رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند خبر داد؛

اجرای طرح خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی در شهرستان دماوند/ اضافه وزن و چاقی پنجمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند از اجرای طرح خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی در این شهرستان خبر داد و گفت: اضافه وزن و چاقی پنجمین عامل خطر مرگ‌ و میر در دنیا است.

حسن طهماسبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: به طور کلی روند هشداردهنده و روبه گسترش اضافه‌وزن، چاقی و بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با آن و پیامدهای زیان‌بار آن از مهم‌ترین مشکلات بهداشت عمومی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه است.

وی با بیان اینکه چاقی با اضافه‌وزن متفاوت است افزود: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2016 بیش از 9/1 میلیارد بزرگسال بالای 18 سال دارای اضافه وزن هستند و از این تعداد 650 میلیون نفر دچار چاقی می‌باشند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند ادامه داد: امروزه مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در دنیا بیماری‌های غیرواگیر و در صدر آنها بیماری‌های قلبی عروقی هستند و یکی از موارد مهم در کنترل آنها اضافه وزن و چاقی است که با اصلاح رژیم غذایی نامطلوب می‌توان تا حد زیادی آنها را کاهش داد.

طهماسبی از تغییر در الگوی مصرف غذایی، مصرف بی‌رویه مواد قندی و چربی‌ها، غذاهای چرب و سرخ‌شده، فست‌فودها و کم‌تحرکی از جمله موارد اضافه وزن و چاقی نام برد.

وی خاطرنشان کرد: روزانه تعداد 800 تا 850 مرگ در کشور به وقوع می‌پیوندد که حدود 46 درصد از آن به علت بیماری‌های قلبی و عروقی و 14 درصد تحت‌تاثیر سرطان‌ها است که به بیانی دیگر 60 درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل این دو عامل است و این نشان‌دهنده اهمیت تغذیه و رژیم‌غذایی صحیح در کنترل بیماری‌هاست.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند تصریح کرد: اضافه وزن و چاقی پنجمین عامل خطر مرگ‌ومیر در دنیا است در حالی که سومین عامل خطر در کشور ما محسوب می‌شود و طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی 44 درصد دیابت، 23 درصد نارسایی قلبی و بین هفت تا 41 درصد سرطان‌های مرتبط را می‌توان به اضافه وزن و چاقی نسبت داد.

طهماسبی از افزایش فشارخون، دیابت، سنگ‌های صفراوی، بواسیر، چربی‌خون، نقرس، آرتروز، کمردرد، تنگی نفس، بیماری‌های کبد، سرطان‌های کلون، رکتون، پروستات در مردان و سینه، تخمدان و مشکلات باروری در بانوان و در نهایت کاهش عمر انسان به عنوان عوارض چاقی و اضافه وزن نام برد.

وی اضافه وزن و چاقی در کودکان را تهدیدی جدی‌تر نسبت به بزرگسالان برشمرد و گفت: چاقی کودکی و نوجوانی به عنوان چالشی جدی در قرن 21 و مشکل حاد بهداشت عمومی در جهان مطرح است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند بیان کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شیوع جهانی اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی از 2/4 درصد در سال 1990 به 7/6 درصد در سال 2010 افزایش یافته و انتظار می رود که این روند تا سال 2020 به 1/9 درصد و به بیانی دیگر 60 میلیون کودک افزایش پیدا کند.

طهماسبی عنوان کرد: در سال گذشته حدود 60 درصد جمعیت 18 سال در ایران دچار اضافه‌وزن و چاقی بودند و چاقی در کودکان و نوجوانان کشور ما روند افزایشی را طی می‌کند؛ به‌طوری‌که حدود 14 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه کشور در معرض خطر اضافه وزن هستند و این آمار در برخی از استان‌ها به حدود 20 درصد هم می‌رسد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی ما نیاز به مداخلات آموزشی، تغییر باورها و اطلاع‌رسانی گسترده در کشور داریم و به همین جهت سازوکاری تحت عنوان بسیج ملی پیشگیری و کنترل چاقی تشکیل شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند بیان کرد: به طورکلی در چهارچوب سند ملی تغذیه و با هدف توقف افزایش شیوع چاقی، بسیج ملی پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم از پانزدهم تا پایان دی‌ماه به طور هماهنگ در سطح کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

طهماسبی در خصوص اقدامات شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته برون‌بخشی با هدف توقف چاقی و پیشگیری از اضافه وزن با رژیم غذایی مناسب، افزایش تحرک بدنی در کمیته‌های برون‌بخشی و درون‌بخشی، تشکیل کارگروه در فرمانداری از جمله اقدامات در این زمینه می‌باشد.

وی ادامه داد: همچنین خانه‌های بهداشت برای روستاییان، مراکز بهداشت برای شهروندان و همچنین ارائه آموز‌ش‌های لازم در بین کارکنان ادارات شهرستان دماوند از دیگر اقدامات شبکه بهداشت‌ودرمان این شهرستان است؛ علاوه براین مردم شهرستان دماوند از نظر بیماری قلبی و عروقی خطرسنجی می‌شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا