واکنش کنگره آمریکا به تحولات پاکستان

13930619000201_PhotoAکنگره آمریکا اعلام کرد در صورتی که دولت نواز شریف سقوط کند علاوه بر قطع کمک‌های مالی به پاکستان با تحریم اقتصادی برای حفظ نظام دموکراسی در این کشور وارد عمل می‌شود.

به گزارش تارود به نقل از خبرگزاری فارس، کنگره‌ آمریکا در گزارشی اعلام کرد تظاهرات‌های ضد دولتی در پاکستان به نظام دموکراسی آسیب رسانده است.

در این گزارش هشدار داده شده چنانچه دولت پاکستان با کودتای ارتش ساقط شود علاوه بر اینکه کمک های مالی واشنگتن به اسلام‌آباد قطع می‌شود آمریکا تحریم‌های اقتصادی برای پاکستان در نظر خواهد گرفت.

بر اساس گزارش کنگره آمریکا اگر اسلام‌آباد به هشدار‌های واشنگتن توجه نکند کمک‌های اقتصادی به این کشور که از حادثه 11 سپتامبر آغاز شده برای مدت زمان نامعینی متوقف می‌شود.

کنگره آمریکا عنوان کرد: اگر بحران سیاسی پاکستان ادامه داشته باشد موجب نفوذ ارتش در امور سیاست خارجی این کشور می‌شود که تیرگی روابط با هند را به دنبال خواهد داشت.

طبق این گزارش، اوضاع به سمتی پیش می‌رود که ارتش بر سیاست خارجی و امنیت پاکستان مسلط شود و بعد از آن نظامیان تلاش خواهند کرد که نفوذ هند در افغانستان را کاهش دهند که این اقدام برای آمریکا دردسر ساز خواهد بود.

گزارش کنگره آمریکا می‌افزاید: گر چه خطر بزرگی دولت نواز شریف را تهدید نمی‌کند اما کارشناسان عنوان می‌کنند دولت پاکستان بسیار ضعیف شده و با توجه به اینکه ارتش ظرف 67 سال گذشته چندین بار کودتا کرده امکان دارد با تسلط بر همه چیز از نخست وزیر به عنوان یک مقام تشریفاتی استفاده کند.

در این گزارش آمده است: سیاست خارجی آمریکا در قبال پاکستان کماکان به قوت خود باقی است اما واشنگتن تلاش می‌کند از فروپاشی دموکراسی در این کشور جلوگیری کند.

ایلن کروستادت متخصص امور جنوب آسیا در کنگره آمریکا در این زمینه گفت: تیرگی روابط پاکستان با هند یک چالش بزرگ برای برقراری امنیت در منطقه است و بر گسترش روابط تجاری کشورهای جنوب آسیا همچنین پیشرفت اقتصادی این منطقه تأثیر منفی دارد بنابراین باید از تسلط ارتش پاکستان بر سیاست خارجی این کشور جلوگیری و برای حفظ دموکراسی در این کشور تلاش کرد.

بر اساس این گزارش سرنگونی نواز شریف و یا باقی ماندن وی بر مسند قدرت چندان مهم نیست مهم این است که دولت و سیاستمداران پاکستانی بر عملکرد ارتش و نیروهای امنیتی تسلط ندارند بنابراین هر دولتی روی کار بیاید بسیار ضعیف عمل خواهد کرد.

طبق این گزارش، ارتش با توجه به ادامه عملیات در وزیرستان شمالی به طور مستقیم در امور سیاسی دخالت نمی‌کند اما کودتای نرم ارتش که تسلط نظامیان بر سیاست خارجی و داخلی را به دنبال دارد اجتناب‌ناپذیر است.

در پایان گزارش کنگره آمریکا آمده است: توجه نکردن به مسائل داخلی کشور از جمله اصلاحات لازم همچنین تیرگی روابط نواز شریف با فرماندهان ارتش پاکستان سبب شد مخالفان دولت با پشتوانه نظامیان دست به تظاهرات‌های ضد دولتی بزنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا