تحریم‌ های جدید آمریکا و فرصت‌ های طلایی دولت

image94111نقض صریح آنچه که امید دولتمردان ما را مضاعف می کرد تا در پی آن توافقی در باب هسته ای صورت گیرد، چهره شفاف آمریکا را برای همگان آشکار کرد.

به گزارش تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا؛ روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا 8 شخصیت به همراه 20 شرکت و موسسه مالی از جمله 6 نفتکش ایرانی را به بهانه نقض تحریم‌های هسته‌ای و موشکی در لیست سیاه قرار داده است و شرکت‌‌های فعال در بازارهای آمریکا را از هرگونه انعقاد قرار داد و مراوده با آنها منع کرده است.

براساس بیانیه‌ای که در سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته، 8 شخصیت به همراه 20 شرکت و موسسه مالی از جمله 6 نفتکش ایرانی در لیست جدید تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

از جمله شرکت‌ها و موسسه‌هایی که به لیست تحریم‌ها افزوده شده‌اند؛ بانک آسیا، شرکت پشتیبانی هوانوردی آسیا، خطوط هوایی کاسپین، بانک قرض‌الحسنه رسالت (تمام شعب در جهان)، بانک قوامین (تمام شعب در جهان)، موسسه مالی «گلدن تکس»، شرکت جهان تک رویان پارس، بانک خاورمیانه، بانک بین‌المللی کیش، شرکت ماندگار بسپار کیمیا، خطوط هوایی معراج، موسسه علوم هسته‌ای و تحقیقات فناوری، شرکت سازه مرکب و سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی از جمله شرکت‌هایی هستند که به لیست جدید تحریم‌های وزارت خزانه‌داری اضافه شده‌اند.

این تحریم ها در کنار بسیاری از تحولات منطقه، فرصت هایی را پیش روی دولت یازدهم می گشاید که در این مجال به برخی اشاره می شود:

1- توجه به تابلویی به نام خصم در مسیر مذاکرات

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با سفرا و مسئولان سیاست خارجی دولت یازدهم با اشاره به انجام مذاکره مستقیم با آمریکا در قبال مسئله هستهای، این مذاکرات را غیر موثر بر تغییر رفتار دولت آمریکا دانسته و عنوان کردند :«در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته ای و تجربه ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس ها، نشست ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی ها تندتر و اهانت آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون های عمومی بیان کردند...آمریکایی ها نه تنها دشمنی ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می گویند این تحریم ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه ی تحریم هم، فایده ای نداشته است.»

نقض صریح آنچه که امید دولتمردان ما را مضاعف می کرد تا در پی آن توافقی در باب هسته ای صورت گیرد، چهره شفاف آمریکا را برای همگان آشکار کرد. این چهره پیش از این ها از زبان امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب مکشوف شده بود و پی در پی نیز گوشزد می گشت. این چهره امروز باید سرمشق و تابلوی مسیر تیم مذاکره کننده باشد و دولت ترسیمات خود را بر اساس این چهره پیش ببرد. دشمن پنداشتن امریکا برای فعالین حوزه دیپلماسی خود مهمترین فرصتی برای صحیح پیمودن ادامه راه است که قدرت بازدارندگی و پیشرفت جمهوری اسلامی را دوچندان می کند.

2- چرخش نگاه اقتصادی دولت به درون

دولت یازدهم تمام مناسبات، اهداف و چشم اندازهای خود را بر اساس مذاکرات هسته ای تنظیم کرده و امیدوارانه وعده های بسیاری را نثار مردم کرد ولی درجازدن و انتقادهای شدیدی که امروز برای دولتمردان حاصل شده به خاطر طولانی شدن مذاکرات می باشد و این خلاء حاصله را دولت به انحای مختلف از جمله سرکوب منتقدین، تخریب دول گذشته و…در حال پر کردن است و دیری نیز نمی پاید که دیگر توان از کف دولت بیرون می رود.

آنچه که زیباست، تغییر و چرخش نگاه دولت از امید به بیرون به تکیه بر داخل در تحول اقتصادی کشور است. هرچند زباناً تا به امروز دم از استفاده از ظرفیت داخلی زده شده است ولی تا به امروز این مهم در اقدامات دولت محلی از اعراب به خود نگرفته است و کماکان حلقه مفقوده است. پس دولت این رفتار دوگانه امریکا را به فال نیک گرفته و مبنا و پشتوانه تصمیمات خود را تغییر دهد تا حواشی نیز کاسته و شعارها عملیاتی شود.

3- بهره برداری از فرصت طلایی نیویورک

اعمال این تحریم ها آنهم در برهه ای که احتمال توافق وجود داشت چهره کثیف و منفعت طلبانه امریکا را نمایان ساخت. در کنار این موضوع، نقش مستقیم و حمایتی امریکا در کودک کشی غزه نیز بر کمتر کسی پنهان ماند. آنچه که امروز برخلاف برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب که ارتباط نزدیک با سران امریکا را فرصت طلایی برای رئیس جمهور محترم خطاب می‌کنند، دفاع مبسوط از غزه مظلوم و پیگیری اجماع سازی برای ایجاد رفراندوم در این سرزمین توسط رئیس جمهور می‌تواند یک فرصت نادر و طلایی به حساب آید.

حضور سران کشورهای غیرمتعهد در اجلاس سپتامبر سازمان ملل، تحرک رئیس جمهور برای حصول توافق در راستای حل این بحران از طریق سند کردن “تسلیح کرانه باختری” و “همه پرسی و انتخاب حکومت توسط مردم” را  می‌طلبد تا به واقع با رای اکثریت در یک سازمان بین المللی سند خشکاندن ریشه ظلم را به امضاء گذارد.

نگاه صرف روابط دیپلماتیک در حوزه سیاست خارجی و عدم نگریستن به ایدئولوژی و اصول، پیشنهاد امروز اصلاح طلبان به جناب رئیس جمهور است. رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلبان درصدد است تا تماس تلفنی سال قبل را به نشست رودروی امسال ختم کنند و آنچه را که این جماعت تا به امروز توان اجرا شدنش را نیافتند، در دولت یازدهم به نظاره بنشینند.

به هر حال رئیس جمهور محترم و تیم همراه وی از هوشیاری کامل در حوزه مسایل بین الملل و اهمیت موضوعاتی چون جنگ غزه به خوبی آگاه هستند و انتظار می رود در مواجه با مساله غزه، معتدلانه برخورد نشود و مواضع تند و انزجارآمیز نسبت به خوی وحشیانه رژیم صهوینیستی اتخاذ شود و از ادبیات دیپلماتیک پرهیز و با ادبیات یک انقلابی با این مساله مواجه شود چرا که این جنگ چیزی جزء افراط و خشونت طلبی در منطقه از سوی دشمن درجه یک جهان اسلام نیست و نمی توان جواب آن را با ملاحظه کاری و نرم خویی داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا