رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند خبر داد؛

اجرای طرح هادی در روستای رودافشان/ 78 روستا از تسهیلات طرح ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرستان دماوند بهره‌مند شدند

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند از اجرای طرح هادی در روستای رودافشان در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون 78 روستا از تسهیلات طرح ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده در این شهرستان بهره‌مند شدند.
محسن حاجی‌عزیزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: صدور سند برای اراضی روستایی در چهارچوب قوانین و ابلاغیات طرح هادی روستا است و هر چه خارج از ضوابط طرح هادی باشد اجرایی نمی‌شود.
وی افزود: متاسفانه برخی از دهیاران و مسئولان روستاها تمایل دارند که تمامی اراضی اعم از باغ‌ها و زراعی تبدیل به مسکونی شود که این امر مساوی با نابود شدن روستاها، اراضی کشاورزی، نابود شدن محیط زیست و اضافه شدن فاضلاب است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند ادامه داد: به این ترتیب دولت با قوانین طرح هادی بر اساس هر نفر در روستا سرانه مسکونی، باغ، آموزش و فرهنگی در نظر گرفته است؛ اما برخی افراد به دلیل عدم شناخت از بافت روستاها و محیط زیست حاضرند هویت روستا را زیر سوال ببرند.

*ضرورت شناسایی بافت‌های فرسوده در شهرستان دماوند

حاجی‌عزیزی بیان کرد: ما باید در شهرستان دماوند با توجه به زلزله‌خیر بودن منطقه، شناختی کلی در مورد بافت‌های فرسوده داشته باشیم؛ دهیاران، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها باید با کمک کارشناسان بافت‌ها و منازل فرسوده را شناسایی کنند و از تسهیلات دولتی اعم از وام ساخت‌وساز و بلاعوض استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان نماینده دولت پیش‌بینی کردیم که ممکن است در سال‌های آینده زلزله بزرگی رخ دهد؛ در این روستا روستاییان و افرادی که در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر زندگی می‌کنند می‌توانند از تسهیلات حوادث، ساخت‌وساز و تعمیرات با سود پنج درصد استفاده کنند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند تاکید کرد: شناسایی بافت‌های فرسوده در سطح روستاها باید هرچه سریع‌تر انجام شود اما تاکنون اطلاعات دقیقی در این خصوص دریافت نشده است.
حاجی‌عزیزی در خصوص وضعیت بهره‌مندی روستاهای شهرستان دماوند در مقایسه با کل استان تهران در خصوص استفاده از تسهیلات طرح ویژه نوسازی گفت: در استان تهران 610 روستا وجود دارد که در شهرستان دماوند تعداد 78 روستا از این تسهیلات استفاده کرده و 25 روستا هیج مراجعه‌ای در این خصوص نداشتند.
وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از روستاهای شهرستان دماوند در معرض رانش و سیلاب قرار دارند که باید تمهیداتی برای آنها اندیشید؛ به عنوان مثال در روستای مومج منازل در سراشیبی قرار گرفته و بافت متراکمی دارد که در معرض سیلاب و رانش زمین قرار دارد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند اضافه کرد: در این خصوص باید هرچه سریع‌تر تمهیداتی اندیشیده شود و با در نظر گرفتن زمین انجام ساخت با تسهیلات ویژه، جابجایی منازل صورت گیرد؛ چرا که در صورت بروز حادثه، روستای مومج در زمینه رانش زمین شرایط خطرناکی خواهد داشت.
حاجی‌عزیزی با اشاره به پروژه مسکن مهر در شهرستان دماوند اذعان داشت: تعداد هفت هزار و 34 واحد میزان کل واحدهای مسکن مهر مهرآباد و خودمالکانی است که در سطح مهرآباد و رودهن وجود دارد؛ تعداد واحدهای تکمیل شده بالغ بر پنج‌هزار و 424 است و از مابقی آن، 758 واحد به صورت فعال، 394 واحد نیمه‌فعال و 458 واحد به صورت راکد است.
وی تصریح کرد: دلیل رکود این واحدها، عدم مراجعه عضو برای معرفی و ثبت نام است تا از محل آورده واحدها ساخته و تکمیل شود و دلیل دیگر، عدم تزریق تسهیلات اعلام شده توسط دولت از سوی بانک‌ها می‌باشد.

*افزایش 10 درصدی تسهیلات مسکن مهر

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند اظهار داشت: فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر زمانی است که فرد واحد خود را دریافت کرده و با تحویل کارت قسط به بانک معرفی می‌شود و خوشبختانه با مساعدت دولت این تسهیلات از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یافته است.
حاجی‌عزیزی با بیان اینکه شهرستان دماوند در زمینه اخذ سند در استان تهران مقام اول را کسب می‌کند بیان کرد: از سال 93 تاکنون تعداد 694 سند روستایی و 785 سند شهری در این شهرستان صادر شده است؛ همچنین 325 قطعه زمین از زمین‌های اراضی جوانان به مساحت 20 هزار و 403 مترمربع به روستاییان به جهت ساخت واگذار گردید.
وی عنوان کرد: در خصوص ارائه تسهیلات 18 و 20 میلیون تومانی طرح ویژه روستایی و شهری، تعداد یک‌صد و 32 تسهیلات در این شهرستان پرداخت شد؛ 90 مورد تسهیلات حوادث تا سقف 12 میلیون تومان، افزایش اعتبار تعمیرات تا سقف پنج میلیون تومان و پرداخت 34 مورد تسهیلات و 22 مورد تسهیلات قرض‌الحسنه بلاعوض از دیگر اقدامات این نهاد بوده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند تصریح کرد: در خصوص اجرای طرح هادی از سال 93 تاکنون، تعداد 14 طرح در روستاهای مشهد، کهنک، یهر، بیدک، جابان، سربندان، خسروان، زیارت، حصار، وادان، مرا، کاجان، دهنار و اوچونک اجرایی شد که شامل جدول‌گذاری، زیرسازی، آسفالت، پیاده‌رو سازی و ساخت دیوار حایل بود.
حاجی‌عزیزی ادامه داد: خوشبختانه در سال جاری روستای رودافشان نیز به این آمار اضافه شده است، این روستا موقعیت بالقوه‌‌ای دارد و تاکنون در آن اقدامی صورت نگرفت؛ روستای رودافشان می‌تواند در زمینه گردشگری، ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی در شهرستان دماوند موثر باشد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این طرح هادی در روستاهای جابان، سربندان و مرا اجرایی می‌شود و برای روستاهای اوچونک و سیدآباد، پیمانکار مشخص شده و ابلاغ می‌گردد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند اظهار داشت: خوشبختانه در هفت روستای شهرستان دماوند شامل گرمابسرد، اهران، کالدشت بالا و پایین، چنار شرق، بیدک و زان مطالعات طرح هادی انجام شده و در اولین نشست برای تصویب و ابلاغ مطرح خواهد شد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند افزود: علاوه بر این پیش‌بینی ما بر تهیه طرح هادی و بازبینی سیستم در روستاهای سربندان، اسلام‌آباد، جورد، آردینه، گلاهک، مومج و دهنار است.
حاجی‌عزیزی در خصوص ساخت مسکن شهری بیان کرد: تعداد یک‌صد و 28 واحد در کوهسار مهک و 48 واحد نیز در شهرک فاطمیه توسط این نهاد احداث و واگذاری شد؛ در سال 97 نیز سعی داریم که 48 واحد احداث و در اختیار مردم قرار دهیم.
وی در خصوص تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی گفت: در سال گذشته که شعار اقتصاد مقاومتی مطرح شد، ما در اجرای پروژه‌ها به جای استفاده از آسفالت که متکی بر قیر و نفت است، از سنگ‌های بوم‌آورد منطقه استفاده کردیم؛ امسال نیز سعی ما بر استفاده از محصولات ایرانی و شهرستان دماوند در راستای کمک ایجاد اشتغال در این شهرستان است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به مصوبات کمیته برنامه‌ریزی استان تهران بیان کرد: اعتبار این مصوبات هنوز ابلاغ نشده است و در این خصوص طرح برخی از روستاها مانند جابان در سال‌های گذشته نیمه‌کاره باقی ماند.
حاجی‌عزیزی اظهار داشت: اعتبار مصوبات در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد تومان در راستای اجرای طرح هادی و 200 میلیون تومان در زمینه تهیه طرح بود که حدود 20 درصد از آن تخصیص یافت.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا