بلاتکلیفی مصوبه ارتقای دفتر میراث در دماوند

با وجود اینکه ارتقای دفتر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند در هفت ماه گذشته به تصویب رسیده؛ اما همچنان این مصوبه بلاتکلیف است و دفتر میراث فرهنگی دماوند در وضع قبلی خود قرار دارد.

به گزارش تارود، در اردیبهشت ماه سال جاری نشست مشترکی بین مدیران استان تهران و شهرستان دماوند با حضور استاندار تهران و معاونانش در سالن اجتماعات شهید رجایی فرمانداری دماوند برگزار شد.

این نشست مصوبات زیادی را در بخش‌ های مختلف به خود دیده بود و یکی از این مصوبات، تصویب ارتقای دفتر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند بود که مورد بررسی قرار گرفت.

در این بین، ابتدا سیدحسین هاشمی استاندار تهران مخالف اجرای این موضوع بود و وضع فعلی این مجموعه را برای منطقه کافی می‌دانست؛ اما با پافشاری حمیدرضا مشهدی‌عباسی نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران و ناصر محمودی‌فرد فرماندار شهرستان دماوند ارتقای دفتر میراث دماوند با شرط تصویب شد.

شرط استاندار تهران برای انجام این مهم، این بود که خود میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید نسبت به تأمین نیروی انسانی اقدام کند و خوشبختانه این موضوع در آن نشست به تصویب مدیران کل استان تهران رسید.

میراث فرهنگی دماوند همچنان در وضع قبلی خود به سر می‌برد

شهرستان دماوند دارای آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری بسیاری است و از معدود شهرستان‌های استان تهران در این زمینه به شمار می‌رود، اما متأسفانه به دلیل نبود اعتبارات کافی و بی‌توجهی برخی مسئولان بعضی آثار در حال تخریب است و اگر فکری به حال این موضوع نشود، هویت‌های اصلی دماوند از بین خواهد رفت.

اما ارتقای دفتر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند به اداره، می‌تواند فضای بیشتری را برای این مجموعه ایجاد کند تا با نیروی انسانی بیشتری آثار پرارزش شهرستان دماوند را مورد بررسی قرار دهد.

با وجود اینکه ارتقای دفتر دماوند چند ماهی به تصویب رسیده است؛ اما با گذشت هفت ماه همچنان این مجموعه مهم با وضع گذشته خود روبه‌رو است.

ارتقای دفتر میراث دماوند در انتظار برگزاری شورای تحولات مرکزی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند در نشستی با حضور مسئولان شهرستان دماوند اظهار کرد: مکاتبات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته و پیگیری‌های زیادی شده است.

ابراهیم اکبری با اشاره به پیگیری‌های فرماندار شهرستان دماوند در این زمینه گفت: با توجه به وعده‌هایی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران دادند، مدارک مورد نیاز به شورای تحول مرکزی ارسال شده و اکنون منتظر برگزاری این شورا هستیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم نتیجه این شورا مثبت باشد تا بتوانیم دفتر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند را ارتقا دهیم تا گامی در راستای توسعه این منظور برداریم.

148 بنای تاریخی و فرهنگی سهم دماوندی‌ ها

به هر تقدیر، امیدواریم که هر چه زودتر مسئولان استان تهران نسبت به ارتقای دفتر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند اقدام کنند تا این مجموعه بتواند بهتر به وضع آثار تاریخی و … شهرستان دماوند رسیدگی کند.

بناهای شناسایی شده شهرستان دماوند شامل 38 امامزاده، 27 قلعه، 16 خانه تاریخی، 13 حمام تاریخی، 18 تپه باستانی، چهار غار طبیعی، هفت زیارتگاه، شش مسجد تاریخی، چهار بنای یادبود، پنج کاروانسرا، هفت قبرستان تاریخی و سه پل قدیمی است.

البته قدمت آن‌ها از هزاره ششم قبل از میلاد یعنی 8 هزار سال قبل تا اوایل حکومت پهلوی تعیین شده است و عمده این آثار مربوط به قرون میانی اسلام و مرتبط با فرهنگ و تمدن اسلامی ایران به حساب می‌آید.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا