عصبانیت «صدای آمریکا» از رونمایی RQ۱۷۰

سایت شبکه صدای آمریکا (VOA) که همواره درباره برخی مسائل جزئی در ایران چندین خبر و گزارش و حتی ویژه‌برنامه ترتیب می‌دهد، در واکنش به خبر مهم رونمایی و پرواز نخستین نمونه پهپاد RQ-۱۷۰ ایرانی، تنها به یک خبر کوتاه اکتفا کرد تا ناخوشنودی و عصبانیت خود را از این توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌ایران نشان دهد.
به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، سایت رسانه دولتی آمریکا در این خبر نوشت: “جمهوری اسلامی‌ایران می‌گوید به طور موفقیت آمیز، نسخه آمریکایی یک پهپاد آمریکایی را آزمایش کرده است.”

«صدای آمریکا» افزود: “مقامات ایران روز دوشنبه گفتند که طراحی این پهپاد بر اساس هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی RQ-۱۷۰ سنتینل است، پهپادی که تهران در سال ۲۰۱۱ گفت هنگام ورودش به آسمان ایران، آن را تصاحب کرد. ایران می‌گوید چندین پهپاد آمریکایی را گیر انداخته و در حال حاضر پهپاد اسکن-ایگل، طراحی شرکت بوئینگ را کپی می‌کند.”

گفتنی است، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز دیروز (۲۱ آبان ۹۳) به رونمایی از نمونه ایرانی پهپاد فوق‌پیشرفته «آرکیو۱۷۰» واکنش نشان داده و تلاش کرد این مسئله را کم‌اهمیت جلوه دهد.

صدای-آمریکا---RQ170
سرهنگ «استیو وارن» که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در رابطه با این اقدام ایران، گفت: “بدل بهترین واژه‌ای است که می‌توان به کار برد. امکان ندارد که این پهپاد با فناوری آمریکا انطباق داشته باشد.”

با این حال، رویترز هم اشاره کرده است که وارن در حالی این اظهارات را مطرح کرد که هیچ مدرک یا دلیلی برای آن ارائه نکرد. واشنگتن در حالی ساخت مشابه پهپاد آمریکایی را غیرممکن خوانده که مقامات دولتی آمریکا از سال ۲۰۱۱ که این هواپیما توسط متخصصان ایرانی به زمین نشانده شد، بارها امکان مهندسی معکوس و پیاده کردن اطلاعات پهپاد را رد کرده، اما هر بار با انتشار بخش‌هایی از اطلاعات آن، پاسخ خود را دریافت کرده‌اند.

در برابر انکار مقامات آمریکایی و کم‌اهمیت جلوه دادن رونمایی از نمونه ایرانی پهپاد فوق‌پیشرفته «آرکیو۱۷۰»، سردار امیرعلی حاجی‌پور فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌با بیان اینکه آمریکایی‌ها با دیدن RQ۱۷۰ ایرانی سکته ناقصشان کامل می‌شود، تاکید کرد: “نمونه آمریکایی آن را چون غنیمت است پس نمی‌دهیم اما اگر تحریم‌های ایران علیه آمریکا برداشته شود شاید یک نمونه ایرانی را به آمریکا بدهیم.”

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در پایان در خصوص نامگذاری پهپاد RQ ۱۷۰ ایرانی اظهار داشت: “نامگذاری RQ-۱۷۰ ایرانی را به مردم عزیز کشورمان واگذار می‌کنیم و از طریقی که اعلام خواهد شد از آنها کمک خواهیم گرفت.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا