منبع روس: دعوتنامه مذاکرات آستانه باید با امضای مشترک روسیه، ایران و ترکیه باشد

موضع منفی روس‌ها در قبال حضور آمریکا در مذاکرات صلح سوریه هنوز فروکش نکرده و به رغم 2 مرتبه اعلام دعوت از واشنگتن توسط وزیر خارجه ترکیه، روسیه باز هم تکذیبیه صادر کرد و گفت که امضای ایرانی‌ها هم باید پای دعوتنامه باشد.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه برای دومین بار در روزهای اخیر از دعوت شدن آمریکا به مذاکرات 4 بهمن آستانه خبر داده بود، مذاکراتی که به ابتکار روسیه و ترکیه و برای گرد هم آوردن معارضان و دولت سوریه طراحی شده است.

جمعه‌شب بود که سخنگوی وزیر خارجه آمریکا، سخنان وزیر ترکیه‌ای را تکذیب کرد و گفت که هیچ دعوتنامه‌ای به واشنگتن نرسیده است.

زحمت تکذیب بیانیه دوم چاوش‌اوغلو اما به گردن روس‌ها افتاد.

یک منبع در مسکو به اینترفاکس گفته که «روسیه، ایران و ترکیه به صورت جمعی در خصوص تصمیمات خود برای دعوت هر کس به مذاکرات آستانه، بیانیه خواهند داد.»

وزارت خارجه ایران هنوز در قبال حضور یا عدم حضور آمریکایی‌ها در مذاکرات صلح سوریه موضعی نگرفته و این «حسین دهقان» وزیر دفاع جمهوری اسلامی بود که چند روز پیش از مخالفت تهران با حضور عربستان در مذاکرات آستانه خبر داده بود.

منبع اینترفاکس برای شفاف‌تر شدن موضع روس‌ها در ادامه گفته:‌ «مذاکرات در خصوص فرمت مذاکرات هنوز به پایان نرسیده و با تمام قوا برای حل این موضوع تلاش می‌کنیم. بنابراین، انتشار هرگونه بیانیه‌ای در خصوص ترکیب شرکت‌کنندگان، بی‌ربط است.»

وزارت خارجه ترکیه تا لحظه انتشار این خبر به دومین تکذیبیه سخنان وزیر خود واکنشی نشان نداده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا