقع بینانه و منعطف داشته باشند و سعی کنند در چارچوب خطوط قرمزی که دارند دیدگاه‌های دو طرف را به هم نزدیک کنند.

صدای روسیه: نقش روسیه در توسعه هسته‌ای ایران چه می‌باشد؟

آهنی: رویکرد بسته کشورهای غربی در همکاری هسته‌ای با ایران، فرصت مناسبی در اختیار روسیه قرار داده تا بتواند همکاری خود را با ایران توسعه و تحکیم بخشد که مورد استقبال ما می‌باشد. روسیه علاوه بر تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر، اخیراً قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای دیگر در ایران را نیز نهایی کرده و در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای ساخت ۶ نیروگاه هسته‌ای دیگر نیز می‌باشد و از این جهت، دیگر قدرت‌های هسته‌ای را پشت سر گذاشته است که این کار نباید خوشایند آنها باشد. زیرا در شرایطی که اقتصاد غرب دچار بحران و رشد نگران کننده بیکاری می‌باشد، روسیه توانسته فرصت‌های خوبی را در ایران از دست آنها خارج سازد.

صدای روسیه: درباره این پرونده هسته‌ای، فرانسه چه موضعی می‌بایست اتخاذ می‌کرد؟

آهنی: فرانسه از وزن سیاسی و جایگاه بالایی در این زمینه برخوردار است و می‌تواند با ارائه پیشنهادهای سازنده و ایفای نقشی فعال که در شان ملت فرانسه باشد و در راستای دسترسی سریع‌تر به توافق، تلاش ارزنده‌ای داشته باشد و این انتظاریست که از فرانسه می‌رود.

صدای روسیه: آیا هدف، داشتن بمب اتمی همانند دیگر قدرتها است؟ در غیر این صورت آیا ایران از حقوق خود و بزرگی ملتش چشم خواهد پوشید؟

آهنی: با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعهدات بین‌المللی ما، بمب اتمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچگونه جایگاهی ندارد و ما حتی اعتقادی به نقش بازدارندگی آن نداریم. هدف ما استفاده کاملاً صلح آمیز از فناوری هسته‌ای تحت نظارت آژانس بین‌المللی هسته‌ای است.

صدای روسیه: شما به اسرائیل و غربی‌هایی که از طرح‌های هسته‌ای شما ناراحتند چه می‌گویید؟

آهنی: همانطور که گفتم نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جای هیچگونه نگرانی را باقی نخواهد گذاشت.

صدای روسیه: هدف ایران از برنامه هسته‌ای‌اش چیست؟

آهنی: تامین حداقل قسمتی از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای، تهیه ایزوتوپ‌های دارویی برای بیماران سرطانی و رفع نیازهای کشور در زمینه‌های انرژی و کشاورزی که کاملاً جنبه صلح آمیز دارند، هدف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

صدای روسیه: درباره نیات و خواسته‌های دیپلماسی ایران در جهانی که بسیار بی ثبات شده و در آن ناتو و کشورهای غربی، روسیه را تحریک می‌کنند، چه چیزی هست که خوانندگان ما باید از آن مطلع باشند؟

آهنی: تجربه گذشته نشان داده است که تهدید، تحریک و تحریم هیچگاه نتوانسته کارایی لازم را برای حل مشکلات و بحران‌های منطقه و دنیا داشته باشد. ریشه بحران‌های موجود بایستی کاملاً بررسی و شناسایی شوند تا بتوان با در نظر گرفتن ریشه‌های مشکلات، راهکارهای مناسب را از طریق رایزنی هدفمند بین کشورها و جریان‌هایی که دارای نقش موثر هستند، ارائه داد و از این طریق صلح و ثبات و امنیت را در منطقه و جهان برقرار و آن را تضمین کرد.

جمهوری اسلامی ایران در این راستا کاملاً آمادگی دارد که با استفاده از توان و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود همکاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا