وضعیت جالب نوزاد در بدو تولد

راهنمای بچه داریورود کوچولو تمام برنامه های گذشته زندگی را به هم ریخته است. او نیاز دارد تا در تمام ساعات روز کسی در کنارش قرار گیرد. مادر پس از ۹ ماه بارداری، احساس خستگی می کند، او با گذراندن دوره ای مهم و دشوار احساس خستگی جسمی و روحی کرده و نیاز به مراقبت دارد. از سوی دیگر پدر و مادر جوان از تجربه کافی برای نگهداری تازه وارد برخوردار نیستند.

بهره بردن از کمک های مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها در کنار والدین جوان، آرامش را دوباره به خانه باز خواهد گرداند. بخصوص که در ماه های اول تولد، کوچولو هر روز و هر هفته تغییرات چشمگیری از خود نشان خواهد داد.

همراه شدن فردی با تجربه و آگاه بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد حتی اگر به گونه ای باشد که فرد تنها برای چند ساعت در روز حضور داشته باشد.

● اولین دلواپسی

نخستین دلواپسی هر مادر و پدر جوانی پس از تولد کوچولو آن است که نمی دانند به توصیه های کدامیک از اقوام و دوستان توجه کنند و کدامیک از آنها مناسب تر است تا کوچولو دچار مشکل نشود. بهترین کار آن است که در هر موردی با پزشک متخصص کوچولو مشورت کنید و ضمن آگاهی از تمام آنچه که دیگران توصیه می کنند، بهترین راه را از پزشک جویا شوید زیرا نوزادان و کودکان اگر چه ظاهراً شبیه به هم هستند، ولی واقعیت این است که رفتارهای متفاوتی را در موقعیت های مختلف از خود نشان دهند.

● سه هفته اول

پس از سه هفته خواهید دید کوچولو چقدر با زمان تولدش تغییر کرده است. ظاهراً او اکنون با زمان تولدش تفاوت های اساسی یافته است. حالت چشمان او در آغاز تولدش باعث نگرانی شما بود چون احساس می کردید چشمان فرزند دلبندتان چپ است ولی اکنون عضلات چشمان او تحت سیطره اش در آمدند.

در طول این سه هفته است که تازه وارد ویژگی های شخصیتی اش را نیز کم کم بروز می دهد. اگر می خواهید بدانید کودکی پرجنب و جوش، آرام و بی سر و صدا دارید پس از سه هفته می توانید از روی رفتارهایی که بروز می دهد به این نکته پی ببرید.

● خواب در ماه اول

در یک ماه اول گروهی از نوزادان ۶ ساعت در طول شب به خواب می روند، اما گروهی دیگر پس از دو یا سه ساعت بیدار شده و با گریه گرسنگی شان را اعلام می کنند. در این زمان است که خستگی و درماندگی به سراغ تان می آید، چون فکر می کنید که نیاز به یک خواب آرام دارید ولی کوچولو مانع از به خواب رفتن شما شده است.

گروهی از متخصصان بر این عقیده هستند کوچولو اگر نیمه شب به خاطر گرسنگی از خواب بیدار شده است، باید حتماً شیر بخورد و با احساس سیری دوباره به خواب رود. هر چند که شاید گروهی از دوستان توصیه کنند با امتناع از شیر دادن به او، عادت خواهد کرد تا صبح بخوابد و شما نیز خواب آسوده ای را خواهید داشت.

● تغییر رنگ پوست

لکه های کوچک قرمز یا صورتی رنگ در پیشانی و پشت گردن نوزاد گاه باعث نگرانی پدر و مادر نوزاد می شود، این لکه ها گاه از زمان تولد دیده می شوند ولی گاهی اوقات در ماه اول تولد به وجود می آیند.

بررسی های تخصصی نشان می دهد مویرگ های موجود روی سطح پوست نوزاد قرار دارد که این مویرگ ها خیلی نازک و شفاف هستند. پس از اینکه نوزاد شروع به گریه می کند این لکه ها روشن تر می شوند.

این لکه ها به تدریج تا زمان ۴ تا ۵ سالگی آرام آرام محو خواهند شد و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

● اتاق کوچولو

کوچولو پس از اینکه به دنیا می آید در برابر صداهای خیلی بلند و یا صداهایی آرام تر واکنش نشان داده و آرامش او را به هم می زند، اما صداهای دیگری که در محیط زندگی اوست نظم و آرامش او را بر هم نمی زند.

متخصصان توصیه می کنند از همان ابتدای تولد محل خواب کودک را به گونه ای انتخاب کنید که از صداهای بسیار بلند و یا آرام تر دور باشد ولی در محیطی که کاملاً بی سرو صدا نیست او را نخوابانید زیرا این عادت را تا پایان عمر با خود همراه خواهد داشت.

سر نوزاد

یکی از مهم ترین مسائلی که والدین جوان را دچار مخاطره می کند نرمی نقاطی از سر او است. این نقاط در بالای ابرو و فرق سر کوچولو قرار دارند و باعث می شوند که مغز او بتواند با سرعت رشد کند با این حال بخشی از آن پس از ۷ ماهگی و بخش دیگر در یک سال و نیمی او سفت می شود. اگر در حمام می خواهید سر او را بشویید، با نگرانی این کار را انجام ندهید و مطمئن باشید هیچ مشکلی برای او بوجود نخواهد آمد.

● ژست های کوچولو

زیباترین چیزی که هر نوزادی به پدر و مادر خود می بخشد ژست های اوست که با حرکت گردن صورت می گیرد، او مانند یک شمشیرباز ماهر برای شما ژست می گیرد. کافی است او را در ۱۱ هفتگی به پشت بخوابانید، آنگاه خواهید دید چگونه سرش را به یک طرف متمایل می کند و یکی از دست هایش را به همان طرف می برد و دست دیگر خود را به سوی سینه و سرش خم خواهد کرد. تعجب نکنید کوچولو شمشیرباز ماهری است که قلب شما را به آسانی تصاحب کرده و شما از این پیروزی بسیار خرسند هستید.

● سیستم گوارش کوچولو

والدین جوان پس از تولد کوچولو به او به عنوان یک موجود عجیب نگاه می کنند. رنگ و درجه غلظت مدفوع کوچولو به نظرشان غیرطبیعی است. در هفته اول و دوم تولد کوچولو رنگ مدفوع سبز تیره و چسبنده است. این مواد مربوط به زمان جنینی است که در روده های او باقی مانده است ولی پس از آن رنگ مدفوع او و حالت آن تغییر خواهد کرد.

با این حال بر اساس نوع تغذیه کوچولو، رنگ مدفوع او تغییر خواهد کرد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، رنگ مدفوعشان روشن تر است. این تغییرات پس از یک ماه پایان خواهد گرفت و در این زمان است که متوجه می شوید چه زمانی رنگ مدفوع او طبیعی و چه زمانی غیرطبیعی است.

● نحوه شیر خوردن

یکی از بزرگ ترین نگرانی های والدین بخصوص مادران جوان پریدن شیر در گلوی کوچولو است و اینکه او به اندازه کافی رشد می کند یا خیر.

اگر وزن کودک به صورت مرتب بالا می رود او به اندازه کافی رشد می کند. برای اینکه او دچار مشکلات دیگر نشود باید وقتی شیر می خورد حالت نیمه نشسته داشته باشد.

نوزاد باید خیلی آرام شیر بخورد و بین هر شیر خوردن، آروغ بزند تا دچار دل درد نشود.

● ادامه گریه کردن

به جز هفته نخست که نوزاد دائم در حال گریه کردن است، گریه کردن های او ادامه پیدا می کند. گاهی هم بی دلیل نق می زند. در هفته های سوم و چهارم پس از تولد او بداخلاق تر و کم حوصله تر از قبل می شود. این بداخلاقی هر چه که به سمت غروب نزدیک می شود، بیشتر خواهد شد. اکثر والدین جوان در برابر این گریه های بی دلیل بی تاب و دستپاچه می شوند ولی اگرچه این گریه ها خسته کننده هستند، ولی باید در برابر آن کاملاً خونسرد باشید و قبل از اینکه گریه های او اوج بگیرد و بی تابی اش بیشتر شود، او را در آغوش بگیرید و آرام تکان دهید اگر آرام نشد از اینکه سیر شده است و یا آروغ دارد یا نه و یا بیش از اندازه احساس سرما یا گرما نمی کند مطمئن شوید.

● بینایی

نوزاد در این زمان هر چند که سرش را به یک طرف می چرخاند ولی اشیا و چیزهایی را که از او دور هستند، به خوبی نمی تواند ببیند. با این حال او از دیدن اشیا در اطرافش خشنود می شود. او سرش را به دوطرف می چرخاند به همین دلیل تصاویری را که از دیدن آن لذت می برد در دوطرفش قرار دهید. نوزاد از نگاه کردن به صورت پدر و مادرش لذت می برد به علت تضاد رنگی زیاد پیشانی با بالای سر و موها نوزاد بیشتر به این قسمت از سر توجه می کند.

● با او حرف بزنید

اگر چه تصورتان بر این است که او خیلی کوچک است ولی اینگونه نیست برای او آواز بخوانید. کوچولو از شنیدن صدای شما لذت می برد و به صورت شما خیره می شود.

اگر می بینید او در حال چرت زدن به شما لبخند می زند و چشمان نیمه بسته اش حرکات تندی را دارند، تصور نکنید که او به شما لبخند می زند بلکه این لبخند به علت واکنش هایی است که او از خودش نشان می دهد.

● ناخن های کوچولو

کوچولو انگشتانش را به طرف صورتش می برد اگر ناخن هایش بلند باشد او صورتش را می خراشد بنابراین وقت آن رسیده است که در این ماه ناخن های او را کوتاه کنید. وقتی نوزاد در خواب است، ناخن هایش را کوتاه کنید.

● کوچولو مادرش را می شناسد

کوچولو صدای مادرش را می شناسد و بوی بدن او را تشخیص می دهد. او برای کمک خواستن از دیگران راهی جز گریه کردن ندارد.

او دست هایش را در هم جمع کرده و مشت می کند. کوچولو به صورت پدر و مادرش نگاه می کند او در این زمان آرام و ساکت است. کوچولو چنگ زدن را در ماه اول زندگی اش یاد می گیرد و نسبت به صدای افراد مختلف واکنش نشان می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا