قله دماوند در انتظار جهانی شدن

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: میراث طبیعی قله دماوند، چشمه سورت و برج‌های مازندران جزء نامزدهای ثبت جهانی در یونسکو است.
به گزارش تارود، مهدی ایزدی با اشاره به میراث تاریخی، طبیعی و معنوی مازندران اظهار کرد: استان مازندران دارای ۶۷۰ آثار تاریخی، ۴۰ اثر طبیعی و ۴۰ میراث معنوی است.
وی با اشاره به اینکه میراث تاریخی عباس آباد بهشهر ثبت یونسکو شده است، افزود: میراث طبیعی مثل قله دماوند، چشمه سورت و برج‌های مازندران جزو نامزدهای ثبت جهانی است.
معاون میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: در سال ۹۲ حفاری و اقدامات پژوهشی باستان شناسی نداشتیم. همچنین در سال ۹۲ حدود ۶۰ پروژه را تحت مرمت قرار دادیم که شامل موزه، امامزاده، مساجد و بناها و خانه‌های مشارکتی است.
وی با اشاره به حفاری سد آیت الله صالحی مازندرانی ادامه داد: در حفاری این سد آثاری از جمله مفرق، ابزار جنگی و سفال بدست آمد که هم اکنون در مخزن اموال فرهنگی کلبادی که ۹۰۰۰ شی در آن وجود دارد نگهداری می‌شود. تا پشت سد حفاری نشود و مجوز از میراث فرهنگی صادر نگردد نمی‌تواند آبگیری انجام شود.
ایزدی با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت بقعه امامزاده عباس(ع) ساری در سال ۱۳۹۰، اظهار کرد: طرح توسعه این امامزاده با توافق مدیران کل بدون اخذ مجوز از میراث فرهنگی و شورای فنی بوده است.
ایزدی گفت: مرمت ۶۰ بنا قابل احیا و راه‌اندازی موزه قائمشهر، موزه منطقه‌ای استان مازندران، موزه بزرگ ساری و موزه روستایی از جمله برنامه‌های سال ۹۳ است که در صورت اختصاص اعتبار اقدام می‌شود.
وی، کمبود اعتبار و نبود امکانات را از چالش‌های میراث مازندران دانست و تصریح کرد: سالانه با برنامه‌ هایی که پیشنهاد می‌دهیم حدود ۶ تا ۸ میلیارد تومان اعتبار برای همه حوزه‌های میراثی پیشنهاد می‌دهیم ولی اعتبار اختصاص یافته حدود یک میلیارد تومان است که این اعتبار خیلی کم است. ۶۷۰ بنای تاریخی ثبت شده که همگی نیاز به مرمت دارند. رقم اختصاص یافته به صورت سالانه بسیار ناچیز است.
معاون میراث مازندران با اشاره به اینکه تیم معاونت میراث در ستاد ۲۵ نفر و در کل استان ۵۰ نفر است، افزود: رسانه‌ها با انعکاس مشکلات این بخش مظلومیت میراث مازندران را منعکس کنند.

منبع: کشاورز نیوز

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا