سبقت بیکاری فارق التحصیلان از بی سوادن!

سبقت بیکاری فارق التحصیلان از بی سوادن!گزارش بانک مرکزی از بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال ۹۲ از سهم ۱۳ درصدی دانشگاهیان در بازار کار ایران خبر می دهد، یعنی باز هم شاهد سبقت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به بی‌سوادان هستیم.

به گزارش تارود به نقل از افکارنیوز، در شرایطی که نرخ بیکاری بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تک رقمی شد و با توجه به تذکرات مسئولان که هنوز هم شاهد بیکاری فارغ التحصلان هستیم باید دید بازار کار در دست چه کسانی است.

نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال ۹۲ در حال حاضر بهترین آمار برای نشان دادن وضعیت شاغلین در کشور است.

نتایج این بررسی گویای آن است که در بین افراد شش ساله و بیشتر خانوارها ۳۰.۶ درصد شاغل، ۴.۱ درصد بیکار و ۱۰ درصد با درآمد بدون کار و ۲۳.۲ درصد محصل، ۲۷.۴ درصد خانه‌دار، ۴.۳ درصد متعلق به سایر گروه‌ها بوده اند.

طبق یافته‌های این بررسی‌ سهم افراد شاغل و محصل در مقایسه با سال قبل کاهش و سهم افراد بیکار و با درآمد بدون کار افزایش یافته است که منطور از ” درآمد بدون کار” کسانی هستند که بدون اشتغال به کار از محل‌های درآمدهای مستمری که دارند زندگی می کنند، مانند بازنشستگان و وظیف بگیران و افراد دارای درآمد از محل اجاره املاک، سهام دولتی، اوراق مشارکت،‌سپرده بلند مدت و … با درآمد بدون کار محسوب می‌شوند. یعنی تعداد شاغلین کاهش و تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران افزایش یافته است.

در سال مورد بررسی توزیع افراد شاغل خانوارها بر حسب میزان سواد و رشته فعالیت محل کار نشان می دهد که بیشترین تعداد افراد شاغل بی سواد با سهمی معادل ۱.۵ درصد در بخش ساختمان، بیشترین تعداد افراد قادر به خواندن و نوشتن با سهمی معادل ۰.۴ درصد در بخش عمده فروشی، خرده فروشی، هتلداری و رستوران، بیشترین تعداد افراد با تحصیلات ابتدایی با سهمی معادل ۳.۵ درصد در هر یک از دو بخش ساختمان و عمده فروشی، خرده فروشی، هتلداری و رستوران و بیشترین تعداد افراد دارا ی تحصیلات راهنمایی و متوسطه با سهمی معادل۱۳.۷ درصد در بخش عمده فروشی، خرده فروشی، هتلداری و رستوران اشتغال داشته اند.

بیشترین تعداد افراد شاغل دارای تحصیلات دانشگاهی نیز با سهمی معادل ۱۳.۳ درصد در بخش خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی به کار اشتغال داشته اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا