با فضیلت ترین عمل در ماه رمضان چیست؟

مراسم شب قدر مسجد جامع دماوند

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در مراسم شب قدر در مسجد جامع  دماوند گفت: پیامبر در خطبه خویش بهترین و با فضیلت ترین عمل نیک را در ماه مبارک رمضان، الورع می داند زیرا به گفته قرآن کریم بهترین فضیلت اجتناب از گناه و معصیت است.

به گزارش تارود، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در شب شهادت امیرالمومنین علی (ع) و دومین شب قدر، در مسجد جامع شهر دماوند با اشاره به خطبه شعبانیه رسول اکرم (ص) افزود: پیامبر اکرم (ص) در این خطبه، نقشه راه هدایت و بندگی را برای مومنان و عاشقان مسیر الهی روشن می کند تا از فضایل و ظرفیت های این ماه مبارک بهره گیرند.

وی افزود: در این خطبه پیامبر اکرم (ص) اشاره دارند که نفس های شما در این ماه تسبیح و خوابتان عبادت و اعمالتان مورد قبول و دعایتان در این ماه مستجاب است.

این مقام مسوول به دیگر بخش های این خطبه همچون قرآن خواندن، صدقه دادن، کمک به نیازمندان، دعا و عبادت اشاره و خاطرنشان کرد: در روایت آمده، بعد از سخنان پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) سوال می دارند که در کنار تمامی این فضایل، کدام فضیلت از برترین فضایل است و پیامبر، برترین فضایل را اجتناب از گناه و معصیت اعلام می کنند.

علی اکبری بیان کرد: در قرآن کریم خداوند متعال فلسفه ماه مبارک رمضان و گرفتن روزه را رسیدن به تقوای الهی می داند که برای دستیابی به حقیقت تقوا باید از گناه دوری کرد.

وی تقوای الهی را به دو رکن مهم و اساسی تقسیم کرد و گفت: نخست آنکه انسان متقی برنامه های خویش را بر محوریت واجبات و آنچه خداوند امر کرده، پیش می برد و دوم اینکه مراقب اعمال و رفتار خویش باشیم و از گناه و خطا دوری کنیم.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به کلمه ˈالورعˈ در خطبه شعبانیه پیامبر اکرم (ص) افزود: پیامبر در خطبه خویش بهترین و با فضیلت ترین عمل نیک را در ماه مبارک رمضان، الورع می داند زیرا به گفته قرآن کریم بهترین فضیلت اجتناب از گناه و معصیت است.

این مقام مسوول به خطرات و آسیب های گناه و آثار آن در زندگی آدمی پرداخت و بیان کرد: برخی از گناهان آنقدر بزرگ و خطرناک است که می تواند زندگی انسان را به سوی تباهی و نابودی کشاند و تمامی تلاش های آدمی در طی سال های متمادی برای رسیدن به قرب الهی را تحت الشعاع قرار دهد که باید آگاه بود.

حاج علی اکبری ترک واجبات را در کنار رکن نخست تقوای الهی جزئی از گناه دانست که برای رسیدن به حقیقت تقوا باید از آن دوری کرد.

وی به آثار گناه در زندگی آدمی به ویژه در بین جوانان و نوجوانان پرداخت و گفت: امروز انسان ها، بویژه جوانان بیش از پیش در مسیر لغزنده گناه و معصیت گرفتار می شوند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: خداوند متعال همانگونه که به انسان ها قدرت سخن گفتن، دیدن، شنیدن را داده، زمینه اختیار را نیز فراهم کرده تا بدی ها را بشناسیم و از آن دوری کنیم که اگر پروردگار را همواره ناظر بر اعمال و رفتار خویش بدانیم هیچگاه گرفتار لغزش ها نخواهیم شد.

وی گفت: حضرت چهار چیز را برای انسان موجب خیر دنیا و آخرت دانسته که از جمله آن می توان اجتناب از گناه و معصیت، داشتن حسن خلق، بردباری در برابر رفتارهای جاهلانه و داشتن همسری نیکو دانست.

لازم به ذکر است، مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که در تمامی مساجد شهرستان دماوند برپا شد با برنامه هایی همچون روضه خوانی و سینه زنی در وصف حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و فرزند بزرگوارش امام حسین (ع) و خواندن دعای جوشن کبیر همراه بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا