3248 پرونده تخلفات زیست محیطی در 3 ماه

13910501000563_PhotoAفرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل 3248 پرونده قضایی تخلفات زیست محیطی در سه ماهه نخست سال جاری، گفت: در این مدت 105 قبضه سلاح غیرمجاز و 8 قبضه سلاح جنگی کشف شده است.

حفاظت از گونه‌‌های جانوری و محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که موجب شده این مهم در دستور کار و اولویت دولت‌ها قرار گیرد. برای جلوگیری از بروز خسارات جبران ناپذیر به طبیعت علاوه بر ضرورت گسترش همکاری دولت در این باره، توجه سازمان‌‌های مربوطه و افزایش تلاش‌‌ها و همچنین تعامل مردم ضرورت دارد.

سالانه تعداد قابل توجهی از عرصه‌های طبیعی کشور و حیات وحش دستخوش تخریب و نابودی قرار می‌گیرد که این روند بنا به توجه مردم و افزایش حراست از محیط زیست متغیر است.

برای پی‌بردن به آمار صید غیرمجاز آبزیان، شکار غیرمجاز پرندگان، زنده‌گیری پرندگان و پستانداران، خرید و فروش حیات وحش، کشف و ضبط سلاح مجاز، غیرمجاز و جنگی و همچنین دستگیری متخلفان زیست‌محیطی و پرونده‌های قضایی تشکیل شده در 3 ماهه نخست سال 93 و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته به سراغ سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور رفتیم.

فارس: صید غیرمجاز آبزیان در سه‌ماهه نخست سال جاری و سال گذشته چه میزان را شامل می‌شود؟

خیلدار: در 3 ماهه اول سال جاری تعداد 20 هزار و 290 قطعه صید غیر مجاز آبزیان رخ داده است، این در حالی است که در سال 92 این رقم 9157 قطعه را شامل می‌شد.

فارس: شکار غیرمجاز پرندگان در این مدت چه میزان بود؟

خیلدار: در 3 ماهه نخست سال گذشته شکار غیرمجاز پرندگان 2619 قطعه را شامل می‌شد و در مدت مشابه سال گذشته تعداد شکار غیرمجاز پرندگان به 341 قطعه رسیده بود.

فارس: از شکار غیرمجاز پستانداران و زنده‌گیری پرندگان آماری در سه ماهه نخست جاری و گذشته در دست دارید؟

خیلدار: شکار غیرمجاز پستانداران در 3 ماهه نخست سال 93 و 92 به ترتیب برابر با 251 و 136 بود و زنده‌گیری پرندگان در سال جاری 1487 مورد را شامل می‌شود این در حالی است که در 3 ماهه نخست سال گذشته فقط 304 مورد زنده‌گیری پرندگان داشتیم.

فارس: تفاوتی در آمار زنده‌گیری پستاندارن  و شروع به شکار در سال جاری و سال گذشته وجود داشته است؟

خیلدار: بله در این باره 167 مورد تفاضل نسبت به گذشته داشتیم،‌به‌طوری‌‌که در سه ماهه نخست سال جاری 293 مورد و در مدت مشابه سال گذشته 126 مورد زنده‌گیری پرندگان داشتیم ضمن‌آنکه شروع به شکار حیوانات و پرندگان در سال گذشته 681 مورد را شامل می‌شد این در حالی است که شروع به شکار حیوانات و پرندگان در 3 ماهه نخست سال گذشته 660 مورد می‌شود.

فارس: در وقوع کدام ‌یک از تخلفات زیست محیطی تفاضل قابل ملاحظه در امسال با سال گذشته رخ داده است؟

خیلدار: نگهداری و خرید و فروش حیات وحش از جمله مواردی است که درباره آن شاهد تفاضل قابل ملاحظه میان آمار امسال با سال گذشته بودیم به‌طوری‌که در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری  1214 مورد نگهداری و خرید و فروش حیات وحش داشتیم در‌حالی که  این رقم در سال گذشته برابر با 148 مورد بود.

فارس: آیا کشفیاتی درباره سلاح‌های مجاز و غیرمجاز داشتید؟

خیلدار: سلاح غیرمجاز کشف شده در 3 ماهه نخست سال جاری 105 قبضه بود، این در حالی است که سلاح مجاز کشف شده در سال گذشته 61 قبضه را شامل می‌شد. ضمن آنکه سلاح جنگی کشف شده در 3 ماهه نخست سال جاری به ترتیب 500 و 8 قبضه بود در حالی که تعداد سلاح مجاز کشف شده و سلاح جنگی کشف شده در مدت مشابه سال گذشته برابر با 331 و 10 قبضه بود.

فارس: درباره کشف ادوات صید و شکار در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایشی رخ داده است؟

خیلدار: در این باره نیز به سبب افزایش فعالیت نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شاهد افزایش آمار بودیم به‌طوری‌که در این باره 4843 مورد ادوات شکار و صید در 3 ماهه نخست سال جاری کشف شد که این امر درباره سال گذشته به 3551 مورد رسید.

فارس: اشاره‌ای به آمار تخلفات مربوط به آلودگی‌های زیست محیطی می‌کنید؟

خیلدار: 843 مورد آلودگی زیست محیطی در 3 ماهه نخست سال جاری و 792 مورد در 3 ماهه نخست سال گذشته اتفاق افتاد و تخریب محیط زیست نیز در سال جاری و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 382 و 246 مورد را شامل می‌شود.

فارس: آیا در سه ماهه نخست سال جاری تعداد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها افزایش یا کاهشی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است؟

خیلدار: بله در این باره نیز متاسفانه با افزایش دفعات آتش‌سوزی در جنگل‌ها و عرصه‌‌های طبیعی روبرو شدیم  به‌طوری‌که در 3 ماهه نخست سال جاری 93 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌‌ها اتفاق افتاد که این امر در سال گذشته به 39 مورد رسیده بود.

فارس: آماری را از دستگیری متخلفان زیست محیطی ارائه دهید.

خیلدار: تعداد 3762 متخلف زیست محیطی در 3 ماهه نخست سال جاری دستگیر شدند، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 2179 مورد متخلف زیست محیطی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

فارس: آیا تعداد پرونده‌های قضایی نیز با توجه به افزایش تعداد دستگیری متخلفان، افزایش یافته است؟

خیلدار: بدون شک این امر موثر بوده به‌طوری‌که 3248 پرونده قضایی در 3 ماهه نخست سال جاری تشکیل شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد  1566پرونده‌ قضایی تشکیل شده بود.

فارس: چه تعداد از پرونده‌های متخلفان زیست محیطی مختومه شده است؟

خیلدار: پرونده‌های در جریان سال جاری را 2753 مورد را شامل می‌شود که از این تعداد 466 مورد مختومه و برای 23 مورد حکم برائت صادر شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: افزایش میزان کشفیات، دستگیری متخلفان و تشکیل پرونده‌‌های قضایی حاکی از افزایش فعالیت و تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در حفظ و حراست از محیط زیست و حیات وحش است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا