حاج «میرزا عبدالله توسلی» کیست؟

زندگینامه و کارهای خیر و نیکوکار حاج «میرزا عبدالله توسلی» از اهالی شهر دماوند به شرح زیر است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حاج «میرزا عبدالله توسلی»، خیر و نیکوکار بزرگ و فرهنگ دوست در سال 1259 در  دماوند به دنیا آمد؛ وی در کودکی پدرشان را از دست داده و در 12 سالگی همراه مادر و برادرشان به دعوت دایی بزرگشان حجت‌الاسلام شیخ احمد اخویان به تهران رفته و در همان‌جا سکنی می‌گزینند.

خانواده توسلی از خانواده‌های صالح و مذهبی دماوند بوده است که ایشان با توجه به درگذشت پدر در کنار مادرشان که از بانوان مؤمنه, از محبان اهل‌بیت (ع) بوده، بزرگ می‌شوند.

وی با لطف الهی و با راهنمایی و یادآوری نکات مهم مسائل #مذهبی و #شرعی آغاز به کسب و کار می‌کند و با پشت کار و تلاش فراوان به بازار تهران راهنمایی می‌شود.

پس از اتمام خدمت وظیفه، کار کسب را با دقت بیشتری پیگیری کرده و در آغاز مجدد کار، مردم از شهرستان‌ها کالا به صورت امانت به فروش می‌رساندند و ایشان با امانت‌داری کامل کالاها را می‌فروخته و پس از کسر هزینه و حق‌العمل بقیه را به حساب آنها واریز می‌کرد.

این موضوع سبب می‌شود با توفیق و رحمت الهی کسب و کار حاج «میرزا عبدالله توسلی» رونق گرفته و کم‌کم به عنوان یک تاجر معروف و مشهور مطرح شوند.

مرحوم حاج توسلی به مسجدسازی به عنوان پایگاه تبلیغ، گسترش مسائل اسلام و مذهب شیعه و جذب مردم به آنها و نیز حل مشکلات مادی و معنوی مردم اهتمام ویژه داشت که می‌توان ایشان را به بزرگ مسجدساز ایران لقب داد.

این خیر و نیکوکار بزرگ و فرهنگ‌دوست از جمله نیکوکارانی است که کار ساخت، مرمت و نوسازی بیش از ۴۰۰ مسجد را در کارنامه خود ثبت کرده است، عمر وی سرانجام در اسفند ماه ۱۳۵۵ در شهر قم به سرآمد و در حیاط حرم مطهر حضرت معصومه (ع) به خاک سپرده شد.

مشارکت در احداث مساجد اعظم قم، جامع دماوند، جامع علی ابن ابیطالب (ع) رودهن، جامع آبسرد دماوند و جامع بومهن و مشارکت در احداث مسجد بزرگ هامبورگ و مرمت مسجد سپهسالار قدیم در بازارچه مروی و مسجد رضوی قم و ساخت تعداد بسیاری مساجد خیریه و مدرسه در کارنامه بشردوستانه این خیر مسجدساز خودنمایی می‌کند. قم و ساخت تعداد بسیاری مساجد خیریه و مدرسه در کارنامه بشردوستانه این خیر مسجدساز خودنمایی می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا