هاآرتص: مشکل اصلی برجام نیست؛ حضور گسترده ایران و حزب‌الله در سوریه است

یک روزنامه صهیونیستی درباره سیاست خارجی احتمالی دولت جدید آمریکا نوشت، مسأله اصلی اسرائیل توافق هسته‌ای ایران نیست بلکه حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله در سوریه است و تل‌آویو باید در این خصوص با آمریکا صحبت کند.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند،‌ «سیما شاین» یک پژوهشگر پژوهشگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (مدیر سابق دپارتمان تحقیقات موساد) در یادداشتی که روزنامه «هاآرتص» آن را به چاپ رسانده، به سیاست جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بویژه در رابطه با خاورمیانه پرداخت.

وی نوشت: بسیاری این روزها در حال پیش‌بینی راهبردی هستند که سیاست خارجی دولت جدید آمریکا آن را در پیش خواهد گرفت؛ تمامی اشاره‌هایی که ترامپ داشته حاکی از مواضع مثبت او در قبال اسرائیل و مواضع منفی وی علیه ایران است.

رژیم صهیونیستی در توافق هسته‌ای ایران به دو موضوع اساسی توجه دارد: ادامه فعالیت‌ها و پژوهش‌های‌ مربوط به توسعه سانتریفیوژها و مشروعیتی که ایران برای توسعه برنامه غنی‌سازی خود پس از پایان مدت زمان این اتفاق به دست خواهد آرود؛ اسرائیل باید درباره این دو مسأله با دولت جدید آمریکا به تفاهماتی برسد حتی اگر این تفاهمات فوری نباشد.

در ادامه این گزارش آمده است: اما مسأله‌ای که بسیار بااهمیت‌تر از توافق هسته‌ای است، حضور گسترده ایران و حزب‌الله در سوریه است ؛ حضور ایران در سوریه به ویژه در جنوب این کشور و در سمت بلندی‌های جولان پیامدهای خطرناکی دارد ؛ اگر این موضوع (حضور نیروهای ایرانی و حزب الله در جولان) رخ دهد جبهه دیگری علاوه بر جبهه لبنان شکل خواهد گرفت و سناریوی اسرائیل درباره درگیری احتمالی آینده را تغییر خواهد داد.

این تحلیلگر اسرائیلی افزود: این مسأله مهم باید در مقدمه جدول کاری اسرائیل در تعامل با دولت جدید آمریکا باشد و درخواست اسرائیل این است که هر توافقی در آینده درباره سوریه باید شامل اخراج تمام نیروهای خارجی باشد و باید از روسیه و آمریکا برای تحقق این موضوع کمک خواست.

در ادامه این گزارش آمده است: این ماموریت آسان نیست و اسرائیل باید توجه داشته باشد که ایران و روسیه از همکاری نظامی در سوریه محافظت می‌کنند زیرا تجربه‌ای منحصر به فرد در نوع خودش است؛ حتی روسیه اقدام به تجهیز ایران به سامانه‌های دفاعی «اس 300» کرده و این موضوعی است که سالهاست اسرائیل با آن مخالف است.

شاین در پایان این گزارش آورده است: در این شرایط برخوردی میان تمایل دولت ترامپ برای کار علیه ایران و کم کردن از نفوذ منطقه‌ای آن و بین سودی که نقش ایران در دو جبهه سوریه و عراق خواهد داشت، به وجود خواهد آمد. علاوه بر این رئیس‌جمهور آمریکا خواستار تقویت روابط با روسیه که در سال های اخیر به ایران نزدیکتر شده ، می‌باشد و از سوی دیگر روابط میان اسرائیل و آمریکا این مسأله را بسیار پیچیده خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا