تامین آب کشاورزی مانع مهاجرت روستاییان به شهرها می شود

فرماندار شهرستان دماوند گفت: تامین آب مورد نیاز کشاورزان علاوه بر توسعه کشاورزی مانع از گسترش ویلاسازی و مهاجرت کشاورزان به شهرها می شود.

Zaiarat (5)

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، ناصر محمودی فرد روز دوشنبه در بازدید از روستای زیارت شهر کیلان و سد خاکی این روستا گفت: طرح بسیار مناسبی به منظور ذخیره سازی، حفظ و مصرف بهینه آب در این روستا صورت گرفته که با تلاش جمعی مدیران شهرستان و استان باید هر چه زودتر راه اندازی شود.

وی گفت: این طرح با جمع آوری آب های جاری در زمستان ها گام مناسبی در جهت آب رسانی صحیح به حوزه کشاورزی دارد که با تلاش شورا، بهره برداران و مدیران صورت گرفته و بسیار حرکت ارزشمندی است.

فرماندار شهرستان دماوند افزود: با تلاش جمعی باید در خصوص انتقال برق برای راه اندازی سیستم آب قطره ای به باغات اقدام شود تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف، آب مورد نیاز روستاییان نیز تامین شود.

محمودی فرد گفت: در صورت هدایت برخی آب های جاری از مناطق زان و لومان و… به این سد می توان طرح گردشگری مناسبی نیز در این منطقه اجرا کرد که زائران و گردشگران بیشتری را به منطقه جذب کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند نیز در این بازدید گفت: این طرح در سال 64 در راستای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از منابع آبی و مدیریت یکپارچه اراضی صورت گرفت.

حمیدرضا خلیلی افزود: 170 بهره بردار از روستای زیارت 82 هکتار از اراضی کشاورزی را با اعتباری حدود سه میلیارد و 500 میلیون ریال بلاعوض به سیستم قطره ای تجهیز کردند.

وی راندمان آبیاری قطره ای را به نسبت آبیاری سنتی یک سوم دانست و گفت: اگر آب موجود این سد قادر به آبیاری یک سوم باغات باشد با سیستم قطره ای سه برابر خواهد شد و علاوه بر تامین آب مورد نیاز کشاورزی می توان از این طرح در قالب های دیگر چون گردشگری و …نیز بهره برداری کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند این طرح را به دلیل تلاش کشاورزان منطقه الگویی برای دیگر بهره برداران عنوان کرد و گفت: در صورت انتقال برق مورد نیاز این سد و پمپاژ آب از طریق آبیاری قطره ای علاوه بر حفظ آب، نیازهای آبی کشاورزان نیز به طور کامل تامین خواهد شد.

خلیلی در خصوص اقدامات انجام شده برای حفظ اراضی کشاورزی گفت: فقط به باغات دارای سند ششدانگ بالای 5/2 هکتار، زمین های زراعی دارای سند ششدانگ بالای پنج هکتار و زمین های دیم دارای سند ششدانگ بالای 15 هکتار مجوز احداث دیوار و بنای کارگری داده می شود.

وی افزود: در کشور فرانسه در 50 سال گذشته این متراژ حدود شش هکتار بود که با روند کاهشی در سالهای اخیر به 50 هکتار افزایش یافته تا از خرد شدن زمین های کشاورزی جلوگیری شود.

مدیر امور آب شرق استان تهران نیز در این بازدید گفت: سیاست اداره امور آب استان حمایت از تولید کننده است و بر همین اساس مدیران فرادستی نهایت همکاری را نسبت به صدور مجوزهای لازم برای اجرای این طرح داشته اند.

محمد داوودی افزود: اخذ مجوزهای لازم قبل از اجرای طرح ها موجب ممانعت از بروز مشکلات بعدی می شود.

وی افزود: دنیا به این نتیجه رسیده است که در 30 سال آینده جمعیت جهان نیاز به 60 درصد غذای بیشتر دارد و لذا برای حفظ استقلال کشور و خودکفایی با توجه به تحریمهای موجود باید برای توسعه پایدار که هدف وزارت نیرو است، تلاش کنیم.

مدیر امور آب شرق استان تهران گفت: این طرح به رغم عدم دریافت مجوزهای لازم به دلیل همت بلند اهالی و مدیران منطقه و حمایت از تولیدکننده تاکنون از سوی مدیران فرادستی با مساعدت کامل روبرو بوده است، ولی یکپارچه سازی اراضی موجب ارائه بهینه تر خدمات این اداره خواهد شد.

شهردار پرتلاش کیلان نیز در این بازدید گفت: تامین آب کشاورزان و حمایت از این قشر موجب ترغیب هر چه بیشتر آنان به فعالیت در این عرصه می شود.

جلیل چوبداری افزود: با نگاه دلسوزانه و کارشناسی مسوولان و مدیران در خصوص رفع مشکلات موجود و مساعدت در برآوردکردن خواسته های کشاورزان علاوه بر توسعه روزافزون این بخش می توانیم گام مهمی در مهاجرت معکوس روستاییان برداریم.

وی طرح سد خاکی زیارت را در تامین آب کشاورزان مناسب و مفید عنوان کرد و افزود: در صورت مساعدت مسوولان قادر خواهیم بود نسبت به اجرای توسعه طرح گردشگری منطقه نیز اقدام کنیم.

نایب رییس شورای اسلامی روستای زیارت نیز با تقدیر از فرماندار و مدیران به جهت حضور در روستای زیارت گفت: اجرای سد خاکی زیارت در سال 63 آغاز شد و با تغذیه آب های جاری روستاهای زان و لومان و حق آب ها و قنات موجود این سد برای استفاده بهینه روستاییان آماده سازی شده است.

حسین آقاعربی افزود: زیارت، نخستین روستایی بود که از این طرح استقبال کرد و با همت اهالی و مسوولان هم اینک تمامی لوله های آبیاری قطره ای در باغات و زمین های زراعی نصب شده و در صورت انتقال برق مورد نیاز قادر خواهیم بود نسبت به آبیاری صحیح زمین ها و باغات اقدام کنیم.

وی تاج سد را حدود هفت کیلومتر عمق آن را 12 متر و طول سد را 250 متر عنوان کرد و افزود: فاصله روستای زیارت تا دماوند 35 کیلومتر، تا تهران 70 کیلومتر و تا شهر کیلان حدود دو کیلومتر است که به برکت انقلاب اسلامی گاز، برق، تلفن و تلفن همراه دارد.

روستای زیارت با 600 سال قدمت بارگاه یکی از نوادگان امام چهارم (عیسی بن، زید بن، حسین بن، عیسی بن، علی بن الحسین) در آن قرار دارد و علاوه بر روزهای عاشورا که میعادگاه بزرگ عاشقان اباعبدالله الحسین از بسیاری مناطق ایران است، در دیگر روزهای سال نیز بسیاری از زائران به این مکان مقدس می آیند و یکی از مکان های گردشگری شهرستان دماوند است.

Zaiarat (1)

بخشدار مرکزی، مدیر امور آب شرق استان تهران و جمعی از مدیران و مسوولان شهرستان در این بازدید به همراه فرماندار بودند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا