رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند خبر داد؛

اجرای طرح كنترل بیماری‌های غیرواگیر در سطح شهرستان دماوند/ مصرف سیگار به عنوان عامل خطرناک ابتلا به بیماری دیابت است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند از اجرای طرح كنترل بیماری های غیرواگیر در این شهرستان خبر داد و گفت: مصرف سیگار به عنوان عامل خطرناک ابتلا به بیماری دیابت است.

حسن طهماسبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند، با اشاره به هفته جهانی دیابت اظهار کرد: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمنی است که بشر را گرفتار کرده و به طوری که در سال ۲۰۰۳ تقریباً کل جهان ۱۹۴ میلیون نفر به این بیماری مبتلا بودند؛ اما بر اساس الگوهای تغذیه رایج، پیش‌بینی بر این است که این آمار در سال ۲۰۲۵ به ۳۳۳ میلیون نفر در دنیا برسد.

وی افزود: دیابت بیماری مزمن و ناتوان‌کننده‌ای است که با هزینه‌های بالایی همراه است و بسیاری از خانواده‌ها در دنیا با آن مواجه هستند به همین منظور ۲۴ آبان ماه به نام روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده است تا آموزش‌های لازم و حساس سازی در زمینه کنترل این بیماری انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند ادامه داد: پس از از تروما در پا که موجب قطعی این عضو می‌شود دیابت در مرحله بعدی به عنوان یکی از شایع ترین علل موجود برای قطع شدن پا است و در واقع دیابت کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فرد را با بیماری‌های بعدی که هر کدام در نهایت منجر به کاهش طول عمر انسان می‌شود مواجه می‌کند.

طهماسبی اضافه کرد: همچنین این بیماری از عوامل بسیار مهم در کاهش بینایی و کوری در افراد مبتلا به دیابت است و علاوه بر آن، ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را بسیار بالا می‌برد و به مراتب افرادی که دچار نارسایی دیابت هستند بیشتر در معرض حملات قلبی و عروقی قرار دارند.

وی از دیابت به عنوان یکی از عوامل مهم برای بیماری کلیوی نام برد و گفت: افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری‌های کلیوی قرار می‌گیرند که همه موارد ذکر شده نشان‌دهنده اهمیت توجه به این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت شهرستان دماوند میزان ابتلا به دیابت در بانوان را بیشتر از آقایان دانست و اظهار داشت: بر اساس آمار روز دنیا از هر ۱۰ زن یک نفر مبتلا به دیابت است و از هر هفت تولد یک زن دچار دیابت بارداری می‌شود و این موارد علایم هشدار دهنده است که زنان مبتلا به دیابت ۱۰ برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

طهماسبی عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل ابتلای بانوان باردار به دیابت، عدم استفاده از رژیم غذایی مناسب در طول دوره بارداری است که اگر از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند غذای کافی به جنین رسیده و مادر نیز به دیابت دوره بارداری مبتلا نمی‌شود.

وی با اشاره به عوامل خطرساز برای ابتلای فرد به بیماری دیابت بیان کرد: چربی و کلسترول بالا، کم تحرکی، سیگار کشیدن، افزایش فشار خون و اضافه وزن از عوامل بسیار مهم برای افزایش ریسک ابتلا به این بیماری هستند.

رئیس اداره بهداشت شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: در گذشته دغدغه سیستم‌های بهداشت و درمان معطوف به بیماری‌های واگیر مانند سل، سیاه زخم، تب مالت و بیماری‌هایی از این دست بود در حالی که امروزه دغدغه ما بیماری‌های غیر واگیر است؛ چرا که بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی در صدر علل مرگ و میر و ناتوانی افراد در دنیا هستند.

طهماسبی تشنگی بسیار زیاد، خستگی، کاهش وزن و تکرر ادرار را به عنوان چهار علامت هشدار دهنده دیابت نام برد که افراد به محض مواجهه با آنها باید احتمال ابتلا به دیابت را بدهند و با پیگیری آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که در پیشگیری مشترک بیماری‌های غیرواگیر نقش دارد تغییر سبک زندگی افراد است و مردم باید بدانند که اگر در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنند مطمئنا در پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها موفق خواهند بود.

رئیس اداره بهداشت شهرستان دماوند در تعریف تغییر سبک زندگی تاکید کرد: تغییر زندگی به این معناست که ما باید علاه بر فعالیت روزانه بر اساس نسخه ورزشی در هر هفته حداقل پنج روز به مدت نیم ساعت پیاده‌روی تند، اصلاح رژیم غذایی، خودداری استفاده از غذاهایی با اسیدهای ترانس چرب را مد نظر قرار دهیم.

طهماسبی در خصوص اقدامات انجام شده در شهرستان دماوند گفت: ما در طول سال آموزش‌های مداوم در سطح خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی داریم و در طول این هفته نیز آموزش‌ها ادامه دارد؛ همچنین برنامه‌ای تحت عنوان کنترل بیماری‌های غیرواگیر در شهرستان دماوند در حال اجراست که همه افراد از لحاظ بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت مورد غربال‌گری قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: افراد در این برنامه اگر در مرحله پیش از ابتلا به بیماری دیابت قرار داشته باشند هشدارهای لازم به آنها داده می‌شود و بروز این بیماری را چندین سال به تعویق می‌اندازند و همچنین افرادی که مبتلا به دیابت هستند شناسایی شده و با آموزش‌های لازم، درمان و اصلاح رژیم غذایی خود را آغاز می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت شهرستان دماوند مصرف سیگار را به عنوان عامل خطرناک در ابتلا به دیابت نام برد و اظهار داشت: در برخی مواقع داروهایی در خصوص ترک سیگار تبلیغ می‌شود که اگر مورد تایید وزارت بهداشت و درمان باشد از فیلترهای مشخصی عبور کرده است اما نکته مهم در ترک سیگار اراده فرد و اطلاع از آثار مخرب مصرف سیگار می‌باشد.

طهماسبی بیان کرد: آنچه که در کنترل بیماری‌ها بسیار مهم است تغییر رفتار مردم می‌باشد در واقع ما به اینگونه داروها در خصوص ترک سیگار اعتقاد نداریم بلکه باید آموزش‌هایمان به قدری قوی باشد تا افراد از آسیب‌هایی که متوجه آنهاست مطلع شوند.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا