فیلترینگ سایت ها با یک بام و دو هوای وزارت ارشاد

مسعود بصیریعضو هیئت مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان با بیان اینکه وزارت ارشاد در خصوص فیلتر کردن سایت های داخلی سیاست دوگانه دارد، گفت: به غیر از ۲۲۰ سایتی که از وزارت ارشاد مجوز دارند، ده ها هزار سایت بدون مجوز در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند که وزارت ارشاد هیچ مانعی برای آنها ایجاد نمی کند.

مسعود بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با بیان اینکه معاونت مطبوعاتی ارشاد بدون مجوز قوه قضاییه و بدون اخطار قبلی اقدام به فیلتر کردن برخی سایت‌ها می‌کند، گفت: معاونت مطبوعاتی ارشاد، بر اساس کدام مستند قانونی سایتهای دارای مجوز را فیلتر می‌کند؟

وی با سوال برانگیز خواندن اقدام وزارت ارشاد افزود: انجمن روزنامه نگاران مسلمان، مخالف با ساماندهی و نظم بخشیدن به سایت‌ها و ایجاد یک سامانه که سایت‌ها بتوانند از مطالب‌شان دفاع کنند، نیست، اما نکته مد نظراین است که چرا معاونت مطبوعاتی ارشاد بدون اجازه قانونی از قوه قضاییه و تشخیص محتوای مجرمانه، درخواست فیلیترینگ سایت ها را می‌کند.

وی بابیان اینکه از مخابرات تعجب می کنم که چگونه با دستور ارشاد سایت ها را فیلتر می کند، افزود: برای فیلتر کردن باید اجازه رسمی از قوه قضاییه صادر شود که بر اساس اطلاع ما قوه قضاییه با فیلترینگ سایت هایی که اخیرا توسط وزارت ارشاد صورت گرفته است، کاملا مخالف است.

این فعال رسانه‌ای بابیان اینکه اگر قرار است به قانون عمل شود باید جلوی فعالیت سایت های بدون مجوز نیز گرفته شود، افزود: متاسفانه استانداردهای دو گانه ای در رفتار وزارت ارشاد دیده می‌شود و بسیاری از سایت‌ها مجوز قانونی ندارند و همچنان به فعالیت مشغولند. همچنین برخی از نرم‌افزارهایی که تحت کنترل رژیم صهیونیستی هستند از قبیل وایبر و واتس آپ به راحتی و بدون فیلتر فعال هستند.

وی گفت: جالب این که برخی سایت هایی که دارای شناسنامه و مدیرمسئول مشخص هستند بدون اخطار قبلی فیلتر می شوند.

بصیری ادامه داد: اگر معاونت مطبوعاتی ارشاد به سایتها مجوز می دهد باید خدماتش را هم ارائه کند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ سایت با مجوز در حال فعالیت هستند اما هیچگونه خدماتی از قبیل بیمه خبرنگاران، یارانه، حمایت‌های خاص ارائه نمی‌شود.

وی افزود: تاکنون هیچ شرایطی برای فیلتر کردن سایت هایی که مطالب علیه نظام منتشر می‌کنند، در نظر گرفته نشده است. ما با فیلتر کردن سایتهای بدون مجوز و ساماندهی سایتهای فعال، موافقیم.

گفتنی است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته اقدام به فیلتر کردن تعدادی از سایت های خبری که مدعی شده اند از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز ندارد، کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا