فرماندار شهرستان دماوند:

آتش‌نشانی‌های شهرستان دماوند نیازمند ارتقاء تجهیزات امدادی هستند/ احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مسکن مهر شهرهای دماوند و رودهن

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به وجود تجهیزات کافی در ایستگاه آتش‌نشانی شهر دماوند، گفت: آتش‌نشانی دماوند نیازمند امکانات جانبی و دیگر آتش‌نشانی‌های شهرستان نیازمند ارتقا تجهیزات امدادی در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی در منطقه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، ناصر محمودی‌فرد در حاشیه بازدید از ایستگاه آتش‌نشانی شهر دماوند که با حضور امام جمعه، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دماوند، ضمن عرض تسلیت به خانواده شهدای آتش‌نشان حادثه ساختمان پلاسکو در تهران گفت: دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سطح شهرستان باید آمادگی کامل برای مقابل با حوادث احتمالی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های خدماتی در منطقه از آمادگی مطلوبی برخوردار هستند، بیان کرد: تشکیل ستاد بحران در شهرستان و برگزاری جلسات متعدد جهت همکاری و تعامل بیشتر دستگاه‌ها، پدافند غیرعامل و همچنین برگزاری مانورهای متعدد زمینه آمادگی مراکز امدادی و خدماتی را در منطقه فراهم ساخته است.

این مقام مسئول با تأکید به بازنگری دوباره دستگاه‌ها و رعایت مسائل ایمنی در سطح شهرستان، ادامه داد: با توجه به حادثه ساختمان پلاسکو، نگاه مسئولان نسبت به مسائل ایمنی و آمادگی دستگاه‌ها و همچنین فراهم‌سازی تجهیزات، بیشتر شده است.

فرماندار شهرستان دماوند به شرایط جغرافیایی منطقه با توجه به وجود 2 مسیر ارتباطی هراز و فیروزکوه و همچنین احتمال وجود هرگونه حوادث طبیعی و غیرطبیعی در منطقه، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های امدادی در دماوند نیازمند آمادگی بیشتری هنگام بروز خطرات احتمالی هستند.

محمودی فرد با اشاره به ایستگاه آتش‌نشانی شهر دماوند و میزان آمادگی این واحد امدادی و خدماتی، افزود: این مرکز امدادی، از تجهیزات و امکانات کافی برخوردار بوده و پاسخگوی منطقه می‌باشد.

وی با تأکید بر افزایش امکانات جانبی در این واحد آتش‌نشانی، بیان کرد: با توجه به صدور مجوز ساخت ساختمان‌های بالای شش طبقه و همچنین وجود کوچه‌های کم عرض در بافت قدیمی شهر، این مرکز نیازمند افزایش تجهیزات و امکانات است.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اینکه تمامی ایستگاه‌های آتش نشانی شهرستان نیازمند امکانات جانبی بیشتری هستند، گفت: علاوه بر امکانات امدادی در مراکز خدماتی، لازم است مسائل ایمنی نیز در ساختمان‌ها رعایت شود که این مهم همت ویژه شهرداری‌ها را قبل از صدور پایانه کار می‌طلبد.

این مقام مسئول از آتش‌نشانی دماوند خواست تا با حضور در ادارات شهرستان دماوند و دیگر مراکز به‌طور مجدد، مسائل ایمنی و اطفای حریق را آموزش و شرایط ایمنی ساختمان‌ها از لحاظ داشتن وسایل امدادی و اولیه را مورد بررسی قرار دهد.

*احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مسکن مهر شهرهای دماوند و رودهن

محمودی فرد در ادامه با تاکید بر احداث ایستگاه آتش‌نشانی در مسکن مهر امام رضا (ع) شهر دماوند و مسکن مهر مهرآباد شهر رودهن، اظهار کرد: با توجه به وسعت شهرستان و پراکندگی جمعیت، نیازمند افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مناطق مختلف هستیم که راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی مشاء و مسکن مهر دماوند و رودهن می‌تواند حجم کار ایستگاه مرکزی را بکاهد.

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه متأسفانه اقدامات لازم برای ایمن‌سازی در ساختمان‌های مسکن مهر پیش‌بینی نشده است، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته، قرار است شهرداری‌های دماوند و رودهن علاوه بر احداث ایستگاه آتش‌نشانی در سایت‌های مسکونی مذکور، ساختمان‌ها را از لحاظ ایمنی تجهیز کنند.

*آتش‌نشانی دماوند با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو است

شهردار دماوند با اشاره به فراهم‌سازی تجهیزات و امکانات کافی در ایستگاه آتش‌نشانی، گفت: یکی از مشکلات این واحد امدادی، کمبود نیروی انسانی است.

عباس صفری عصر روز یکشنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه آتش‌نشانی شهر دماوند که با حضور مسئولان شهرستان در پی حادثه ساختمان پلاسکوی تهران صورت گرفت، به خبرنگاران گفت: شهر دماوند از سه منطقه مشاء، دماوند و گیلاوند تشکیل شده که با وجود روستاهای حریم، شاهد گسترش حوزه جغرافیایی و پراکندگی جمعیت هستیم که این خود نیازمند خدمات است.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی زمینه عدم خدمات مطلوب را در منطقه فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: امروزه ساختمان‌ها چه از نظر تعداد و چه ارتفاع روبه افزایش است به جهت وجود سوخت گازی در تمامی مراکز مسکونی احتمال هرگونه خطر وجود دارد.

شهردار دماوند با تأکید بر تأمین تجهیزات امدادی در مراکزی همچون آتش‌نشانی‌ها، خاطرنشان کرد: علاوه بر آماده‌سازی مراکز امدادی و خدماتی در صورت بروز حادثه، لازم است شهروندان نیز تمهیدات لازم را برای ایمن‌سازی واحدهای مسکونی بی اندیشند تا با وجود نیروی انسانی محدود، شاهد حوادث جبران‌ناپذیر نباشیم.

این مقام مسئول استفاده از نیروهای کارآمد در مراکزی همچون آتش‌نشانی را با توجه به سروکار داشتن با سلامت مردم، ضروری دانست و افزود: خوشبختانه کلاس‌ها و نشست‌های آموزشی بسیاری برای نیروهای آتش‌نشانی در دماوند برگزار شده ولی نبود نیروی کافی مشکل امروز این واحد امدادی است.

وی ادامه داد: گرچه شهرداری دماوند مکاتبات کافی با استانداری تهران در خصوص تأمین نیرو در این واحد داشته است ولی تأکید استانداری عدم جذب نیروهای مازاد است که نمی‌توانیم با این ابلاغیه اقدامی انجام دهیم.

*انجام بیش از 300 عملیات موفق امدادی و ایمنی در دماوند توسط نیروهای آتش نشانی

جانشین ستاد مدیریت بحران شهر دماوند از انجام 330 عملیات موفق آتش نشانی شامل 12 عملیات جاده‌ای، بیش از 250 عملیات اطفای حریق، 48 عملیات حادثه آسانسور بخصوص در مسکن مهر و 20 عملیات محبوس شدن در منازل مختلف در سال جاری خبر داد.

سیدکمال سادات، در حاشیه این دیدار، به امکانات موجود در این واحد امدادی اشاره کرد و گفت: شهر دماوند در حال حاضر دارای یک ایستگاه آتش نشانی است که البته پیش بینی آماده سازی یک ایستگاه دیگر نیز در منطقه مشا صورت گرفته و هم کنون با پیشرفت مطلوبی در حال ساخت و آماده سازی است.

وی با بیان اینکه ایستگاه آتش نشانی دماوند از امکانات کافی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این واحد آتش نشانی دارای امکاناتی همچون پنج دستگاه خودروی اطفای حریق و نجات جاده‌ای به صورت فعال، 2 هزار متر شلنگ اطفای حریق، یک دستگاه خودروی ایسوزو با تناژ 18 تن، 2 دستگاه ست نجات جاده‌ای بروز، لوازم امداد چاه، سه پایه و متعلقات آن نیز در اختیار مرکز آتش‌نشانی دماوند قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین2 دستگاه تنفس و چهار کپسول آتش نشانی در داخل خودروها و سه دستگاه تنفس و هشت کپسول آتش نشانی برای پشتیبانی در ایستگاه موجود است.

جانشین ستاد مدیریت بحران شهر دماوند با اشاره به اینکه به زودی دستگاه کف‌ساز روی خودروهای پشتیبانی آتش‌نشانی دماوند نصب خواهد شد، افزود: تاکنون 10 شیر هیدرانت آتش‌نشانی در شهر دماوند نصب شده و در سال آینده نیز خرید خودرو پیش‌روی آتش‌نشانی در دستور کار است.

این مقام مسئول کمبود نیروی انسانی را مشکل این واحد امدادی دانست و گفت: در صورت دریافت مجوز از استانداری تهران، امکان جذب نیرو وجود دارد.

سادات با اشاره به اجرای طرح آتش‌نشان داوطلب در شهر دماوند نیز بیان کرد: تاکنون 30 نفر به عنوان آتش نشان داوطلب در شهر وجود دارد و آموزش های لازم نیز گذرانده‌ اند که در سال آینده این طرح به صورت جدی اجرایی می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا