ظریف به حرف احمدی نژاد رسید

ظریف پس از مذاکرات وینوزیر امور خارجه كشورمان با بیان اینكه طرفین تمدید مهلت مذاكرات را مناسب نمی‌دانند، گفت: ضرورتی ندارد كه اصلا راجع به تمدید فكر كنیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست با خبرنگاران ایرانی در وین تاكید كرد تحریم ها ضد ایران بی تاثیر بوده و مانع روانی كه باید طرف مقابل از آن عبور كند، همین موضوع تحریم هاست.
ظریف افزود: برای اینكه هر دو هدف بدست آید به طور قطع راه ها و روش های متفاوتی وجود دارد كه از این طریق می توان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل كرد.از بهترین نشانه هایی كه برای اینكار می تواند مورد استفاده قرار گیرد واقعیت های تاریخی است .
ظریف با بیان اینكه در 12سال گذشته كه بیشترین موارد بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی درایران صورت گرفته هیچ نشانه ای از انحراف برنامه هسته ای ایران مشاهده نشده است، گفت : در مذاكرات هسته ای نیز سرگرم گفتگو درباره این روش ها و دیدگاهها و پیشنهادات مختلف موجود در این زمینه هستیم .
وی افزود در دور جدید گفتگوهای هسته ای همه طرفها بر این اعتقادند كه پیشرفت هایی صورت گرفته و جریان مذاكرات رو به جلوست. پس از مذاكرات نیویورك نیز اعتقاد بر این بود كه در مذاكرات هسته ای حركت به سمت جلو بوده هر چند كه این حركت كند است.

* طرف مقابل باید به این درك برسد كه تحریمها بی ارزش بوده است
وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان كرد: یكی از موضوعات جدی كه حل نشده و به نظر من حل آن ضروری است، اینكه طرف مقابل باید جدیت داشته باشد زیرا یكی از بحث های مطرح شده این است كه تضمین شود برنامه هسته ای ایران صلح امیز است.
رییس دستگاه دیپلماسی كشور تصریح كرد: آنچه كه لازم است طرف مذاكره به آن درك كاملی پیدا كند، آن است كه تحریم ها بی تاثیر بوده است اما طرف مقابل احساس می كند كه این تحریم ها خیلی ارزش دارد .
ظریف تاكید كرد: تحریم ها تاثیر قابل توجهی ندارد و متاسفانه طرف مقابل این واقعیت را هنوز درك نكرده است.
وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه ما فكر می كنیم حركت در همه زمینه ها به سمت جلو بوده و راهكارهای مختلفی مورد بحث قرار گرفته است، افزود:اما من هنوز فكر می كنم مانع روانی كه باید طرف مقابل از آن عبور كند موضوع تحریم است.
وی گفت: تحریم نه كارامدی در گذشته داشته و نه كارامدی در اینده خواهد داشت بلكه تحریم یك نمادی است از نوع رابطه ای كه وجود داشته و این نماد باید شكسته شود و ما برای همین است كه روی آن اصرار داریم.

* طرفین تمدید مهلت مذاكرات را مناسب نمی دانند
ظریف در ادامه گفت: طی هفته های آینده جلسات كارشناسی خواهیم داشت و ضرورت دارد درباره موضوعات مختلفی صحبت شود و موضوعاتی هم نیاز به یك حركت سیاسی دارند.
وی خاطرنشان كرد: سه یا چهار هفته آینده دوباره جلسه سه جانبه ای خواهیم داشت باحضور آقای جان كری و خانم كاترین اشتون و در صورت لزوم سایرین هم دعوت خواهند شد.
وزیرخارجه ایران با تاكید بر اینكه اعتقاد دارم همه این موانع باید با یك دیدگاه واقع بینانه قابل عبور باشد، تصریح كرد: با توجه به اینكه بیش از 40 روز به پایان مهلت باقی نمانده و با توجه به اینكه كسی در میان مذاكره كنندگان تمدید را خیلی كار مناسبی نمی بییند و ما هم این دیدگاه را داریم و فكر می كنیم كه ضرورتی ندارد كه اصلا راجع به تمدید فكر بكنیم.
وی افزود: لذا آنچه كه نیاز است با توجه به همه این واقعیات اینكه ما به سمت راه حل حركت و از برخی موانع روانی عبور كنیم و واقعا هم فرصت كم است و نیاز دارد شتاب حركت ما قدری بیشتر شود.
رییس دستگاه دیپلماسی اضافه كرد هنوز در خصوص مكان نشست ها تصمیم گیری نشده است و فكر می كنم مكان برگزاری نشست وزرا احتمال دارد مكانی غیر از وین در نظر گرفته شود و هنوز مشورت ها در این زمینه ادامه دارد.
از حقوق مردم ایران صرف نظر نخواهیم كرد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد گفتگوهای بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف در نشست های ایران و ۱+۵ كماكان باقی مانده است.
محمد جواد ظریف امروز در نشست با خبرنگاران ایرانی با بیان اینكه مذاكرات دیروز بسیار سخت و فشرده بود، گفت: صحبت های بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف همچنان در بحث ما باقی مانده است.
ظریف افزود: از زمانی كه مذاكرات نیویورك شروع شد و در این دور در وین ادامه یافت، به جای اینكه طرفین صرفا مشكلات را بررسی كنند، درخصوص دستیابی به راه حل گفتگو كردند.
رییس دستگاه دیپلماسی تاكید كرد: صحبت از راه حل به این معنا نیست كه طرفین بخواهند از مواضع قبلی خودشان در واقع كوتاه بیایند یاعدول كنند، بلكه این نكته است كه همواره اعلام كرده ایم كه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است و از حقوق مردم ایران صرف نظر نخواهیم كرد.
مذاكرات ۲ روز اخیر امروز در نشستی جمع بندی میشود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری نشست جمع بندی تحولات دو روز اخیر گفت به زودی نشست كارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشكیل می شود.
«محمدجوادظریف» در نشست با خبرنگاران ایرانی در وین گفت : قرار است امروز بعداز ظهر جمع بندی از اجلاس این دوره صورت گیرد و پس از آن اعضای1+5 برای جمع بندی كلی موضوعات نشستی برگزار خواهند كرد.
ظریف افزود: هفته آینده یا هفته بعد از آن هم قرار است جلسه كارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشكیل شود.
وزیر امور خارجه تصریح كرد : همچنین سه یا چهار هفته بعد جلسه ای با حضور وزیران امور خارجه ایران ، آمریكا و خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران تاكید كرد مكان برگزاری نشست سه جانبه و كارشناسان هنوز مشخص نیست اما در مكانی غیر از شهر وین خواهد بود.
انتخاب مسیر احترام به ایران كمك به حل موضوع
وزیر امورخارجه ایران در ادامه تاكید كرد آنچه به حل موضوع كمك می كند، انتخاب مسیر احترام به ایران است.
محمد جواد ظریف افزود: اگر یك موضوع از موضوعات مورد اختلاف باقی مانده باشد و روی آن توافق نكنیم، توافق ما صفر درصد است،چون در ژنو اعلام كردیم كه هیچ چیز مورد توافق قرار نمی گیرد تا اینكه همه چیز مورد توافق قرار بگیرد .
ظریف گفت: مردم ایران در برابر فشار همیشه نشان داده اند كه مقاومت می كنند آنچه كه پاسخ می دهد برای حل موضوع ، انتخاب مسیر احترام به ایران است.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال كه طرف روسی گفته است كه بحث اراك هنوز هم نیاز مذاكره دارد ،گفت: همه بحث ها نیاز به مذاكره دارد ، یعنی ما به سمت طرح راه حل های مختلف پیش رفتیم ولی روی راه حل مشخصی برای هیچ كدام از این موارد توافق صورت نگرفته است.
یكی از موضوعاتی كه قرار است كار كارشناسی صورت گیرد همین بحث است كه بتوانیم به نتیجه برسیم و تصمیم گیری كنیم.
رییس دستگاه دیپلماسی كشور در باره اوضاع منطقه نیز گفت: یكی از دلایلی كه منطقه در این شرایط قرار گرفته سیاست های بسیار نابخردانه ای است كه از داخل منطقه و خارج از منطقه بر ان تحمیل شده است و رژیم صهیونیستی سرمدار این سیاست بوده و متاسفانه برخی از كشورهای منطقه هم دنباله روی آن بوده اند.
وی با تاكید براینكه بجای آنكه به واقعیات منطقه بپردازند ، نسبت به جمهوری اسلامی ایران كه همواره در خط مقدم ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم در منطقه بوده ، هراس افكنی می كنند ، گفت : برای همین است كه این محافل بویژه رژیم صهیونیستی و متاسفانه برخی كشورهای همسایه نمی خواهند موضوع هسته ای ایران حل شود .
وی افزود : به همین دلیل است در پشت پرده شعارهایی كه می‌دهند،‌مایل نیستند هیچ گونه راه حلی را در موضوع هسته ای ایران ببنیند و ما این را كاملا مشاهده می كنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

1 دیدگاه

  1. پس چرا دولت روحانی بعد از و حتی قبل از انتخابات گفت تحریم ها ایران را فلج کرده؟ که حالا این حرف ها رو میزنن هم خود روحانی میگه و هم دولتش؟
    قضیه چیه؟
    چرا بعضی برای رسیدن به اهدافشون حاضرن هر کاری رو بکنن؟

    قضیه تحریم ها تاثیر گذار بوده و هست ولی بحث روانی آن بسیار مهم است. در دوران اجمدی نژاد اگر اشان تحرمی ها را کاغذ پاره میدانند به دلیل بحث روانی آن بود و ایجاد جو آرامش و پرهیز از تصمیمات خلق الساعه که خیلی از آقایان فعلی که به این نتیجه رسیده اند همان زمان هم تحریم ها را کشنده میدانستند!!!
    ولی چه شده. یعنی آسیاب به نوبت که میگن همینه ها!

    ما منتظر دومین هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا